• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 765
G

Galore

Varje år får jag avlusa min shettis c.a 6 gånger, jag blir galen. Både jag och min styv mamma har avlusat henne. Men dom kommer alltid tillbaka! ingen av dom andra hästarna har någonsin haft det(?!) så varför får hon det HELA tiden? vad kan jag göra för att undvika det? man kan ju tro att dom är imuna mot medlet (Min vetrenär sa att man skulle använda Katt/hund avlusningsmedel, stämmer det verkligen?har inte hittat nåt annat heller) skulle verkligen behöva råd hästen går ju runt och är irriterad hela tiden, och som 30 åring ska hon ju bara gå runt och njuta :(

Sv: Löss

Men varför just katt-hund avlusningsmedel när det finns något ÄNNU bättre?
Prata med din vet om kreaturens avlusningsmedel! Det är effektivt ska jag lova dig.
Har själv lusat av mina hästar en gång för sådär 4 år sedan då dom gick i en stor flock hästar på lösdrift hos grannen. Alla hästar fick löss o vi lusade av dom alla med kreaturens avlusningsmedel.
Bara vetten får skriva ut recept på det (tror jag). Det funkade super.
Kommer inte ihåg vad det medlet heter.

Om du inte vill/kan få recept på Sebacil (det som Carolrita tipsar om)som tar lössen, inte alla veterinärer vill skriva ut efter som det inte är godkänt för häst. Så kan du prova något av följande:
Switch Pour On som är mot flugor på häst. Hjälper ibland.
Dubbeldos av avmaskningsmedel som innehåller ivermectin. Enklast
Front-Line spray till hund. Dyrast

Provat Flusa? Står att det är för nötdjur, men även till får så det är säkert inte farligt att ha på småhästar.
Minska mängden lite bara, kanske 8 ml eller något. Stor häst får 10 ml.

Har Flusa på våra hästar mot fästing o knott, både känsliga och okänsliga, ingen av dem har reagerat negativt.
Står på förpackningen att de går att användas mot ohyra vid behov, tror det inkluderar löss?
Köps på Granngården på "kreaturs-avdelningen".

Antingen Flusa eller Sebacil. Jag har en vet här, som gärna skriver ut recept bara man "tjatar" på honom :angel:
Vet att det inte är godkänt (Sebacil, kanske är det så det heter, Masse?).

Provat Flusa? Står att det är för nötdjur, men även till får så det är säkert inte farligt att ha på småhästar.
Minska mängden lite bara, kanske 8 ml eller något. Stor häst får 10 ml.

Har Flusa på våra hästar mot fästing o knott, både känsliga och okänsliga, ingen av dem har reagerat negativt.
Står på förpackningen att de går att användas mot ohyra vid behov, tror det inkluderar löss?
Köps på Granngården på "kreaturs-avdelningen".

Funkar det verkligen på hästar mot fästing o knott?
Men hur är det då med fölungarna? :confused: Har en fölunge på snart 1 månad, vet dock inte om det går att använda det på henne heller.
Här kryllar det av knott, o fästingar har jag fått plockat på henne även om hon blev lite rädd när jag plockade bort EN......:crazy:

vi har prövat flusa nu, switch har inte haft önskad effekt. det verkar som det funkar (har flera i min omgivning som haft det medlet i flera år på sina hästar) vi satt 10 ml på halvbloden och 5 ml på shettisarna, den gamla shettisen är bara 92 cm.

Flusa och Sebacil i all ära, men jag skulle dra mig för att använda medel av bekämpningsklass II, det är ju tuffa grejer.

En fråga bara, när ni har avlusat skettisen har ni gjort det minst tre gånger med ca åtta dagars mellanrum?

Annars så får man inte ihjäl alla kryp.

Om ni har gjort allt rätt, och den ändå får tillbaka lössen så måste ju de komma någonstans ifrån, försök hitta källan. Och som sagt, löss dör även av medel av bekämpningsklass III, vi ska vara rädda om vår natur.

Jag avlusade min shettis med ganska starkt utblandad jodopax, baddade hela hästen med det i tre dagar, lät bli i två dagar och baddade två dagar igen, lössen borta :)

Är ni helt säkra på att det är löss då? =)

En tanke...

Avlusar ni bara shettisen? Dom andra kanske är bärare på lössen även om det bara märks på henne? Om vi människor har löss ska man väl avlusa hela familjen även fast det bara visar sig på en?? Vad vet jag, bara en tanke ,men...:confused:

Knapplån

det finsn olika sorters ohyra och olika svara bäst på olika medel.

man skall INTE laborera själv.

Alla hästar har ltie allsköns kryp, men när imunsförsvaret blri nedsatt så kan de få fritt spelrum.

Antingen kan krypen som redan antytts finnas kvar i inredningen,
elelr så kan fel preparat använts
eller så är immunförsvaret ständigt nedsatt

Lusmedel är gift, det skallkonstateras vilken lus - därefter används bekämningsmedel efter anvisningar, och skall göras rent boxar borstar transport...

nej har avlusat henne två gånger med två veckors mellan rum, som det stod på shampot. Är helt säker på att det är löss...
Har kontrollerat alla andra hästarna men ingen har nånsing blivit smittad... Hon har (vad jag sett) varit fri från lössen då vi shampat henne. pälsen har varit fin ett tag och hon "ryker" inte i pälsen på nån månard, men sen är dom tillbaka igen.Det ser ju nästan ut som vi plågar henne med den dära pälsen :P ska prata med vetrenären så snabbt som möjligt och föreslå det där. känner jag vår vet rätt vet han inte om att det ens existerar :P

Pratade tidigare med företaget som tillverkar Flusa och Switch, det är samma verksamma substans som tar ihjäl löss och pälsätare eller vad det nu kan vara.

Däremot är jag den första att skriva under på att det är ett gift, och ska behandlas som just detta.

Såg i ett tidigare inlägg att "det är nog ingen fara för häst"

-Nähä?!

Eller som företaget som tillverkar Flusa skriver:
Särskilda miljörisker: Mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer.
Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.
Förorena inte avlopp, sjöar eller vattendrag.

sådär står det även på switch flaskan. och det är inte farligare med flusa än med swich för hästen heller. visst kan hästar få reaktioner, men så är det ju med det mesta. i min bekantskapskrets är det inga hästar som fått reaktion.

jag har "ett gäng" bekanta som rek. flusa och har använt det själva i flera år. vi har använt flusa för första gången i år och det är stor skillnad, särskilt vad fästingarna anbelangar. utan switch hade vi redan innan den 4 april MINST 20 fästingar/häst/dag. med switch reducerades det till ca. 5/dagen/häst. sedan vi la på flusa så plockar vi 1-5 fästingar om dan men då är det på alla 5 hästarna.

jag använder hellre flusa om det ger såpass mkt. mindre fästingar/dag med tanke på hur det är om hästen får tex. borelia eller erlichos, det minskar ju risken avsevärt.

Nu var det faktiskt inte hästarna jag tänkte på första hand.

Den verksamma substansen Permetin som finns i båda Flusa och Switch, och i mer koncentrerad form i Flusa är ett insektsgift som man bla tror ligger bakom att den svenska kräftorna blir färre och färre.

Det var inte direkt några hudutslag jag for efter, utan att vi utan att blinka använder natur-ovänliga produkter.

Men det blir ju lite O.T

Tror inte att det handlar om att göra det utan att blinka, men eftersom spridningen de farliga fästingburna sjukdomarna ökat så är man så illa tvungen att ta det som fungerar.

Såg i ett tidigare inlägg att "det är nog ingen fara för häst"

-Nähä?!

ok. då missförstod jag dig :o fattade så efter ovan inlägg. fast utan att blinka vet jag inte. anledningen att vi använt switch förut, men nu gått över på flusa är väl genomtänkt. det baserat på det enorma "fästingtryck" som råder här. samt hur många både människor och djur som insjuknat i borrelia och erlichos.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka