Lösdrift!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare vilmerx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 896
V

vilmerx

Ska skaffa 2 islänningar till vår gård. Funderar nu över lösdrift. Finns regler för hur den ska se ut? Vi kommer arrendera minst 1 ha mark så hagen kommer vara stor. Det finns en stor kuperad skogsdunge på denna mark. Kan denna fungera som vindskydd eller behöver jag bygga ett. Jag har läst att det ska vara tillräckligt men vad tror ni?
Vad ska jag annars tänka på vid lösdrift? Det finns ett stall men de ska gå ute så mkt som möjligt.
Tacksam för alla tips.

Sv: Lösdrift!

Du måste ha en ligghall för dina hästar om de ska gå på lösdrift, det räcker inte med en skogsdunge. Samtidigt måste det finnas en sjukbox, uppvärmd sådan.

Den här hagen, ska du ha dina hästar i den året runt? 1 Ha är inte så stort, parasittrycket kommer att bli mycket stort om hagen används året runt varför du kommer att behöva mocka hagen regelbundet.

Gå in på jordbruksverket sida, där finns de regler som gäller för sådana ändamål.

100x100 är väl inte såå stort?
Du måste enligt lag ha en lösdrift anpassad till minst det antalet hästar du ska ha. Kan inte måtten dock..

Kl

som andra skriver 1 hektar är inte mycket om de skall gå där året runt, vad gäller ligghall är det lag samt möjlighet till uppvärmd sjukbox - men du hade stall skrev du också va? Så då är det ju ok med sjukboxen.. Men fundera på om du kan få mer mark.

De kommer självklart inte gå i hagen året runt. Troligtvis kommmer de få gå in på nätterna.

En uppvärmningsbar box kan vara en box som man kan värma upp med hjälp av fläkt eller liknande. Det behöver alltså inte vara jätte-avancerat.

Infravärme är en bra grej som är effektivare än fläkten, men annars är en fläkt säkert användbar den med.

Har heller aldrig hört talas om att man måste ha tillgång till uppvärmd box?
Och varför behöver man det egentligen? Då borde ju vanliga stall också ha tillgång till en uppvärmd box iaf?

En fläkt känns inte som att det går att värma upp en box med... Tänk en utebox?

De kommer självklart inte gå i hagen året runt. Troligtvis kommmer de få gå in på nätterna.
Då är det ju inte lösdrift.

Självklart går de inte i samma hage året runt.
Våra går i samma hage året runt. Inga problem. Dock är vår större än din.
Mycket möjligt att hästarna föredrar att vara i skogsdungen i st f en "ligghall" eller dyl. Inget fel i så fall.

Vad gäller den uppvärmningsbara boxen så fixar du det i stallet, lätt som en plätt.

LIA

Förstår att det kan vara svårt att hålla isär begreppen. För lösdrift är egentligen inte lika med att djuren kan gå in och ut själv. Det bara inom hästkretsar som det anses självklart. Lösdrift för en får- eller kobonde betyder istället att djuren inte har enskilda boxar eller står uppbundna, utan att de är lösa i en större box/stall. Som kan medföra att de kan gå in och ut själv men inte nödvändigtvis.

Så regelverket står inte heller något om lösdrift utan när det gäller hästar så står det att om de vistas ute mer än 16 timmar (under vintern när det inte är tillväxt på gräs) så ska de tillgång till en torr och skyddad liggplats.
Sedan står det om måtten för hur stort det ska vara per häst om har vad som kallas gruppbox (flera hästar i samma utrymme vilket i princip blir ligghallen för de hästar som har sådan). De måtten varierar lite beroende på om man fodrar inne och hur gamla hästarna är.

I reglerna står också att om har hästar på utegång och storbox (de som de flesta hästmänniskor då menar med lösdrift) så ska man ha tillgång till uppvärmningsbar box. Om det räcker med en box beror på hur många hästar man har. Om jag kommer ihåg rätt så är det en box per 20 hästar men det kan vara fel. Man behöver inte ha boxen direkt vid "lösdriften" utan det kan vara att man har ett avtal med en granne om att vid behov få låna en box där som exempel.

Infravärme är en bra grej som är effektivare än fläkten, men annars är en fläkt säkert användbar den med.
Om man ska ha fläkt eller infravärme så tänk på att det är ytters få som håller tillräckligt hög IP klass för att få användas i häststall.
Så det går inte att köpa första bästa och framför allt inte de billigaste :cry: för de som är godkända ligger ofta i de högsta prisklasserna. :mad:

Om man ska ha fläkt eller infravärme så tänk på att det är ytters få som håller tillräckligt hög IP klass för att få användas i häststall.
Så det går inte att köpa första bästa och framför allt inte de billigaste :cry: för de som är godkända ligger ofta i de högsta prisklasserna. :mad:

Självklart, men det här är något som åligger den person som startar upp en lösdrift, stall eller vad du vill att ta reda på. Nej det är inte så billigt att köpa en rätt IP klassad infravärme, men inget inom djurstallar är billigt det är bara att inse. Men detta gäller all typ av elektricitet i djurstallar, att det håller rätt IP klass.

För varje påbörjat 10-tal hästar i lösdrift måste man ha tillgång till en box som går att värma upp. Har du 1 häst så är det 1 box. Har du 11 hästar är det två boxar osv.

Har du inackorderingar så kan det även vara så att du ska ha ett paragraf 16-tillstånd.

Hästar i lösdrift skall ha tillgång till ligghall med "rätt mått" (se jordbruksverket) mellan jag tror 1 oktober till 1 april? Att inte ha ligghall i lösdrift på vintern anser jag vara mycket dålig hästhållning...

Jag har själv hästar på liten mark- under vintern går de 3 styck på 0,7hk - vilket är alldeles "för lite" egentligen. Jag måste således mocka hagen, ibland ett par ggr i veckan- fast jag tar bara närområdet runt ligghallen där de är mest. MEN jag jämför det här med hästar som går i grusrutor hela vintrarna- vad har de för yta lixom? Sen har vi sommarbete på 1,5hk hemma plus att vi hyr ett par veckor på andra ställen.

Tror det finns någon gräns för gödselhanteringen- max 3 hästar per hektar rekomenderar jbv om jag minns rätt. Men mockar man så kommer man runt det hoppas jag...

Vi byggde vår ligghall själva- efter jordbruksverkets rekomendationer.
hasthem_65861416.jpg

Här utan plastgardinerna vi annars har uppe för dörrarna...

Mitt tips är att läsa jordbruksverkets rekomendationer ang hästhållning, där får du oxå veta lagkrav etc. Sen kan en del regler skiljas från kommun till kommun- så kontakta din avdelning för miljö/hälsa och ta reda på vad de säger. I mitt fall t.ex. så köpte jag ett tält som ligghall första året- det är tillåtet i många delar av landet. Men just i min kommun var det inte godkänt tydligen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 944
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Anläggning Jag behöver skaffa en övervakningskamera till min gård. Behöver tips på en som går på Wifi, som är batteridriven och klarar av att sitta...
Svar
14
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 104
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka