Löshoppning bra el. dåligt?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 052
J

Jo_bo

Hej, vad har ni för åsikter angående löshoppning (handledd av erfaren tränare)?
Är det bra med löshoppning, om hästen är lite utav en vägrans häst?
För- och nackdelar?

Är lite tveksam om jag ska löshoppa min häst, som är osäker på hinder?

Tacksam för svar

Sv: Löshoppning bra el. dåligt?

är ingen hejare på löshoppning men min förra häst var väldigt osäker på hoppningen i början men efter en period med löshoppning blev hon tillslut väldigt säker och tyckte att hopning var det bästa som fanns (till mattes stora"förtvivlan" :p )

tycker att det är jättebra att löshoppa. särskilt om hästen är osäker, då har h*n ju bara sig själv att "balansera" upp, vilket oftast leder till bättre säkerhet/självförtoende på pålle.unghästarna har vi alltid löshoppat en del, innan vi "hoppar in" dom med ryttare. ser inga nackdelar alls. vi har alltid löshoppat våra hästar imellanåt, även tävlingshästarna som gick 1.50 hoppning. tycker att det är både roligt och intressant att titta på deras tekniker utan ryttarens inverkan.

Löshoppning är ett bra sätt att förstärka hästens självförtroende utan att nån ryttare är med å blandar sej i utan hästen får komma underfund med när den ska hoppa av själv och leka lite nästan.
Men man ska ha hinder som hästen klarar av (men den ska ta i lite)och inte hoppa för länge så den ALLTID har roligt. Löshoppning ska ju inte vara nån "träning" på det sättet utan ska enbart vara kul och intressant.

Min instruktör brukar ibland be mej knyta mina tyglar också bygger hon en sån fålla man använder när man löshoppar hästar. Sen får jag hoppa med armarna utåtstäck och sen ta tyglarna när jag rider ut ur fållan igen.
Här gäller samma regler som löshoppning= endast för att hästen ska tycka det är kul och intressant med hinder. På det sättet kan jag inte störa hästen heller.
Men har ni svårt att hänga med så kan ni ju ta mantag över hindrena men inte hålla i tygeln. Faller ni framåt när ni håller ut armarna så titta upp i taket. ( DETTA SKA ENDAST GÖRAS MED MEDHJÄLPARE OCH UNDER KONTROLLERADE FORMER)

Löshoppning är jätte bra för dig själv och hästen. Man får mer kontakt med hästen. Jag själv är väldigt duktig på det. men jag har tränat och tränat det tar tid alltså. Mendet ger resultat jg lovar ! så det är bra hih =D

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
767
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 771
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 412
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka