Lös benbit?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mucchesse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 718
M

Mucchesse

Hejsan!
Mitt vbl har fått gallor på båda bakbenen och hovslagaren trodde det kunde vara en lös benbit.. Det var tydligen vanligt bland vblrasen.
Måste jag låta henne stå eller går det att rida henne med detta?

Hon har även ett litet parti på vardera bakben som där det inte växer päls och är en skorpa.
Vet att föl brukar få det men hon är 14 år och kan inte själv ha gjort det. Hon går ensam och det finns inget i hagen som kan gjort det.
Det vill bara inte försvinna.. Har provat smörja med helosan utan bättring.
Någon som kanske vet??

Tacksam för svar!

Sv: Lös benbit?!

En häst i stallet hade lösa benbitar (2st) eftersom den skulle säljas opererade hon den. Men en häst behöver inte få problem av det här? Men det kan uppstå längre fram.Om du inte menar att det uppstått nu?

Mucchesse skrev:
Hejsan!
Hon har även ett litet parti på vardera bakben som där det inte växer päls och är en skorpa.
Vet att föl brukar få det men hon är 14 år och kan inte själv ha gjort det. Hon går ensam och det finns inget i hagen som kan gjort det.
Det vill bara inte försvinna.. Har provat smörja med helosan utan bättring.
Någon som kanske vet??
Tacksam för svar!

Ursäkta min fråga..men det är inte kastanjerna du tittar på????
På bifogad bild ser du ett fölsto.
Hennes ena bakben är vinklat och strax nedanför hasen ser du ett ljusare parti...(kan i och för sig ha annan färg)
extrocy.jpg

AM

Mucchesse skrev:
Hejsan!
Mitt vbl har fått gallor på båda bakbenen och hovslagaren trodde det kunde vara en lös benbit.. Det var tydligen vanligt bland vblrasen.
Måste jag låta henne stå eller går det att rida henne med detta?

VAR sitter gallorna?

Om man misstänker lösa benbitar så är det röntgen och veterinärbesök som gäller, och utefter om det finns benbitar och var de sitter och om hästen har problem av dem eller ej eller väntas få problem av de så fattar behandlande veterinär beslut om ev operation.

Är hon inte besvärad av benbitarna så kan hon fungera som vanligt. Men enda sättet att veta om det är några lösa benbitar är att röntga.

Men som sagt, var sitter gallorna, vilken led?

Om en vuxen häst (14 år) får gallor på bägge bakbenen samtidigt låter det inte som någon lös benbit.

Är gallorna dubbelsidiga, utan värme, oömma och minskar vid rörelse brukar de inte vara farliga.

Om gallorna är varma, hårda, ömma och kommer plötsligt bör du kontakta veterinär för en utredning och ev. röntgen.

De uppstod för ca 3 veckor sedan. Hon verkar inte ha några problem med det...

Nafayette skrev:
Ursäkta min fråga..men det är inte kastanjerna du tittar på????
På bifogad bild ser du ett fölsto.
Hennes ena bakben är vinklat och strax nedanför hasen ser du ett ljusare parti...(kan i och för sig ha annan färg)
extrocy.jpg

AM

Nej dessa sitter på andra sidan benet. på utsidan.

Nej, jag tycker inte heller att det låter som lösa benbitar/osteochondros. Osteochondros är en tillväxtrubbning och även om defekterna i leden (ledmus, förtunnat brosk etc) kan ge sekundära förändringar längre upp i åren så låter det osannolikt.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en veterinär som kan undersöka var gallorna sitter, vilken led eller vilka ledavdelningar som är drabbade, liksidighet etc. Ev kan en hältutredning göras.

En häst med osteochondros kan man inte bara fortsätta att rida hur som helst, det går inte heller att genom vila få bort den lösa benbiten. Beroende på vilken led som är drabbad och vilka förändringar som har uppstått så kan behandlingen variera. Operation där man avlägsnar den lösa biten är inte ovanligt.

Alexandra_W skrev:
VAR sitter gallorna?

Om man misstänker lösa benbitar så är det röntgen och veterinärbesök som gäller, och utefter om det finns benbitar och var de sitter och om hästen har problem av dem eller ej eller väntas få problem av de så fattar behandlande veterinär beslut om ev operation.

Är hon inte besvärad av benbitarna så kan hon fungera som vanligt. Men enda sättet att veta om det är några lösa benbitar är att röntga.

Men som sagt, var sitter gallorna, vilken led?

De sitter på hasen. på benets utsida...

Kan vara problem med bakknäna och/eller haserna

Bild5.jpg

Lite dålig bild men här har du en häst med gallor i haserna och "liggsår" Gallorna försvinner direkt vid injektion i hasen, (dålig ledvätska)
Tips mottages (martha, var är du) för att bli av med dom (liggsåren alltså)

Hon har spån i boxen

nilema skrev:
Kan vara problem med bakknäna och/eller haserna

Bild5.jpg

Lite dålig bild men här har du en häst med gallor i haserna och "liggsår" Gallorna försvinner direkt vid injektion i hasen, (dålig ledvätska)
Tips mottages (martha, var är du) för att bli av med dom (liggsåren alltså)

Hon har spån i boxen

Precis så ser det ut på min älskling (gallorna)! Kan vara liggsår som hon har på haserna.. Varför får dom det? Jag har också spån som strö..
Vad är det för injektion i hasen?

Tack!

Min har fått nån typ av cortison blandning i haserna, även fått i bakknäna.

Hon fick mer problem med liggsår efter jag bytte till mindre box + att hon fått en ny granne, vet inte om hon står och "gnider" haserna mot väggarna

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 210
Senast: MayGrace
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 699
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 247
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 909
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka