Kan vi prata om loppfrön?!

Jag ger dagligen till en av mina hästar. Ger hälften av vad det står som rekommendation på förpackningen.

Så fort jag inte ger (höst, vinter o vår) börjar det rinna bajsvatten längs benen på honom och han fiser konstant.

Det är det enda jag provat som fungerar klockrent på honom.
 
Relaterad loppfröfråga - vågar man ge helt torrt utan blöt mat i samma giva?

Jag brukar hälla på blöt mat i krubban, men skulle behöva göra en ändring. Funderar på om man kan ge helt torrt utan att det typ klistrar fast i halsen eller något?

Om hästen vill äta det utan annat foder samtidigt får bli en annan fråga..
 
Relaterad loppfröfråga - vågar man ge helt torrt utan blöt mat i samma giva?

Jag brukar hälla på blöt mat i krubban, men skulle behöva göra en ändring. Funderar på om man kan ge helt torrt utan att det typ klistrar fast i halsen eller något?

Om hästen vill äta det utan annat foder samtidigt får bli en annan fråga..
Ja man kan ge det helt torrt men iallafall min ena häst (jag har bara provat att ge enbart loppfrö till min ena) verkar tycka att det är jobbigt efter någon minut eftersom det klibbar fast så mycket. Hon fortsätter äta för hon gillar det men det ser jobbigt ut och i det läget har jag hällt på uppblött lucern och betfor. Min känsla är att det eftersom det fastnar så i munnen kanske inte kommer ner i magen så torrt som det behövs för att bli klibbigt först i magen men det är som sagt bara en känsla. Inget jag faktiskt vet.
 
Ja man kan ge det helt torrt men iallafall min ena häst (jag har bara provat att ge enbart loppfrö till min ena) verkar tycka att det är jobbigt efter någon minut eftersom det klibbar fast så mycket. Hon fortsätter äta för hon gillar det men det ser jobbigt ut och i det läget har jag hällt på uppblött lucern och betfor. Min känsla är att det eftersom det fastnar så i munnen kanske inte kommer ner i magen så torrt som det behövs för att bli klibbigt först i magen men det är som sagt bara en känsla. Inget jag faktiskt vet.
Ja de klistrar ju verkligen fast överallt så jag kan tänka mig att det blir jobbigt för hästen om den inte sväljer ner det direkt.. Och har de väl fastnat någonstans är det ju inte lätt att få bort..
 
Det vet man iallafall att en så liten mängd ger ingen effekt alls men jag förstår varför du ger den mängden för det var den mängd som förr sas vara lagom. Ska man ge så ger man 0,5-1 gram per kilo kroppsvikt enligt lite olika veterinärer. Jag har dock inte hittat någon studie som påvisar effekt vid så låg giva som 0,5 gram per kilo kroppsvikt utan de studier jag har läst har varit 1 gram per kilo kroppsvikt.
Jag har som sagt inte läst eller hittat några studier, du får jättegärna länka om du har någon bra. Jag följer doseringsanvisningarna på förpackningen som är 4 dosmått per häst och dag, det blir lite drygt 1 dl. Detta är vad tillverkaren (Eclipse Biofarmab) kallar underhållsdos som kan ges i upp till 30 dagar. De har en terapeutisk dos också, som är 12 dosmått per dag, men skriver att den endast ska ges i samråd med veterinär. Jag har hittills hållit mig till underhållsdosen eftersom våra hästar inte har några problem med kolik, jag ger alltså bara förebyggande. Av samma anledning har jag inte heller veterinärkontakt i detta ärende (men ska försöka komma ihåg att ta upp frågan i samband med den årliga vaccinationen, som inträffar om ett par veckor).

Det man också vet är att hästar som går på gräs året runt löper större risk att få sandkolik än hästar som går i grushagar och inte fodras på marken. Det är grävandet efter rötter och ätande långt ner på gräset som ger problem med att sanden åker med. Man kan få ner risken genom att se till att fodra med hö i tillräcklig mängd så att hästen inte har behov av att gräva eller äta ner gräset.
Självklart får hästarna tillräckligt med hö! Beroende på hur länge de är ute på dagarna, när de rids etc får de 2 eller 3 fodringar per dag ute i hagen. Men de har ju inte hö att äta exakt hela tiden, så räknar kallt med att det slinker med en del jord/sand/annan skit när de äter av det gräs som finns i hagarna.
 
Ja de klistrar ju verkligen fast överallt så jag kan tänka mig att det blir jobbigt för hästen om den inte sväljer ner det direkt.. Och har de väl fastnat någonstans är det ju inte lätt att få bort..
Loppfrön är en förbannelse, de sitter precis överallt, inklusive i min hästs pannlugg! (islandshäst, lång pannlugg, nästan så han doppar den i fodret när han äter) 🙈
 
Loppfrön är en förbannelse, de sitter precis överallt, inklusive i min hästs pannlugg! (islandshäst, lång pannlugg, nästan så han doppar den i fodret när han äter) 🙈
Ah! Äntligen en fördel med Nellys nästan obefintliga pannlugg :laugh:

Ja de klistrar verkligen överallt. Jag ger loppfrö med äppelsmak för jag inbillar mig att fler då hamnar i magen på henne istället för överallt på boxväggar, krubba, vattenkopp osv.. Men de är ändå överallt..
 
Ah! Äntligen en fördel med Nellys nästan obefintliga pannlugg :laugh:

Ja de klistrar verkligen överallt. Jag ger loppfrö med äppelsmak för jag inbillar mig att fler då hamnar i magen på henne istället för överallt på boxväggar, krubba, vattenkopp osv.. Men de är ändå överallt..
Med äppelsmak ratar mina och jag förstår dem. De stinker så kemiskt att jag mår illa. Värt att testa de utan kanske? Mina äter med god aptit och visst finns ett fåtal kvar på krubbväggen i den nivå de inte kan slicka rent men annars är det soprent.
 
Jag har som sagt inte läst eller hittat några studier, du får jättegärna länka om du har någon bra. Jag följer doseringsanvisningarna på förpackningen som är 4 dosmått per häst och dag, det blir lite drygt 1 dl. Detta är vad tillverkaren (Eclipse Biofarmab) kallar underhållsdos som kan ges i upp till 30 dagar. De har en terapeutisk dos också, som är 12 dosmått per dag, men skriver att den endast ska ges i samråd med veterinär. Jag har hittills hållit mig till underhållsdosen eftersom våra hästar inte har några problem med kolik, jag ger alltså bara förebyggande. Av samma anledning har jag inte heller veterinärkontakt i detta ärende (men ska försöka komma ihåg att ta upp frågan i samband med den årliga vaccinationen, som inträffar om ett par veckor).


Självklart får hästarna tillräckligt med hö! Beroende på hur länge de är ute på dagarna, när de rids etc får de 2 eller 3 fodringar per dag ute i hagen. Men de har ju inte hö att äta exakt hela tiden, så räknar kallt med att det slinker med en del jord/sand/annan skit när de äter av det gräs som finns i hagarna.
Oj! Menade inte alls det som någon kritik utan som info bara.

https://scholarworks.montana.edu/xm...6o07v099lI0L9Ye68pjG-SIhX72bNqe6cNI9HOuW60cic

https://beva.onlinelibrary.wiley.co...4hDo3yBrUmgY6tjZEogZUtgJVGJKTsqzpqSo6_P1AgCv4
 
Ja de klistrar ju verkligen fast överallt så jag kan tänka mig att det blir jobbigt för hästen om den inte sväljer ner det direkt.. Och har de väl fastnat någonstans är det ju inte lätt att få bort..
Nej de måste ju tugga så knepigt blir det.
 
Med äppelsmak ratar mina och jag förstår dem. De stinker så kemiskt att jag mår illa. Värt att testa de utan kanske? Mina äter med god aptit och visst finns ett fåtal kvar på krubbväggen i den nivå de inte kan slicka rent men annars är det soprent.
Haha - tre av våra fyra älskar de äpplesmakande, medan den fjärde behövde viss tillvänjning. Nu glufsar alla fyra glatt i sig! :D
 
Med äppelsmak ratar mina och jag förstår dem. De stinker så kemiskt att jag mår illa. Värt att testa de utan kanske? Mina äter med god aptit och visst finns ett fåtal kvar på krubbväggen i den nivå de inte kan slicka rent men annars är det soprent.
Ja jag har provat båda. Tycker det hamnar mer loppfrön på väggar osv när hon får utan äpplesmak. Med äpplesmak verkar fler hamna där dom ska vara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 390
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 556
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 601
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp