Löshals eller fastsatt?

Sv: Löshals eller fastsatt?

Fastsatt, utan tvekan!!!! Har några lösa också (Bucas) och dom vrider sig lätt, det läcker in mellan hals och täcke och jag är rädd dom ska lossna så att hästen får halsen över huvudet. Det hände med min häst en gång, som tur är håller han sig "kriser" och stod och väntade tills nån kom och tog bort halsen....

Kan faktisk inte se någon anledning att Inte ha fast hals på ett vintertäcke. Ska köpa ett innetäcke och ett utetäcke till, båda med hals! (Har ett inne och två ute nu)

Om hästen bara ska gå ut med lös hals så kan man likabra ha en sådan, min har iaf funkat jättebra. Ponni o Ubble har båda haft/har fasta halsar, det enda negativa är att manen blir ful som fan...

Det beror ju lite på passformen också, kan ju vara så att det blir för tight kring bogen om man har en häst som är stor där liksom.. Jag har 2 hööks-halstäcken, och de är väl inte super eftersom de är lite glesa på undersidan, och ett fast men det täcket har jag inte kunnat använda ännu (passar inte på nån häst).

Jag har varit med om en otäck olycka med ett halstäcke som åkte över huvudet på min förra häst. men det var ett som inte satt fast ordentligt..

Fast!! Blåser och regnar ju bara in i de lösa!

Fast hals.
Bättre att ha 2 täcken så man kan ha ett utan och ett med hals om man vill ha både och ist för hals man sätter fast. Det är min uppfattning.
Har hört om lösa halsar som lossnat och hästen fått dom över huvudet och sedan kan det ju aldrig bli helt tätt med lös hals.
Iofs finns det ju dom med dragkedja och dom är nog bra. Så länge dragkedjan håller. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 303
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023