Lösa benbitar!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Erfarenheter/kunskaper om lösa benbitar hos unga hästar?!?

I detta fall gäller det ett bakknä och hästen är 9 mån.

Fölet gjorde illa sig i hagen för ca 6 veckor sedan, sprang igenom trådarna och skrapade upp några sår på benen. Han var dessutom halt på höger bakben. Svullen runt knäleder bak, särskilt höger, och ville inte lyfte det benet. Ett par dagar senare får han hög feber och vi kör in till Helsingborg där han blir stående ca 1 vecka. Som jag misstänkt hade ett av såren blivit infekterat och detta behandlades med antibiotika. Hältan undersöktes och man röntgade bakknäna. Enligt denna veterinär var lederna vätskefyllda men att detta var något som unghästar kunde ha ibland. Nämnde inget om lösa benbitar. Han misstänkte patellaupphakning och injiserade B-vitaminsprutor.

Eftersom hältan inte gick bort trots vila var jag idag på nytt besök hos annan hästveterinär. Bakknäna röntgades och jag får beskedet att höger bakknä, som ju är det ben han helst inte vill använda, ser bra ut men att vänster har flera lösa benbitar! Inte vad jag förväntat mig att höra precis när han så nyligen varit röntgad. Den här veterinären har skrämt upp mig rejält nu med att säga att detta måste åtgärdas fortast möjligt och att trots operation är det inte alls säkert att hästen blir brukbar i framtiden. :cry:

Han drog till med ca 60 % chans till brukbarhet om jag väljer att operera och ingen brukbarhet alls om jag väljer att inte göra ingreppet. Har redan bokar operation, om 5 veckor, men gör jag rätt?????????? Hur kan en veterinär säga "Han är ju blöt i sina knän men de flesta hästar växer ifrån detta. Gör så att du unghäströntgar om ett halvår eller ett år och se hur det ser ut då". Och den här andra veterinären säger "Det vänstra knät ser INTE bra ut. Det måste åtgärdas NU".

Hjääälp!!! Jag är förtvivlad och förvirrad.

Sv: Lösa benbitar!!

Med tanke på att det är flera lösa benbitar skulle jag utan tvekan operera dem om det vore min häst.

Vilka är veterinärerna och vad har de för erfarenheter? Jag hade inte backat för ingreppet i sig, hade min husveterinär (som jag har fullt förtroende för) rekommenderat omgående operation hade jag utan att blinka beställt tid direkt. Om någon annan hade rekommenderat hade jag gått till sagda husveterinär och bett om hennes åsikt... Hade hon sagt att jag skulle avvakta hade jag avvaktat.

Förtroende fråga för min del.

Tyvärr är prognosen för att hästen ska bli brukbar betydligt sämre vid ocd i knäled än vad den är vid ocd i hasleden, som är betydligt vanligare.
Vi tog bort en treåring pga ocd i knäleder för några år sedan. Hon hade då haft en typisk galla och blev sedan halt. Vi valde att inte ta chansen med operation eftersom hennes prognos var väldigt dålig. Hon var ju dessutom inte användbar i avel pga arvbarheten, trots en bra stam. Nu var hennes knäled väldigt dålig, nästan hela rullkammen var påverkad, vilket gjorde att prognosen var så dålig, så illa behöver det ju inte vara med din.

I ditt fall hade jag säkert valt att operera, men det skadar ju inte att ringa och prata med någon annan veterinär heller, för att få en annan synvinkel på det hela. Lycka till!

Varför inte jämför rtg-plåtarna från de båda tillfällena? Är det något som ändrat sig på kort tid ger det ju också en ledtråd om prognosen.

:crazy: Tråkigt med 2 olika vet. åsikter som går så vitt isär men jag skulle personligen gå på vad den sista vet. sa och operera bort eländet; det ÄR illa med många lösa benbitar i bakknä /hur många är många?/ men det behöver inte vara "kört" i framtiden för det, det här med 60% brukbarhet kan du nog ta med en nypa salt, hästar har en förmåga att kunna läka ut det mesta om man ger dom tiden och chansen. Operera och hoppas på det bästa - jag ska hålla tummarna för er! ;) ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 699
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 210
Senast: MayGrace
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka