Löparklocka

SaraXX

Trådstartare
Vilken prisklass behövs för en löparklocka som:
Ska: Mäta när jag springer.
Absolut inte ska: Mäta när jag sover, vara på hela dygnet, ge förslag på grejer, vara dyr och häftig.

Telefonens gps verkar ge upp mer och mer, så antingen ny mobil eller löparklocka. Jag har fått tips om en Garmin för 3k, men den kan ju en massa som jag inte har behov av. Jag ska bara ha den till löpning. Men är det den prisklassen som gäller?

Absolut inte ska: Mäta när jag sover, vara på hela dygnet, ge förslag på grejer, vara dyr och häftig.

Telefonens gps verkar ge upp mer och mer, så antingen ny mobil eller löparklocka. Jag har fått tips om en Garmin för 3k, men den kan ju en massa som jag inte har behov av. Jag ska bara ha den till löpning. Men är det den prisklassen som gäller?

Vad vill du att den ska mäta? Bara hur långt du springer bara hur långt du springer eller puls o.s.v?

Jag köpte en garmin 245 music på blocket för 1000 kr i höstas, nypris 3' men det är en äldre modell. Gör precis det du önskar, dvs mäter när jag springer och jag är helnöjd med min. Så kolla begagnatmarknaden är mitt tips!

Vill du kunna springa med enbart klockan eller kommer du ha med telefonen också när du springer?
Vissa smartklockor har egen inbyggd nätanslutning och gps, och andra använder sig av telefonens.

Du kan alltid stänga av alla funktioner du inte vill använda.

Jag är nöjd med min garmin forerunner 55 (den mäter dock inte höjdmeter..) den ligger runt 1700, den är nog bland de billigare.
Som @MiniLi skriver kan man ju avaktivera de funktioner man inte vill ha ☺️

Tack för tips! Såklart kan jag avaktivera, det är mest att kan jag slippa betala för en massa som jag inte vill ha så är det ju bra.

Vill du kunna springa med enbart klockan eller kommer du ha med telefonen också när du springer?
Vissa smartklockor har egen inbyggd nätanslutning och gps, och andra använder sig av telefonens.

Du kan alltid stänga av alla funktioner du inte vill använda.
Jag har inga problem att ha med telefonen, men jag kan inte lita på dens gps så det behöver klockan ha en egen.

Jag är nöjd med min garmin forerunner 55 (den mäter dock inte höjdmeter..) den ligger runt 1700, den är nog bland de billigare.
Som @MiniLi skriver kan man ju avaktivera de funktioner man inte vill ha ☺️
Nån sa nåt om prenumeration och Garmin, men det är inget man måste köpa då?

Jag tror jag har en jättegammal Forerunner 610 hemma som inte kan så mycket mer än det du vill. Är inte hemma nu men om du är intresserad kan jag kolla om den funkar fortfarande.

Jag har inga problem att ha med telefonen, men jag kan inte lita på dens gps så det behöver klockan ha en egen.
Jag tror det främst är de dyrare varianterna som har egen gps. Kan också vara så att man behöver ett extra sim till klockan eftersom den behöver kunna använda mobildata.
Är iaf den uppfattningen jag fått, men någon annan får rätta mig om jag har fel.

Jag tror det främst är de dyrare varianterna som har egen gps. Kan också vara så att man behöver ett extra sim till klockan eftersom den behöver kunna använda mobildata.
Är iaf den uppfattningen jag fått, men någon annan får rätta mig om jag har fel.
I Garmin tror jag så gott som alla har egen GPS, även de billigaste. De lite dyrare har dock tre system, GLONASS, Galileo och GPS. GLONASS är det ryska systemet, Galileo är det europeiska systemet, och GPS är det amerikanska systemet och sägs förbättra mottagningen om man ofta springer i tät skog eller bland höghus)

I Garmin tror jag så gott som alla har egen GPS, även de billigaste. De lite dyrare har dock tre system, GLONASS, Galileo och GPS. GLONASS är det ryska systemet, Galileo är det europeiska systemet, och GPS är det amerikanska systemet och sägs förbättra mottagningen om man ofta springer i tät skog eller bland höghus)
Ah okej. Har själv en garmin men använder inte gpsfunktionen så mkt. För det mesta annat behöver den uppkoppling till telefonen😊

Jag har en suunto peak 5 och känner mig nöjd med den.
Den är en billigare och lite enklare/nybörjar version av peak 9. Den har egen gps, mäter puls (vristen) och höjd. Den går även att parkoppla med pulsband (och fotpoddar, tror jag) om man vill ha mera exakt resultat.
Den har flera olika sportlägen, även om den främst är inriktad på löpning. Den kan mäta ens sömn och stressnivåer om man vill det, men det går att stänga av.
Jag använder bara klockan när jag sportar, så vet inte ens hur sömn/stressmätningen fungerar.
Liten, smidig och lättförstådd upplever jag att den är. Har kostat under 200 euro alla ställen jag kollat.
Edit: den har också bluetooth så den kopplar automatiskt till telefonen.

Vet att många kör på garmin, och verkar vara nöjd med det, men vet också att garmin fått en del kritik den senaste tiden för att de chockhöjt priset på någon av sina klockor, och gjort vissa funktioner som tidigare varit gratis till betalfunktioner (i appen som följer med då, antar jag).
Så många har gått över till coros, men dessa vet jag tyvärr alltför lite om för att orda mig om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 317
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 268
Senast: NilHe
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 694
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning... 2
Svar
29
· Visningar
4 234
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI