A

aqua

ni som har era hästar på lösdrift, hur ser det ut? hur har ni löst det med väderskydd, vatten mm
kostnader och fiffiga lösningar på problem som kan komma upp?

Sv: lösdrift

Vi hade ett dolskydd (tak) i hagen som vi bara slog upp väggar på.
Vi har dubbla väggar, men såklart oisolerat. Lägger upp bilder.

Ena sidan av ligghallen. Den är avdelad på mitten så det är två hallar men under samma tak. Denna bild visar ena sidan.
ligghall1.jpg

Vi har två öppningar på varje sida som sträcker sig ända upp till taket (gult på bilden). Ganska breda också.
ligghall2.jpg

Mittenväggen som delar av ligghallen sträcker sig dock inte ända upp till taket (innanför blå rutorna är det öppet). Detta (tillsammans med de stora öppningarna) för att förhindra turbulens i vinden så att regn och snö inte ska yra in och blöta ner.
ligghall3.jpg

Vattnet har vi thermobar till. Fungerar jättebra.

Vi har vattnet en bra bit från ligghallen. Maten har vi hittills haft placerad vid vattnet men nu har vi flyttat matplatsen och jag tror att det är bättre. Man ska undvika att ha maten i nmärheten av ligghallen då ligghallen görna blir en toalett då. De äter och bajsar på samma ställe. Därför är det bra att ha maten nära stallet, då är det mindre bit att släpa det och dessutom lätt om man ska mocka av lite, att slippa gå så långt.

Vi mockar 1-2 ggr om året, men spadar, grepar och traktor. Då tömmer vi ordentligt. Men vi lämnar halmen som är fräsch. Halva ligghallen har vi ohalmad. De använder den mycket sällan, mest på sommaren när det är väldigt varmt.

-------

Sånt som man kan få problem med, eller som kan vara bra att tänka på är egentligen inte själva lösdriften utan snarare hästarna. Hur man ska täcka osv. Vi har täcken på våra hästar för att slippa torka blöt vinterpäls innan ridning på vintern (man lägger ju inte sadel på en blöt häst). Täcken går sönder mer eller mindre och man måste ha extratäcken med tanke på att de måste vara ute dygnet runt. Billigaste alternativet, och effektivaste är att ha regntäcke och sen ett annat täcke under. Regntäcken är billiga. Dessutom kan du då variera tjocklek och material på täcket under vid höst och vår när vädret är så olika. Dessutom vill man inte ha för tjockt täcke under vintern för lite päls kan de behöva om ngt skulle hända, att täcket går sönder och åker av en natt eller liknande. Vi använder regn samt fleece eller ev ulltäcke. Vissa har thermotäcke under riktigt kalla perioder.

Sen är det ju lite såna småsaker. Man behöver mocka lite då och då kring matplatsen, kanske tar man lite ibland i ligghallen också. Hålla efter helt enkelt. När våren kommer och snön försvinner hittar man en massa högar dörunder som man kan vilja ta bort. Sen kör vi med traktorn någon gång om året för att röra om lite i högarna och jämna till. Det blir mycket bajs på ett ställe och det måste man hålla efter, till skillnad från när hästarna inte äter i hagen.

Har haft lösdrift i två år nu i sommar och det har fungerat superbra. :) Verkligen den bästa lösningen både för mig och för hästen.

ok, tackar!!

Ingen som vet hur man beräknar hur stor ligghall man behöver dvs hur mycket yta per häst?:confused:

ok, tackar!!

Ingen som vet hur man beräknar hur stor ligghall man behöver dvs hur mycket yta per häst?:confused:

Har för mig att det är 80 % av den yta hästen enl. dess mankhöjd skulle ha haft i vanlig box.

Här är bestämmelser för box och spilta. Finns på sid 17 hur stor en box ska vara. Beräkna 80% av det utrymmet så har du utrymmet för en häst i ligghallen. Ska du ha fler hästar tar du det x två, eller hur många hästar du nu ska ha. Tänk på att måtten för ponny och häst är olika.

Ponny A, <107cm: 4 m2
Ponny B, 108-130cm: 5 m2
Ponny C, 131-140cm: 6 m2
Ponny D, 141-148cm: 7 m2
Liten häst, 149-160cm: 8 m2
Stor häst, 161-170cm: 9 m2

Så ska du ha två b-ponnyer ska du räkna: 5x0.8= 4m2 per häst.
Så 4x2= 8m2.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 503
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 091
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka