Lös mitt problem!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare petrahiljanen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 816
P

petrahiljanen

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska skriva.
Så kan de kan bli lite rörigt :)

Jajo,så här ligger de till..
Har haft egen häst i ca 8 år,flyttade för 2 år sen och sen dess har jag provat på de här med att vara medryttare.
Första försöket gick inte så bra,för de första så vägrade hästen att lämna stallplan själv,då menar jag verkligen tvärvägrade, (?) utan gick bara med sina kompis och det slutade med att de rann ut i sanden. Vill påpeka att de var inte jag som gjorde nåt fel här utan de var faktiskt ägaren som slutade höra av sig till mig.
Sen nu andra gången så rann de också ut i sanden pga av att hästen fick/har kissinspines och jag tar faktiskt inte hade om någon annans sjuka häst som inte kommer bli bra,sen känns de inte bra att rida en häst som blir som en banan i ryggen när man trycker på rätt ställe. Och jag personligen tycker inte de är okej av ägaren att höra av sig samma dag och höra ifall jag kan ta hästen då,man kanske har nåt annat planerat den dagen. Det funkar inte riktigt så. Och pga av allt detta rann de ut i sanden igen. Vilket var väldigt tråkigt eftersom jag och hästen klickade rättså bra.

Och nu återstår bara ridskolan men de är alldels för dyrt och ligger för långt bort. Ser inte ridskola som ett alternativ då jag mest vill lalla runt i skogen ;)
Målet är att kunna köpa en häst nån dag.
Men ville ha lite tips på vad jag ska göra egentligen? Vill ju hålla på med mina hästar men de går inte så jätte bra eftersom jag bor i en liten kommun. Ska jag skaffa mig en egen häst ändå eller.. ja.. vad ska man göra?
Och hur kan man få ner kostanden i såfall?

Sv: Lös mitt problem!

Lite rörigt blev det allt :p

Jag ser det såhär:

Funkar det inte att vara medryttare på ngn annans häst av den ena eller den andra anledningen och man inte heller vill rida på ridskola, ja då är väl isf en egen häst det alternativ man får överväga.
Dock så blir man ju både mer låst och mer fattig (om du nu tycker ridskola är för dyrt så är en egen häst ännu dyrare) så det alternativet kräver ett noga övervägande så att man inte står där med hästen sedan och ångrar sig.

Kostnader man få ned genom att arbeta; Kollektivstall, hämta hö/ensilage själv, kraftfoder från lokala bönder, sågspån från sågverket etc.

Jag kan inte lösa ditt problem tyvärr :(

Jajo de har du ju rätt i (:
Vet ju vad de kostar och ha en häst varje månad.. de är ju ca 2000-3000 kr och skadar sig djuret blir de mer.
Ridskola är ett alternativ men tanken av att jag måste sätta mig i en bil och åka ett par mil för att komma dit är inte så lockande för tillfället plus att jag har hört att man faktiskt inte lär sig så mkt på just den ridskolan.

De är ju tråkigt att de inte funkade att vara medryttare. Särkilt när man klickade bra med hästen /:

Det där skulle jag nog inte rekommendera... Mest för att det är så himla riskabelt :( Vad händer den dagen medryttaren slutar abrupt och du inte får tag på någon ny?

Kan du inte hyra hæst från ridskolan nån gång ibland till å rida i skogen med medans du letar medryttarhæst?

Ser att du bor i Jönköpings län, får man fråga vart? PM:a om du inte vill skriva ut det då jag vet många ridskolor runt jönköpingstrakten.

Vll du inte äga en häst idag så kanske du kan skaffa foderhäst?
Har du tittat på annonser utav folk som söker medryttare? Har du själv satt in en annons där du skriver att du vill bli medryttare och vad du vill med hästen?

En annan sak jag kom att tenka på.
Jag såg att du helst inte vill betala något før att rida men vill man ha det på det viset så får man nog visa sin hjælpsamma sida till.
Tycker du skulle tagit hand om den skadade hæsten tex så kanske någon som har sin hæst på samma stall behøver hjælp en dag..

Du borde førsøka få in en fot någon stans.
Vet många tjejer som gjort så att dom hjælpt till i något stall och sedan fåt medryttarhæst så småningom på det stallet.

Bættre att gøra på det viset, då ær du någon folk i stallet kænner och inte bara någon som kommer och vill rida gratis.

Har aldrig behøvt gøra så sjælv men har ju sett andra gøra det på stall dær jag haft hæst och det verkar fungera bra, inom ett par månader brukar de ha sin medryttarhæst.

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska skriva.
Så kan de kan bli lite rörigt :)

Jajo,så här ligger de till..
Har haft egen häst i ca 8 år,flyttade för 2 år sen och sen dess har jag provat på de här med att vara medryttare.
Första försöket gick inte så bra,för de första så vägrade hästen att lämna stallplan själv,då menar jag verkligen tvärvägrade, (?) utan gick bara med sina kompis och det slutade med att de rann ut i sanden. Vill påpeka att de var inte jag som gjorde nåt fel här utan de var faktiskt ägaren som slutade höra av sig till mig.

Jag säger inte att du gjort fel, men räkna inte med att ägaren ska ha ansvaret för kontakten, det är ömsesidigt. Hade ägaren samma problem eller var det bara du?

Sen nu andra gången så rann de också ut i sanden pga av att hästen fick/har kissinspines och jag tar faktiskt inte hade om någon annans sjuka häst som inte kommer bli bra,sen känns de inte bra att rida en häst som blir som en banan i ryggen när man trycker på rätt ställe. Och jag personligen tycker inte de är okej av ägaren att höra av sig samma dag och höra ifall jag kan ta hästen då,man kanske har nåt annat planerat den dagen. Det funkar inte riktigt så. Och pga av allt detta rann de ut i sanden igen. Vilket var väldigt tråkigt eftersom jag och hästen klickade rättså bra.

Nej att börja med att ta hand om en sjuk häst som inte kan bli frisk och känna sig som en djurplågare om man rider känns inte helt bra, men som någon sa det kan vara ett sätt att få in en fot

Och vad i hela fridens namn är det för fel på att hästägaren hör av sig samma dag och ber om hjälp? Så länge man blir tillfrågad på ett snällt sätt oc inte påtvingad, du kanske inte hade ett dugg att göra utan längtade efter hästen.

Och nu återstår bara ridskolan men de är alldels för dyrt och ligger för långt bort. Ser inte ridskola som ett alternativ då jag mest vill lalla runt i skogen ;)
Målet är att kunna köpa en häst nån dag.
Men ville ha lite tips på vad jag ska göra egentligen? Vill ju hålla på med mina hästar men de går inte så jätte bra eftersom jag bor i en liten kommun. Ska jag skaffa mig en egen häst ändå eller.. ja.. vad ska man göra?
Och hur kan man få ner kostanden i såfall?

Det eviga dilemmat, pengar, det finns en hel del att göra för att hålla nere kostnaden, men för att känna sig säker måste man nog se till att man har råd även om det skiter sig, många gånger kan man få ner kostnaderna genom att hjälpa till eller tjäna en hacka på att hjälpa stallkompisar som inte har tid med att ta ett stallpass/fodra/mocka mm.

Lobelia:

Nu var de ju så att jag försökte få fatt i den här ägaren i mer än två veckor då visade de sig att den här personen hade dragit till nogre utan att ens meddela mig och de gick verkligen inte att få tag i den här personen.
Och ja,ägaren hade samma problem. Det var ägaren som förklarade de för mig och jag var villig att få bukt med det men går de inte ens att få tag i personen i fråga utan bara drar iväg utan att ens meddela sig är de lite svårare.

Och jag försökte hjälpa dom med sin häst som hade/har kissinspines men fick inte så bra respons från deras sida.
Försökte så gått jag kunde eftersom jag själv har haft hästar med ryggproblem. Men återigen,dom verkade inte visa allt för mkt intresse och jag lägger inte ner så mkt energi på en häst när ägarna inte bryr sig speciellt mkt.
Det är inte min häst och då anser jag att dom får klara av de själva när dom inte verkar bry sig. Vilket är väldigt tråkigt.

Samt de med att höra av sig samma dag är inte okej för min del,jag menar jag har väl ett liv också. Och vi hade bestämt vissa dagar jag skulle ta hand om deras häst. Men att göra de upprepade gånger utan att ha någon speciell andledning till varför jag skulle ta hand om hästen.
Och detta var i vintras när hästen inte fick ridas eller nåt sånt utan bara stå i vila,då åker jag inte upp och till ett stall och är där 20 min och sen åker hem igen.
Ja,jag längtade efter hästen men vill inte fästa mig vid en häst om inte är min när de var prat om ev avliva den ifall de inte var så mkt och göra. Det finns tusen andledningar till varför jag inte vill vara medryttare.
Och jag vill mer än gärna ha en egen häst och jag vet precis vad de kostar.
Du får de och låta som om man är världens sämsta jävla människa pga av att man inte vill ta hand om någon annans sjuka häst när ägarna inte visar nåt intresse,inte göra de veterinären har sagt åt dom att göra. DÅ vill man faktiskt inte visa intresse för hästen.

Jajo,de är en grej men kan göra.
Men ska jag rida,gör jag hellre de regelbundet.

En annan sak jag kom att tenka på.
Jag såg att du helst inte vill betala något før att rida men vill man ha det på det viset så får man nog visa sin hjælpsamma sida till.
Tycker du skulle tagit hand om den skadade hæsten tex så kanske någon som har sin hæst på samma stall behøver hjælp en dag..

Du borde førsøka få in en fot någon stans.
Vet många tjejer som gjort så att dom hjælpt till i något stall och sedan fåt medryttarhæst så småningom på det stallet.

Bættre att gøra på det viset, då ær du någon folk i stallet kænner och inte bara någon som kommer och vill rida gratis.

Har aldrig behøvt gøra så sjælv men har ju sett andra gøra det på stall dær jag haft hæst och det verkar fungera bra, inom ett par månader brukar de ha sin medryttarhæst.

Jajo,jag förstår vad du menar. Men återigen som jag skrev till svar till en annan; dom brydde sig inte om vad sa till dom eller nåt sånt. Varje gång jag hade varit där ringde jag eller smsade till ägaren och berättade hur de hade gått osv. För de anser jag att man ska göra,de är ju ändå ett djur vi pratar om. Men då fick jag inte respons heller,vilket är tråkigt. Och de visar att man inte bryr sig speciellt i mina ögon tyvärr :/

Fast i de stället så ville alla ta hand om sin egna häst och försökte vara social och lära känna dom men jag var ju "bara en medryttare" och inte värd att lära känna. Och medelåldern låg på ca 12-17 år i stallet och jag är 21.

Det är svårt sånt här,alla har ju bra svar osv. Men tror ni har lite svårt att se situationen på mitt sätt eftersom ni inte har upplevet den.
Har inprinti i mitt huve hur man sköter en häst och att man ALLTID ska meddela om hur de har gått och vart man rider,hur hästen mår osv.
Men får man ingen respons får ägarna eller som i de första fallet bara försvinner i 2 veckor utan att höra av sig är de ganska svårt att bli medryttare igen.
Om ni förstår vad jag menar.

Som sagt är det mycket dyrare att ha egen häst än att gå på ridskola, 2-3000, ja då kommer du undan väldigt billigt, jag skulle räkna med 4-5000. Och det blir mycket åkande om du inte har stallet inom rimligt gångavstånd.

Jag lär mig massor på min ridskola, allt beror ju på ridskolan, deras hästar och lärare samt hur intresserad man är och vad man vill lära sig. Vill du bara lulla i skogen är det väl ingen ide med att gå på ridskola liksom.

Lobelia:

Nu var de ju så att jag försökte få fatt i den här ägaren i mer än två veckor då visade de sig att den här personen hade dragit till nogre utan att ens meddela mig och de gick verkligen inte att få tag i den här personen.
Och ja,ägaren hade samma problem. Det var ägaren som förklarade de för mig och jag var villig att få bukt med det men går de inte ens att få tag i personen i fråga utan bara drar iväg utan att ens meddela sig är de lite svårare.

Och jag försökte hjälpa dom med sin häst som hade/har kissinspines men fick inte så bra respons från deras sida.
Försökte så gått jag kunde eftersom jag själv har haft hästar med ryggproblem. Men återigen,dom verkade inte visa allt för mkt intresse och jag lägger inte ner så mkt energi på en häst när ägarna inte bryr sig speciellt mkt.
Det är inte min häst och då anser jag att dom får klara av de själva när dom inte verkar bry sig. Vilket är väldigt tråkigt.

Samt de med att höra av sig samma dag är inte okej för min del,jag menar jag har väl ett liv också. Och vi hade bestämt vissa dagar jag skulle ta hand om deras häst. Men att göra de upprepade gånger utan att ha någon speciell andledning till varför jag skulle ta hand om hästen.
Och detta var i vintras när hästen inte fick ridas eller nåt sånt utan bara stå i vila,då åker jag inte upp och till ett stall och är där 20 min och sen åker hem igen.
Ja,jag längtade efter hästen men vill inte fästa mig vid en häst om inte är min när de var prat om ev avliva den ifall de inte var så mkt och göra. Det finns tusen andledningar till varför jag inte vill vara medryttare.
Och jag vill mer än gärna ha en egen häst och jag vet precis vad de kostar.
Du får de och låta som om man är världens sämsta jävla människa pga av att man inte vill ta hand om någon annans sjuka häst när ägarna inte visar nåt intresse,inte göra de veterinären har sagt åt dom att göra. DÅ vill man faktiskt inte visa intresse för hästen.

Men snälla du, som man frågar får man svar, det var bara reaktioner på vad du skrev och där du utelämnade fakta.

Talade du om för dem att du endast ville ställa upp avtalade dagar? Om inte så är det ett kommunikationsproblem. Jag förstår inte det hemska i att fråga så länge nej eller jag vill inte bli tillfrågad igen är okej svar.

till ts.
forst, jag har valdigt svart att forsta vad du sager/skriver i dina inlagg. kanske lite grammatik och stavning/satsbildning skulle hjalpa?
men efter att ha last dina inlagg, vill jag garna stalla fragor. en sadan fraga ar, har du ngn gang varit pa en ridskola, som elev fulltid eller deltid? Vad far du ifran att man inte lar sig ngt dar? fran kompisar eller rent prat? En BRA ridskola, och de finns, kan man lara sig massor ifran om man kommer dit med den ratta attityden. Alltsa, "jag ar bara har for att jag inte har ngnannanstans att rida och jag vet allting sa jag behover inte lyssna pa er" attityde ar INTE vad man har.
En annan fraga, vad ar det for fel att vara medryttare i ett stall dar det kanske ar yngre folk? Som aldst kan du ju kanske lara dem saker ocksa, precis som du kan lara fran dem. Du ar val inte dar for att ha ett social liv, utan for att ta hand om hasten?
Kommentarer angaende agare till hasten som har/hade kissing spine far du sta for sedan du kanner dem, och vet deras handlingssatt. Tycker det ar valdigt konstigt att de inte hor av sig pa 2 veckor och sen helt plotsligt nar de ar utomlands.. men det far du ta upp med dem.
Medryttare eller sok en foderhast, vilket som kommer det att kosta pengar, och bestammer du dig for att ha egen hast, ja du vet tydligen kostnaderna for det ocksa..
Lycka till med vad du an gor.

Som sagt är det mycket dyrare att ha egen häst än att gå på ridskola, 2-3000, ja då kommer du undan väldigt billigt, jag skulle räkna med 4-5000. Och det blir mycket åkande om du inte har stallet inom rimligt gångavstånd.

Jag lär mig massor på min ridskola, allt beror ju på ridskolan, deras hästar och lärare samt hur intresserad man är och vad man vill lära sig. Vill du bara lulla i skogen är det väl ingen ide med att gå på ridskola liksom.

Fast nu bor jag i en väldigt liten kommun och de gjorde jag även när jag och min mamma hade häst och då gick de på en ca 2-3000 kr varje månad. Fast nu räkande jag bara stallhyra,foder och hovslagare,sen tillkommer ju veterinär och försäkrning hit och dit,de beror ju lite på vilket bolag man har osv. Och sen om man tävlar så är ju de en summa för sig.

När jag gick på ridskola lärde jag mig och rida. De var de enda.
Precis,lulla runt i skogen är de jag vill göra då,har inget behov av ridskola eller lektioner för har inget intresse för att tävla eller nåt sånt.

till ts.
forst, jag har valdigt svart att forsta vad du sager/skriver i dina inlagg. kanske lite grammatik och stavning/satsbildning skulle hjalpa?
men efter att ha last dina inlagg, vill jag garna stalla fragor. en sadan fraga ar, har du ngn gang varit pa en ridskola, som elev fulltid eller deltid? Vad far du ifran att man inte lar sig ngt dar? fran kompisar eller rent prat? En BRA ridskola, och de finns, kan man lara sig massor ifran om man kommer dit med den ratta attityden. Alltsa, "jag ar bara har for att jag inte har ngnannanstans att rida och jag vet allting sa jag behover inte lyssna pa er" attityde ar INTE vad man har.
En annan fraga, vad ar det for fel att vara medryttare i ett stall dar det kanske ar yngre folk? Som aldst kan du ju kanske lara dem saker ocksa, precis som du kan lara fran dem. Du ar val inte dar for att ha ett social liv, utan for att ta hand om hasten?
Kommentarer angaende agare till hasten som har/hade kissing spine far du sta for sedan du kanner dem, och vet deras handlingssatt. Tycker det ar valdigt konstigt att de inte hor av sig pa 2 veckor och sen helt plotsligt nar de ar utomlands.. men det far du ta upp med dem.
Medryttare eller sok en foderhast, vilket som kommer det att kosta pengar, och bestammer du dig for att ha egen hast, ja du vet tydligen kostnaderna for det ocksa..
Lycka till med vad du an gor.

Tyck du så.
Ja,jag har själv gått på ridskola i över 1 år,fast då var jag 10 år gammal!
Du,jag försökte lära dom. Tog dom in de? Nej,de gjorde dom inte. Så jag gav upp till slut. Jag rider INTE en häst som har ont i ryggen,de är förfan djurplågeri.
För de första sa jag till den här personen: hör av dig när vi ska rida.
För att häst jag red hos henne vägrade gå själv.

NI förstår inte grejen. Förklarade bara hur de har funkat för MIG!!!
Inte hur jag SKA lösa problem som jag INTE har längre.
Så ni kan ju sluta klaga på mig och skriva att jag har gjort fel pga av att ena ägaren inte hör av sig TILL MIG och meddelar att dom har åkt bort och att de inte blir nån ridning på ex antal veckor och JAG gör fel när jag inte vill ta hand om någon annans sjuka häst när ÄGARNA INTE LYSSNAR på mig när JAG talar om hur de har gått och hur deras häst mår. Och försöker hjälpa dom.
Ja,jag kanske har gjort fel. Men gjort är gjort och jag anser att jag inte har gjort nåt fel när JAG har försökt så gott jag kan med att höra av mig och hjälpa dom med deras häst som har problem med ryggen.
Och hur jag skriver och stavar har väl ingen större betydelse.

När jag gick på ridskola lärde jag mig och rida. De var de enda. Precis,lulla runt i skogen är de jag vill göra då,har inget behov av ridskola eller lektioner för har inget intresse för att tävla eller nåt sånt.

Jag har ingen aning om din kunskapsnivå men alla behöver rida för instruktör då och då. Vist finns det hästar man bara kan lulla omkring i skogen på, men hur bra man än är så är lektioner till nytta, man får otroligt snabbt ovanor och många ägare är nog tveksamma till den attityden. Ridlektioner behöver inte handla om att lära för tävling utan t.ex lära sig rida korrekt så man inte skadar hästen.

Jag har ingen aning om din kunskapsnivå men alla behöver rida för instruktör då och då. Vist finns det hästar man bara kan lulla omkring i skogen på, men hur bra man än är så är lektioner till nytta, man får otroligt snabbt ovanor och många ägare är nog tveksamma till den attityden. Ridlektioner behöver inte handla om att lära för tävling utan t.ex lära sig rida korrekt så man inte skadar hästen.

Hmm.. egen häst i ex antal år?
Ser inte att jag har nåt behov av de. Och vill jag att nån ska säga hur jag rider så tar jag dit min egna mor som har mer än 30 års erfarenhet.

Gör det dig per automatik till en god ryttare? Jag har haft häst i drygt sju år nu, och inte är jag särskilt duktig, tyvärr. Jag ångrar att jag har struntat i att rida för tränare, det märks så väl när jag nu har börjat igen. Man behöver inte ha som mål att ligga på en hög nivå träningsmässigt, men det är fruktansvärt enkelt att dra på sig dåliga ovanor som man inte tänker på förrän någon annan uppmärksammar dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka