löp-fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 900
B

Blixtra

Om en tik blir parad i vad man tror mitt på löpet, kan hon då sluta att löpa just för att hon är parad, eller ska de normalt endå löpa sina tre veckor (om cykeln för den tiken normalt brukar vara tre veckor)?

Anledning till min fråga är att min 11-åriga tik lyckades smita härom kvällen och kom hem nerdrägglad över skulderbladen. Jag trodde att det var ungefär mitt i löpet, men efter tre dagar slutade hon att löpa, och hon löper alltid tre veckor.

Jag känner mig så orolig över abortsprutan, då mina svärföräldrars hund blev så sjuk av den att hon dog :cry:. Min tik är ju inte purung direkt.

Lite jobbigt med tikar som öppnar dörren själv och förser sig med hanhundar :crazy:.

Sv: löp-fråga

Min erfarenhet är att löpet går fortare över om det blivit en lyckad parning. Din tik kan mycket väl vara parad och dräktig kolla med ultraljud efter dag 28. En vapning på 11 år gammal tik är väl inte heller att rekommendera.

Fast våra avelstikar slutar i princip aldrig att löpa efter bara några dagar, trots flertalet lyckade parningar. Det brukar ta ca 20 dygn innan löpet är över, precis som vanligt.

Jag skulle ge en abortspruta ändå om jag vore du. Ju tidigare man ger den, desto bättre. Ger man den i princip direkt efteråt, så brukar man inte ens märka något på tiken. Har det däremot hunnit bli små valpar därinne så märks det mer, och tiken får kasta valparna istället för att dom resorberas. Har det gått riktigt långt, mot slutet av hur länge man ge sprutan, så får tiken föda fram döda valpar.
Så jag skulle aldrig vänta i 28 dagar för att kunna ultraljuda innan jag gav en spruta. Det är nästan hälften av hela dräktigheten.

Fast våra avelstikar slutar i princip aldrig att löpa efter bara några dagar, trots flertalet lyckade parningar. Det brukar ta ca 20 dygn innan löpet är över, precis som vanligt.

Jag skulle ge en abortspruta ändå om jag vore du. Ju tidigare man ger den, desto bättre. Ger man den i princip direkt efteråt, så brukar man inte ens märka något på tiken. Har det däremot hunnit bli små valpar därinne så märks det mer, och tiken får kasta valparna istället för att dom resorberas. Har det gått riktigt långt, mot slutet av hur länge man ge sprutan, så får tiken föda fram döda valpar.
Så jag skulle aldrig vänta i 28 dagar för att kunna ultraljuda innan jag gav en spruta. Det är nästan hälften av hela dräktigheten.

Veterinären rekomenderade inte heller ett UL, utan bara att ge två sprutor (en/dag i två dagar). Men de ville vänta tills löpet defenitivt är över, eftersom att hon är så bra på att rymma vid löp, så att hon inte hinner paras en gång till under samma löp.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 073
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Födda-24
Tillbaka