löslongering

paradox

Trådstartare
är det någon som har ngon teori varför han gör som han gör?

när jag löslongerar honom tex i ridhuset så vill han gå väldigt nära mig. en cirkel på med ca 5m i radie. får inte ut honom längre. tycker att det borde vara lättare för honom att gå på en större. han försöker inte gånärmare än så, men inte heller längre ut..

kan vara en sorts "trygghet", min pålle var så i början, och när han väl kom längre ut så var han VÄÄÄLDIGT hispig och stegrade etc. han lärde sej tillslut, att det inte var något farligt och att om jag skulle se något farligt skulle jag säga till honom. men nu går han jätte fint :)

ursvårt att svara på när man inte sett er, eller ens en bild. Men det behöver inte vara hästens "påhitt", det kan lika gärna sitta i ditt kroppsspråk, tex hur du vrider höften, axlarna eller för benen.
eller att du har för lågt energiflöde. En del människor har väldigt låg svängning på sin energi, och även då de försöker få hästen att röra sig (i ditt fall utåt) så lyckas de ändå inte få igång energierna. En träningsfråga givetvis, men i sådana fall kan det förutom hästarna även behövas träning med andningen och/eller meditationstekniker.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka