Madde_W

Trådstartare
Hej
Jag är lite nyfiken. Om man skulle lämna sin unghäst på lösdrift under de 3 första åren, vad är man då villig att betala? Vad förväntar man sig då ska ingå?
Skulle väldigt gärna höra era synpunkter.

Sv: Lösdrift

Här kostar det 2000:- + moms per månad. Då ingår grovfoder och mineraler samt full skötsel. Vi fixar hovslagare o sånt men om vi t ex ska köra till klinik kostar det extra.

Häruppe i Norrbotten betalar man 1000 kr inkl grovfoder och tillsyn, det är alltid fullt och kö på platserna. De kunde med gott samvete höjt en tusenlapp och haft kunder kvar. I Jämtland har jag betalt 1300 kr inkl grovfoder.

Jag skulle betala 1500 kr för en unghäst i lösdrift. Över det skulle jag letat efter ett billigare alternativ. För en ridhäst däremot vore 2000 kr ett skäligt pris, då ger hästen "valuta" för pengarna man lägger ner.

I mitt stall betalar jag samma för min 1åring som jag gjorde för min ridhäst när hon gick på lösdrift. Alla hästar av samma ras kostar lika. (har islandshästar)
Då ingår foder och skötsel. Hovis fixar de och vi betalar verkningen osv. Nu är jag ju ofta ute med min lilleman ändå eftersom jag har båda mina på samma ställe, men andra som har häst i unghingstflocken är där väldigt sporadiskt och det funkar bra. Jag är supernöjd. :love:

Betalar ca 1000 kr/mån inklusive moms för honom.

Här i småland har jag haft kontakt med 3 st (eller ja, den ena ligger uppåt Linköping tror jag det var).

Nr 1 (som jag känner är mest seriös, de har bedrivit avel i 30 år) kostar 2000 kr/mån och då ingår grovfoder, kraftfoder (individuell giva), skötsel, uppbindning, avmaskning och verkning.

Nr 2 kostar 2000 kr/mån inkl grovfoder och skötsel.

Nr 3 kostar 1000 kr/mån inkl grovfoder.

Jag har valt nr 3 eftersom det ligger bara 4-5 km från mig (det alternativet fanns inte innan, därför ringde jag ställe 1 och 2. De ligger minst 15 mil från mig och då var det tal om att jag skulle lämna bort den där så att säga. Men nu kan jag åka till nr 3 varje dag och ta hand om hästen själv)

Hade inte alt 3 kommit hade jag skickat den till nr 1.

Jag skulle betala 1500 kr för en unghäst i lösdrift. Över det skulle jag letat efter ett billigare alternativ. För en ridhäst däremot vore 2000 kr ett skäligt pris, då ger hästen "valuta" för pengarna man lägger ner.

Kan inte låta bli att bli lite sarkastisk.
På vilket sätt är det billigare att fodra och sköta en unghäst jämfört med en ridhäst???

Jag kan förstå tanken att man är villig att betala mer för att ha den häst som man kan använda, men det är knappast lösdrifts/stallägarens val vilken häst man köpt?

Där jag tidigare var inhyrd, betalade jag lika mycket för min 1½-åriga fjording som för min 12-åriga varmblodstravare (ruskigt billigt i och för sig till stallägarens försvar) och var inte ledsen över det. Fjordingen var också mitt val att skaffa.

Där jag jobbar har vi unghästar på lösdrift. Både sto flock och hingst/vallack flock. För att ha hästen där så kostar det 1100kr.
Då ingår grovfoder, avmaskning verkning och allmän tillsyn

Jag betalar ca 10000/år för islandshäst. Då går de på stora naturreservatsmarker en lång sommarsäsong och får bra hösilage på vintern.

Kan inte låta bli att bli lite sarkastisk.
På vilket sätt är det billigare att fodra och sköta en unghäst jämfört med en ridhäst???

Jag kan förstå tanken att man är villig att betala mer för att ha den häst som man kan använda, men det är knappast lösdrifts/stallägarens val vilken häst man köpt?

Där jag tidigare var inhyrd, betalade jag lika mycket för min 1½-åriga fjording som för min 12-åriga varmblodstravare (ruskigt billigt i och för sig till stallägarens försvar) och var inte ledsen över det. Fjordingen var också mitt val att skaffa.

Det är givetvis inte billigare att hålla en unghäst än en ridhäst. Det jag lät vara osagt är att jag i priset för ridhästen skulle räkna in bättre träningsmöjligheter. Paddock och/eller ridhus, skötspilta, dusch, närmre avstånd till mitt mitt hem för att ha tid att träna regelbundet. För en unghäst spelar dessa faktorer ingen som helst roll - så då skulle jag kunna ha den inackorderad någerst även där de saknar ridbana o det är någon mil extra att resa. Ju högre krav jag har på vad som ingår lösdriften, desto dyrare.

Så det finns ingen anledning att hetsa upp sig. ;)

Senast ändrad:

Där jag jobbade förut kostade det 1600-1700 + moms i månaden för lösdrift och allt foder och skötsel ingick i det. Kostnad för tex vaccination och hovslagare tillkom, men vi stod för själva jobbet med det, från bokning till hålla hästen. Hände rätt ofta att ägarna inte såg sina hästar från att de kom på hösten som åringar tills de åkte hem två år senare.
Man kan även lämna sitt sto där, få seminerat med önskad hingst och hämta sin inridna unghäst 3-4 år senare (kostnader för semin och inridning osv tillkommer så klart) utan att ens ha sett hästarna under den tiden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 639
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka