Loppor eller annan ohyra?

spaghettimonster

Trådstartare
IMG_20181214_180532.jpg

Behöver nu hjälp av det allvetande Buke :nailbiting:

Hittade 2 kryp på hunden idag, lyckades fånga det ena på bild. Vet nån vad det här är för något? Krypet var ca 4 mm långt och under en millimeter tjockt. Det rörde sig i pälsen med nästan maskliknande rörelser. När jag lyckats kamma ut krypet ur hundens päls och lagt det på ett papper hoppade det runt lite, vilket gör att jag tror att det är en loppa. Men då jag googlar på loppor så matchar inte utseendet så bra så tänkte att nån här kanske har bättre koll :confused:

Kan ju vara värt att nämna att hunden inte verkar ha några besvär med kliande eller annat.


Tillägg: Krypet var platt på höjden, läste online att loppor är platta på bredden? :confused:
 
Den ser inte ut som de loppor jag sett på hund, och heller inte som de löss jag sett på bild. Kliar sig hunden något? Var på hunden hittade du dem?

Jag behandlade min hund mot loppor eller löss tidigt i höstas. Han hade kliat sig mer än normalt och så hittade jag små rosa fläckar i huden. Vid två tillfällen såg jag något krypa framför örat på honom och mosade ett av krypen. Jag trodde först det var loppor men krypet kändes för stort och lätt att mosa...
 
Tack för alla svar! Har inte hittat fler kryp efter de första två. Vi har inte rört oss i någon riktig skog sedan förra veckans torsdag, så skulle tro att han plockat på sig de här krypen efter det.
 

Liknande trådar

Äldre (jag har googlat, men blir inte mycket klokare av det) Den här lille filuren hittade jag idag, han kröp omkring bredvid min...
Svar
7
· Visningar
10 184
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Min hund brukar då och då busa med en annan hund (utomhus) & i dag kom några bekannta till den hundens ägare och sa att "ja, ***** har...
Svar
11
· Visningar
2 386
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp