Lös mitt problem!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare petrahiljanen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 816
Lägger ner de här nu.

Neeh,nu lägger jag ner de här.
Ni är allmänt otrevliga.

Ville bara ha en trevlig konversation på ett forum men istället får man bara en massa jävla skit över sig.
"du har gjort fel.."så kan man inte göra.."ridskola är bra för alla.." och bla bla.
Förstår ni inte att jag vill inte gå på ridskola för att jag har inget behov av det.
Jag vet hur jag rider och hur jag ska rida.
De enda jag vill göra är lalla runt i skogen.

Men vissa personer verkar ha väldigt svårt att förstå de.
Varför kan man inte bara vara trevlig och skriva.."jag har lite tips till dig..blablabla" istället för: "AAAH fyfan vad dum i huvet du är som inte tar hand om en sjuk häst och är dum i huvet och skyller allt på ägarna!"

Jag ger upp nu.
Otrevliga jävla människor.

Sv: Lös mitt problem!

Gör det dig per automatik till en god ryttare? Jag har haft häst i drygt sju år nu, och inte är jag särskilt duktig, tyvärr. Jag ångrar att jag har struntat i att rida för tränare, det märks så väl när jag nu har börjat igen. Man behöver inte ha som mål att ligga på en hög nivå träningsmässigt, men det är fruktansvärt enkelt att dra på sig dåliga ovanor som man inte tänker på förrän någon annan uppmärksammar dem.

Nej de säger jag inte.
Säger bara att jag inte har nåt behov av att rida för någon. Det är väl ändå upp till en själv.
Vill jag rida inför någon så löser jag de själv då min mor har 30 års erfarenhet och min sambos syrra håller på med avel av fellponny.
Problem löst.

Jag ger upp de här nu. Man måååååste ju tydligen rida inför instruktör och man måååååååste ju vara så jävla bra på allting tydligen.

Sv: Lägger ner de här nu.

Neeh,nu lägger jag ner de här.
Ni är allmänt otrevliga.

Ville bara ha en trevlig konversation på ett forum men istället får man bara en massa jävla skit över sig.
"du har gjort fel.."så kan man inte göra.."ridskola är bra för alla.." och bla bla.
Förstår ni inte att jag vill inte gå på ridskola för att jag har inget behov av det.
Jag vet hur jag rider och hur jag ska rida.
De enda jag vill göra är lalla runt i skogen.

Varför kan man inte bara vara trevlig och skriva.."jag har lite tips till dig..blablabla" istället för: "AAAH fyfan vad dum i huvet du är som inte tar hand om en sjuk häst och är dum i huvet och skyller allt på ägarna!"

Jag ger upp nu.

Det är ett diskussionsforum, tycker man folk är otrevliga per automatik om de inte håller med och ifrågasätter så bör man nog hålla sig härifrån.

Många här har förövrigt fler års hästvana än du är gammal och anser sig ändå ha behov av hjälp av instruktör. Tror du de skulle uppskatta dig som medryttare?

Ingen har sagt att du är dum i huvudet, men med din attityd blir det svårt att hitta någon häst att rida. Gratis/billigt, rätt folk i stallet och ingen som understår sig att tala om hur du ska rida och du verkar inte direkt lyhörd för ägarens önskemål.

Senast ändrad:

Det är ingen som har sagt att du MÅSTE rida för instruktör, men det är bra och extremt nyttigt både för dig själv och för hästen. Och som jag ser det så går det minst lika bra att rida för din mamma eller syrra istället för en "riktig" instruktör om de är duktiga. Det är mest att ha någon som ser vad man gör och kan korrigera saker man gör fel.

Sen var mitt förra svar mer en reflektion på svaret du gav till Lobelia som jag uppfattade som "Jag har haft häst i många år därför behöver jag inte rida för någon". Alla mår bra av en lektion då och då.

Det är ett diskussionsforum, tycker man folk är otrevliga per automatik om de inte håller med och ifrågasätter så bör man nog hålla sig härifrån.

Många här har förövrigt fler års hästvana än du är gammal och anser sig ändå ha behov av hjälp av instruktör. Tror du de skulle uppskatta dig som medryttare?

Ingen har sagt att du är dum i huvudet, men med din attityd blir det svårt att hitta någon häst att rida. Gratis/billigt, rätt folk i stallet och ingen som understår sig att tala om hur du ska rida och du verkar inte direkt lyhörd för ägarens önskemål.

Jag säger alltid vad jag kan och vad jag inte kan. Och att jag för tillfället inte har ridit så mkt dom senaste 2-3 åren. Förklarar läget helt enkelt. Sen är de givetvis upp till dom om dom vill ha mig som medryttare eller nåt.
Lyhörd till ägarnas önskemål? Ursäkta,de första jag har gjort är att fråga vad dom vill ha ut av mig som medryttare och vad dom vill att hästen ska göra.
Gör verkligen inget som inte ägarna själva skulle ha gjort och frågar alltid om lov eller vad dom vill att jag ska göra med hästen just den dagen.
Och betalar bara om dom ber mig om de,tex hovslagare mm. Men de är ingen som har bett mig göra det utan jag har hjälpt till med utsläpp/insläpp osv.

Det är ingen som har sagt att du MÅSTE rida för instruktör, men det är bra och extremt nyttigt både för dig själv och för hästen. Och som jag ser det så går det minst lika bra att rida för din mamma eller syrra istället för en "riktig" instruktör om de är duktiga. Det är mest att ha någon som ser vad man gör och kan korrigera saker man gör fel.

Sen var mitt förra svar mer en reflektion på svaret du gav till Lobelia som jag uppfattade som "Jag har haft häst i många år därför behöver jag inte rida för någon". Alla mår bra av en lektion då och då.

Jajo,de förstår jag med. (:
Nej alltså de var inte så jag menade.. Utan att jag mest bara var ute efter att lalla runt i skogen.
Men kan ju hålla med om att man behöver hjälp med att rätta till sin sitts osv ibland.

Jag ger upp nu.

Men det är väl ingen som skrivit att du är dum i huvudet :confused:
Och dessutom, det finns säkert fler som vill ha hjälp med sina hästar, bara för att du hittills haft dåliga erfarenheter så behöver det inte betyda att det inte finns bra "medryttarhästar" Jag skulle inte heller vilja rida en häst som har ont, men leta vidare är mitt råd. Man lär sig av sina misstag och till nästa gång kan du ju skriva kontrakt om vad som ska gälla så att det inte blir missförstånd

Jag känner ju inte dig utan jag får utgå från vad du skriver, jag inbillar mig åtminstone att många seriösa hästägare skulle backa och säga nej om de hör "jag kan nog och behöver ingen instruktör jag vill bara rida i skogen" och det redan innan du kommit i närheten av hästen. Inte för att de är rädda för att du inte kan nog (det kan man checka av vid en provridning) eller för att man kommer att kräva ridning för instruktör. Det handlar mer om attityden inför kunskap.

Här handlar det troligen mycket om ditt sätt att uttrycka dig, när du skriver att du ridit ett år på ridskola och det räckte" så ser folk en nybörjare som flängrider i skogen framför sig, inte en tjej som fått undervisning av sin mamma flera år och rider stannat och är hyfsat duktig. Du har så mycket i huvudet och sedan blir du irriterad när vi inte kan läsa det mellan raderna. Det blir lite fel då och du blir bara frusterad.

Hej!
Kan du skriva dina frågor (kort) igen. Alltså vad du vill få kommenterat / få råd om. Jag har blivit lite lost här faktiskt. Har jag fattat det rätt att du haft egen häst i 8 år som du fick göra dig av med pga flytt och nu efter några år vill börja rida igen och söker alternativ?

När det gäller medrytteri så måste jag säga att ofta är det ovana vid hantering och brist på "allmän hästkunskap" man är "orolig" för (att det inte ska fungera). Du har ju haft häst i 8 år - så det borde inte vara några problem för dig att hitta en medryttarhäst som du kan "betala" via arbete. Att du vill "lulla i skogen" borde inte vara några problem heller - många vill ha den typen av medryttare.

Jag har inte riktigt förstått, eller?

Jag har en av mina hastar ute pa medryttare for tillfallet. Om DU ringde och talade om for mig vad du har sagt har i traden skulle jag nog ganska snart saga nej tack. Att lulla omkring i skogen ar manga ganger svarare an att rida lektioner for topptranare. Och har igen fragor berorande detta. Vad skulle du gora om det plotsligt star en stor algtjur framfor dig? Vet du hur din hast (den som du rider pa, medryttarhast alltsa) skulle reagera? Hur hanterar du ett fallet trad over stigen? Hasten gar ner sig, vad gor du da?
Jag vet inte hur dina skogar ser ut dar du bor, har omkring ar det bade varg och alg och forstas folk som ar ute och plockar svamp. Vissa av dessa livradda for hastar och skriker hogt och klart, och forstas hasten blir radd den med.. Lulla i skogen ,tja det finns ju gjorda omraden for ryttare/ekipage som formodligen ar i skogen, dar alg och varg inte ar synliga..
Ett ar pa ridskola, visst lar man sig. OM jag kan far gora en jamforelse dar, jag borjade rida nar jag var 5 pa en ridskola och fortsatte sedan for 10 ar till pa samma stalle tills jag blev for tung for dessa sma ponnyer de hade, men hade ocksa da fatt min egen hast. Klart jag visste allt da, jag var ju 15... Och fick da chansen att rida pa K1, under militara instruktorer (pa den tiden nar det fanns hastar i armen). "Red upp" for en ryttmastare och vad tror du han sa?? Yep, hur lange har du ridit sa du? Och det var INTE i en positiv bemarkelse.. De ar jag red pa K1 (och andra regimenten) larde jag mig mer an nagonsin forr, och for att ta in i ekvationen, hade bade morfar och far som ridit i sitt hela liv, och hade undervisat mig.. Toppen om din mamma har erfarenhet, utnyttja det och lar dig mer.. For man kan aldrig bli full lard ryttare.. och det aldre du blir ju mer vill du inse att du inte kan mkt alls..
Jag hoppas du finner den hast som du vill ha, och sedan du bor i liten kommun, kanske soka dig till andra narliggande kommuner. Eller hitta en foderhast...Buke har ju manga annonser..

Hej!
Kan du skriva dina frågor (kort) igen. Alltså vad du vill få kommenterat / få råd om. Jag har blivit lite lost här faktiskt. Har jag fattat det rätt att du haft egen häst i 8 år som du fick göra dig av med pga flytt och nu efter några år vill börja rida igen och söker alternativ?

När det gäller medrytteri så måste jag säga att ofta är det ovana vid hantering och brist på "allmän hästkunskap" man är "orolig" för (att det inte ska fungera). Du har ju haft häst i 8 år - så det borde inte vara några problem för dig att hitta en medryttarhäst som du kan "betala" via arbete. Att du vill "lulla i skogen" borde inte vara några problem heller - många vill ha den typen av medryttare.

Jag har inte riktigt förstått, eller?

Yes.de stämmer.

Drar en slutsats nu:

Alla söker olika saker till sina hästar.
Vissa vill ha folk som ska träna deras hästar samt tävlar dom.
Och vissa vill bara ha någon som motionsrider deras häst i skogen och nån gång ibland på en ridbana.

Jag personligen vill inte tävla osv därför söker jag inte efter en tävlingshäst av nåt slag.
Utan söker mig till annonser där ägern söker någon som vill rida i skogen för de mesta.
Och då kan ju inte ni dra en massa konstiga frågor om vad man gör när man möter en älg i skogen? Vilket jag faktiskt har gjort ett par gånger :P

Nu avslutar vi detta,hela tråden blev rörig och ber om ursäkt.
Och säger inte att jag kan precis allt för att jag har haft egen häst. Man lär ju sig nya saker varje dag.

Tackar och bugar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka