Lösdrift i Norrland.

Sirpafinnen

Trådstartare
Om allt klaffar som vi hoppas, så flyttar vi till västernorrland till sommaren och kommer där att äntligen skaffa egen pålle. Då jag vill utöva lösdrift undrar jag nu om det finns nån däruppe som har det och hur ni gör på vintrarna, jag menar det blir ju lite kallare där än här i sörmland :crazy: Har ni värme där hästarna kan gå in? Vad är det för golv? Täcken på vinterpälsen när det är som värst? Berätta! Jag har tänkt mig en Nordis att rida o köra och tex en körbar shettis som sällskap. Och förresten: hur gör ni med motioneringen - får de vila under de kallaste månaderna eller tar ni det bara lugnare? Tänker på svett i vinterpäls kontra kylan.. Det kommer att vara som en stor box där pållarna kan gå in och ett vanligt dörrhål (med dörr att stänga när det behövs). Just nu är det jordgolv och väggarna måste isoleras till vintern. Behöver vi göra nåt åt golvet eller räcker det med ett tjockt lager spån på jorden (tycker det suger upp bra och blir lite "permanentbädd" av det) o massa halm ovanpå? :bump:

Man får reglera ridningen efter vädret. Så kallt blir det inte att hästarna inte klarar sig!

Min tränare har lösdrift och de går ute i ur och skur. Har ett skjul att gå in i. Som kallast blir det väl en 35 minus, men det händer inte så ofta...

Läste om ett stuteri i

Umeåtrakten som hade lösdrift. Har för mig att det stod i Ridsport.

Finns folk ännu längre norrut som har mjölkkor på lösdrift och de om några är ju högpresterande. :)

Jordgolv är nog inga problem, åtminstone tills nån av hästarna får för sig att gräva sig till Kina. :) Med mkt spån blir det nog inga problem. Men för att försvåra för grävande så kanske grus kan vara bra i botten. Vet inte riktigt hur halmtillgången ser ut i Västernorrland men överlag i skogslänen är det ju lättare att få tag i spån.

Om jag hade mina hästar på lösdrigt el i utobox så skulle jag nog vilja ha ett uppvärmt utrymme med minst en box och stallgång. Det är inte kul att stå ute när det är -25 och göra i ordning häst innan ridtur. Och så är det bra när hovis och vet kommer. Tror att man måste ha ett visst antal boxar/spiltor per 10 hästar (sjukboxar helt enkelt). Men jag skulle nog även vilja ha det för att kunna ställa in hästen "på tork" efter ridning/körning. Och om du bara ska ha två hästar så bygg två platser så behöver ingen stå ensammen.

I dörrar kan man hänga speciella plastremsor (finns bla hos Nordpost) som isolerar men hästarna kommer igenom ändå. Tänk på att isolera vattenledningar och att ha eluppvärmda vattenkoppar el tunna. Själv har jag en 20 l hink i hagen som jag fyller med ljummet vatten en el flera gånger om dagen under vintern, den tar jag sedan in under natten så hinner isen tina. Men mina hästar har ju helt fri tillgång till vatten utan frysrisk på nätterna när de står inne.

Jorden blir stenhård, givetvis, men har du spån å halm ovanpå så borde det suga upp allt vått.

Plasremsorn är jobbiga ifall man bor där det blåser. Dom funkar inte bra i mitt stall, tyvärr.

Nu bor ju inte jag i norrland, men jag har hästar på lösdrift. Det är tyvärr allt för många som inte tror att man tar välhand om sin häst bara för att den inte kan stå i en box på natten. Mina hästar har en ligg hall (man kan beställa måtten från jordbruksverker) Jag har bara jorden underst sen massor med halm, jag fyller med halm efter behov ca 1 rundbal i veckan under den kallaste perioden. Jag har satt upp krubbor i varja hörn så de kan äta i fred (har även då möjlighet att binda dem vid behov) men de lär sig snart var deras mat serveras. Har en mineral krubba där det alltid e mineraler i. Ställer ut hö i rundbalar o hösilage så det själva kan välja vad de vill ha. Våra hästar rids ju inte men det brukar ju gå bra det med om man nu vill trottsa kylan.

Plastremsorna..

..vad heter dom där på Nordpost eller under vilken kategori hittar man dom? Måste vara blind... Nyfiken ju.

Välkommen till Västernorrland!
Gideå Basjkirhästar har sina hästar på lösdrift året om och det fungerar utmärkt. Du kan kolla in deras hemsida www.basjkirhastar.se
Det står nog mer där. Jordgolv går bra att ha men man bör ha något de kan ligga på enligt bestämmelserna. Antingen spån eller halm. Det som kan vara problem med kylan är isåfall att vattnet fryser men nu finns det både eluppvärmda vattenkoppar och kar. Själva kylan har inte hästarna problem med. Det är i fall de blir blöta och det blåser som de kan fara illa. Men har de vindskydd/ligghall så går det bra. Har hästen fri tillgång på vatten och grovfoder så sköter de värmeregleringen själva. Då ska man igentligen inte behöva några tecken. De reglerar temperaturen själva. Angående motioneringen så är det underlaget, att det blir för halt som kan hindra eller att man själv fryser för mycket. Är det kallare än -15 grader så brukar det inte vara så skönt att rida. Jag har själv gjort ordning en lösdrift nu. En gammal gödselstad med gjuten grund och med väggar och tak. Det är oisolerat som en lada. Det är en stor ingång och jag har gjort en spånbädd i den. Jag tar hem hästarna på fredag så vi får se hur det funkar. Lycka till!

Apropå detta..

... kan ju passa på att fråga hur hö- och halmtillgången är där uppe, jag menar här nere har ju var o varannan gård hö att sälja o man kan välja o vraka men däruppe verkar det mer glest? Vad ligger priserna på? Gården vi är intresserade av ligger 5 mil inåt landet från ö-vik :D

Re: Apropå detta..

Låter som du ska flytta långt norrut, Västernorrland är ju nästan i mitten av Sverige :D
Jag vet då ingen här som ställer av sin häst de kallaste månaderna. Ska man göra det så är det nog mest för sin egen skull.
Jag bor på på gränsen till Västernorrland, lite söderut.
Ang hötillgången så är det iaf inga problem här i norra delen av Gävleborg, ca 1,50 kr per kg är normalpris. Halm ca 1 kr/kg.
Välkommen upp!

Jag har visserligen aqldrig ens stött på frigång, men jag kan tänka mig att spån inte är så jättelämpligt på vintern, för det har ju en tendens att frysa ihop totalt...

Halm på storbal brukar inte vara några problem att få tag på, men det är få som har det. Småbalar är svårare. Enlilage är lätt att finna, kvalitets hö, lite svårare... men inget är omöjligt. :)

Hej och välkommen!
Jag har lösdrift som ser ut precis som hubernettes, och det fungerar alldeles utmärkt. Den och hästarna bor 6 mil norr om Örnsköldsvik, så därför blir jag naturligtvis genast nyfiken på VART du ska flytta, men det är en annan sak :)

Räkna dock med en ordentlig vinterpäls, inget för mesiga innehästar :P

Det borde inte vara alltför svårt att hitta bra hö, men det beror förstås på. Bara du hittar rätt på en bonde så bör de kunna hjälpa dig hitta någon som har hö att sälja.
vad jag förstår är det dock inte många som tar hö för att sälja, utan snarare säljer det de har över...

Spånet...

Tänkte mig ha spån som ett lager i botten o sedan rejält med halm ovanpå. Hon jag rider hos nu har så i sitt "stall" (jordgolv) åt sina frigångspållar och jag tycker det funkar bra - lättmockat och när spånet har gjort sitt så öser man ut allt och börjar om från början. visst fryser det till även här nere när det är som kallast, men då är det väl vilket som om det är fruset jordgolv eller fruset spån under halmen. Eller? Nä jag tror på detta :D

Stället vi har på G ligger i Seltjärn 5 mil inåt landet från ö-vik sett. Måtte allt gå i lås... VI VIIIILL FLYTTA DIIIIT!! :crazy: :bump: :crazy: Efter valborgshelgen räknar vi med att veta säkert..

Hö finns det gott om men att hitta något med bra kvalité är svårare. Priset ligger i snitt på 1.50 kr/kg. Om man vill har bra kvalite får man räkna med 2 kr i allafall. Halm finns det inte så mycket av men det ska väl inte vara omöjligt. Vill man har tag i bra hö och halm kan man ju köpa från södra sverige. Lastbilar som åker neråt med något kan gå tomma hem hit. Då kan man be dem ta med det man vill ha. Det blir förstås lite dyrare men då är det bra i allafall. Sen såg jag en annons om en bonde i Umeå som sålde ekologiskt hö. Det var jättebra värde på det. Det gick på 2 kr.

Liknande trådar

R
Distans Tänkte höra lite hur ni andra gör... Stallet där jag har min häst är sålt, men jag har blivit erbjuden av nya ägarna att ha min häst...
Svar
9
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka