Löshoppning för ung travhäst

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 146
D

dolphinsmile

Jag har ett tvåårigt kallblod som jag travtränar, jag försöker variera träningen så mycket som möjligt och har nu tänkt börja löshoppa henne. Dels för att de hästar jag löshoppat förut tyckt de varit väldigt roligt och så är de nyttigt vad gällande korrdinationen och användning av andra muskler.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp det? Det ska inte vara några höjder utan snarare stuts och liknande kombinationer.

Sv: Löshoppning för ung travhäst

Lägg upp det ungefär som du skulle för en vanlig häst, men är den t.ex. svag i galoppen får du gå försiktigare fram förstås.
Börja med att leda den över bommar på marken innan du släpper den och låter den ta sig över bommarna själv. Därefter bygger du två små hinder. (Det är ju vanligt med två hinder med ett galoppsprång imellan, så den får ett hjälphinder)
Tänk på att när hästen har landat, driva den framåt så den fortsätter bjuda även efter hindret, och inte lär in att det är okej att stanna så fort man har landat. Kanske ännu viktigare med en travare, oftast landar de i galopp efter ett hinder och då är det ju bra att den fortsätter galoppera så den stärker galoppen.
Jag brukar inte använda havrehink vid löshoppning, men en del gör det. Kan ju vara bra de första gångerna som positiv förstärkning.

Nu har jag inte avstånden i huvudet men det kan säkert någon hjälpa dig med. Men hur stor plats för löshoppning har du?

När jag löshoppade sist hade jag ett helt ridhus och använde mig av lång sidan.

3 cavaletti bommar trav---- mellanrum--3 studs hinder-- 2 galopp bommar på marken---- hjälphinder-- större hinder

Min häst kom alltså i trav.. över bommarna fattade galopp, tog studdsen fortsatta i galopp och tog hinderna. Man kan dock inte köra så här mer än några gånger.. Väldigt jobbigt för dem. Men muskler det får dem.

Fast första gågngen räcker det kanske med travbommarna och en hjälphindret+ hindret

Avståndet för stor häst för hjälpihnder-ett galoppsprång-hinder brukar ligga på runt 7 meter (halvblodshäst). På 3-årstestet tror jag man får välja avstånd mellan ca 6.80-7.40 (???)

Bygg lågt först och prova dig fram.

*delvis kl*

Kallblodstravisarna kan vara väldigt heta och vilda ibland, speciellt de yngre förmågorna, så jag skulle vara försiktig med att göra för svåra grejer som till exempel travbommar. Blir lätt så att de bara gasar och snubblar sig igenom och inte tycker det är något roligt tillslut när man bara slår sig i hindrena. Så jag skulle hålla det så enkelt som möjligt, till exempel litet hinder, två galoppsprång, litet hinder. Osv. Lägga in lite studs senare när jag ser att hästen kan taxera hyffsat själv.

Det funkar bäst för damen här hemma iaf, eftersom hon ibland hoppar av 2 meter för tidigt och då hamnar i trubbel om det är för svåra serier och vill inte vara med längre. Är det lätt, med mest enkelhinder kan hon komma fel utan att det blir för läskigt.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 167
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka