Kulla90

Trådstartare
Hej! Hästtjej sedan barnsben men som tagit ett längre uppehåll pga livet.
Sedan husköp har drömmarna om att äga häst igen väckts till liv & jag har lite funderingar om hur de funkar med just lösdrift.
Är inne på ett kallblod & en mindre ponny för sällskap.
Har en större skogsmark precis vi husknuten där jag planerar hagen.

Hur stor bör denna vara?

Tänker mig en utebox med stängbara dörrar vid t.ex. nyårsafton (raketer) & liknande.

Är denna billigare att bygga själv eller är t.ex stallkompaniets boxar ett bra alternativ?

Ni som har dessa boxar, vad anser ni är bäst underlag? Halm? Sand? Betongplatta eller inte?

Vi har ett väldigt stort varmgarage där jag tänker att skötsel,utrustning & foder ska få vara (till sambons stora förtjusning).

Tacksam för tips, råd & konstruktiv kritik om jag tänker galet. Tack 😊
 
Tråkigt för sambon, men hästarna lär trivas :D

Du bör ha en box eller kunna stänga av ifall en häst blir skadad. Helt ärligt, vilken hall du väljer spelar mindre roll, det du ska vara noga med är placeringen, dräneringen och underlaget. Det är på de punkterna blötgeggiga höst- och vårkriget utkämpas.
 
Jag har en lösdrift med grusbotten som jag har haft spån och halm i, båda fungerar.
Som ovan nämnt, satsa på placering! Jag har tyvärr inte riktigt rätt lutning på marken, så det blir ganska kladdigt runt, trots att vi lagt in grus.

Hagarna behöver inte vara större än att dom kan röra sig i alla gångarter, det beror helt på hur du vill ha det.

Vi byggde lösdriften själv, vi hade allt material redan, så det blev gratis.
 
Säger som de andra, placering är A och O. Jag har öppningen åt öster för här blåser det alltid från väster. Min lösdrift består av två boxar. På dagen har de gemensamt utrymme i den yttersta boxen och på vintern, nattetid stänger jag in ponnyn i den inre boxen och hästen står i den yttre som jag stänger till med en stor skjutdörr. På så vis kan jag ge dem olika mycket mat nattetid samt har tillgång till boxar vid skötsel eller eventuell sjukdom.
Jag har placerat den på en höjd, lagt duk och grusat upp en stor yta så lera är inget problem. Jag har stora hagar och investerat i ett uppvärmt vattenkar. Både jag och hästarna trivs med denna lösning 😀
 
Jag har en liten lösdrift där två av mina hästar går. Själva byggnaden är av betong, underlaget betong djupt ner och sen grusat(även en bit utanför ingångarna.) sen spånpellets och till sist halm. Låter bökigare än vad det är.
För skydd mot blåsten har jag ganska tunga plastremsor som håller ganska bra om vinden inte ligger på hårt åt de hållen. Har så att jag kan stänga dörrar om det tex skulle bli storm. Boxar och uppbindningplatser har jag i stallarna.
Ang priset så blev det billigare för oss att göra själva men allt beror ju på hur mkt tid och pengar man vill lägga.
Ang hagen så har du möjligt att göra en så pass stor hage att det inte blir lera och massa upptrampad mark så gör den stor. Dina hästar lär uppskatta det :)
 
Jag byggde egen ligghall själv och hade fått lite logvirke av en granne så det blev ganska billigt. Virke ca . Jag m och sen vindnät upp till tak. Öppningen är åt söder och hela hagen har södersluttning så det håller sig bra även när det är regnigt och fuktigt ute som nu. Jag ströar med halm och skyddet är väldigt uppskattat av hästarna som sover där och tar skydd för dåligt väder.

Nyår eller vid riktigt eländigt väder om det stormar och blixtrar mycket så stallar jag in dem nattetid, på sommaren då det är högt insektstryck vill de komma in dagtid så jag brukar ta in dem då med och det är mycket uppskattat.
 
Tack alla för snabba & bra svar! Jag har mycket att lära..va ju trots allt 10 år sedan jag hade häst sist & då va de täcken hit & dit & in & utsläpp & ja ni vet..med barn, hus & allt som hör till vill jag ha de så enkelt som det bara går, men ändå hållbart & trivsamt!
Hade säkert kunna hyrt in mig på en box i travstallet några 100 meter bort..men vill somsagt ha de enkelt & de är betydligt enklare att bara kunna gå ut i morgonrocken & foppatofflorna när man ska fylla på vatten än alla bestyr det är att ta sig till stallet 😉
 
Enkelt att ha det nära men foder, strö vem ska man köpa av/vart ska det förvaras?
Gödselstack? Sånna saker uppskattar iaf jag att slippa tänka på som inhyrd :D

Just det där jag får magsår av att tänka på att riskera att inte få bestämma själv om jag skulle hyra in mig :nailbiting: tur det finns något som passar envar!
 
Bra att tänka på är att ha lämplig plats till strö och grovfoder och hur man vill köpa in dessa. Vi köper tex strö för över 1 år i taget (4 pallar torv) och allt vinterfoder direkt (4-5 sjöpallar småbalshösilage). Och sedan lämpligt sätt att hantera detta från leverans till gödselstack så vardagen blir enkel.

Vi har lösdrift i det gamla stallet. Tog bort väggen mellan boxarna (4 m) och gjorde två öppningar ut genom ytterväggen med tak ut över den långsidan (6 m). Stallgång som vanligt innanför. Trivs superbra med det! Lagom stort (även om man spklart gärna haft en hel lada :love:) för 2 fega hästar faktiskt, vi var rädda de skulle tycka det blev trångt.

Hårdgjorda ytor kring ligghall, vatten, matplats o andra mer belastade ställen är guld. Vi fodrar i den gamla "ligghallen" (en sådan klassisk i plåt med två öppningar på långsidan, minns ej mått men lite mindre). Alltså är de alltid skyddade när de äter och märken där är hårdgjord och inget strö. Så det är enkelt att varje dag kratta ihop o slänga spill så de alltid har helt fräscht käk. Vi anpassar så de har fri tillgång men de äter inte upp om vi lagt in för mycket vid något mål och det legat för länge (trots att de är ponnys och inte äter sig tjocka eller ens mycket på fri tillgång) så det var jobbigt att göra lådor av pallkragar osv, har testat en del genom åren.
 
Just det där jag får magsår av att tänka på att riskera att inte få bestämma själv om jag skulle hyra in mig :nailbiting: tur det finns något som passar envar!

Bara man hittar någon som tänker likadant som en annan :D *lättare sagt än gjort

Där jag står nu har vi jättebra hösilage men båda vill ha grövre/”sämre” hö också att späda ut med så de får längre tuggtid!
Gödselstacken är jag ointresserad av bara den är relativt nära
 
Hej! Hästtjej sedan barnsben men som tagit ett längre uppehåll pga livet.
Sedan husköp har drömmarna om att äga häst igen väckts till liv & jag har lite funderingar om hur de funkar med just lösdrift.
Är inne på ett kallblod & en mindre ponny för sällskap.
Har en större skogsmark precis vi husknuten där jag planerar hagen.

Hur stor bör denna vara?

Tänker mig en utebox med stängbara dörrar vid t.ex. nyårsafton (raketer) & liknande.

Är denna billigare att bygga själv eller är t.ex stallkompaniets boxar ett bra alternativ?

Ni som har dessa boxar, vad anser ni är bäst underlag? Halm? Sand? Betongplatta eller inte?

Vi har ett väldigt stort varmgarage där jag tänker att skötsel,utrustning & foder ska få vara (till sambons stora förtjusning).

Tacksam för tips, råd & konstruktiv kritik om jag tänker galet. Tack 😊
Storleken på hagen är ju förstås ju större desto bättre. Men vad som är ännu viktigare är underlaget. Lägg mycket energi på underlaget så får du både lättare att mocka bort bajs och hästarna slipper leran. Kika på översiktsbilder på active stable och ta idéer därifrån när du utformar hagen och läget för ligghallen osv. Googla på active stable och klicka på bilder så hittar du många bra exempel. Man behöver ju inte köpa utfodringsautomater och grejor för det.

De fel som jag ofta har sett i lösdriftsystem är framförallt underlaget för det första. Sedan har man ofta utfodring mitt i hagen (gärna precis utanför ligghallen) istället för att ordna ett foderbord längsmed staketet. Har man foderbord längsmed staketet behöver man inte gå in i hagen för att fodra (eller köra in med maskin om man har en sån att ställa in balar med). Glöm inte underarbetet där också. Vatten lättåtkomligt och frostfritt är också något att tänka på.
Något tätt underlag att lägga gödseln på (för du vill nog helst mocka dagligen ändå) och en plan för vart gödseln ska ta vägen sedan. Så slipper du stå där med gödsel överallt och ingenstans att göra av den. Jag har inte någon erfarenhet av stallkompaniets boxar, men visst ser de fina ut, det tycker jag :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 016
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp