J

Jaba

Ska ge min polla en kur loppfrön nu. Homeopaten rekomederade det. HAn sa även att man skulle lägga dom i blöt innan pga slemmet och att näringen då försvann. (inget foderbyte?) Men att man inte gjorde så för människor. Men nu har jag läst att man inte ska göra så oxå. Va är rätt igentligen? :confused: Han sa även att jag skulle ge 1 dl i några dagar upp till en vecka. :confused:
 
varför ska du ge din häst loppfrö??

hos oss e de en som får de eftersom han väldigt lätt får i sig sand och jord,
Därför får han ca 1dl loppfrö i ca 3 dl vatten som stått ca 15 min för att dra ut sanden lr vad man ska säga
 
De rensar ut allt *slagg* som ligger o skaver i tarmfickorna, sand, osmälta mineraler mm, så slemhinnorna blir som nya igen!

Fast jag hörde att man ger dom torra direkt i fodret, men vet ej!
 
Lägger hon de i varmt eller kallt vatten?
Anledingen är som gullviva skrev. Rensar ut slaggprodukter m.m.
 
Jag äter själv loppfrön ibland för att få ordning på min magkatarr. Om du lägger dom i blöt bildas det en gele, denna gele lägger sig som en hinna på insidan av tarmarna. Plus att fröna alltså rensar ut rejält. Superbra för magen är det.

Jag har gett loppfrön till en ponny pga hans magproblem. Man sa då att till hästar behöver man inte lägga i blöt eftersom de på väg till tarmarna bildar gelen ändå.

Så min slutsats är att det inte behövs men att det är lika bra att lägga i blöt för säkerhets skull.

Kallt vatten.
 
Hur mycket ger man per dag till ponny och till stor häst? Hur många dagar i rad?
 
Jaa du Snuffsan....det är tack vare dig som jag inte har haft så stora känningar av min magkatarr på över en månad!! :bow: :bow: :love: :love:
 
Oh, jag har glömt fråga hur det gått med din mage ju! Så skönt att det hjälpte lite på dig också! Härligt! :bump:
 
ja, jag har sett förut att många veterinärer rekomenderar att ge det torrt (och andra säger blött..).
 
Jag ger loppfrön med jämna mellanrum, ca 1 månad i mellan, och så ger jag det 2-3 dagar på rad. Ger ca 3-4 msk. Lägger det direkt i betforen när jag blöter den med varmvatten, som jag sen ger ca 1 timme senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 301
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp