Lotta Björe om uteblivna nomineringen för Henrik von Eckermann

Som del av hopplandslaget vann Henrik von Eckermann Jerringspriset 2021.
I år är han inte nominerad – felaktigt menar SVT:s expert Lotta Björe.
– Han skulle absolut ha varit med, säger hon.
Fast det finns ju otroligt många sportprestationer så att ridsporten ska vara med varje år är kanske inte rimligt att tro.
Och speciellt inte samma ryttare.
 
Ska väl ändå inte spela roll vilken sport man sysslar med!? Han har varit bäst i världen i 16 månader!
En sak jag tyckte är att kommentaren inte var speciellt ödmjuk mot andra atleter.
En annan sak är att sporter har olika hård konkurrens, olika antal motståndare och så vidare.
Vad jag vände mig mot var att han "absolut" skulle varit med".
Jag inte tillräckligt insatt för att säga absolut eller absolut inte. Däremot tycker jag som sagt inte man kan räkna med en ridsportare varje år.
Men visst hade jag varit glad om han var med.
 
Det kanske finns fler i andra sporter som också gjort motsvarande prestationer?

Jag gick igenom det SVT skrivit om de nominerade. Här är min åsikt i frågan:

Tja... damlandslaget i fotboll tog bara brons i VM. De var inte direkt underdogs som kämpade sig till ett brons utan ett av favoritlagen till guldet. Hade de varit underdogs och lågt rankade och sen överraskande tog ett brons så hade jag förstått nomineringen. Men de vann inte ett brons. De förlorade ett guld/silver. Mtp deras kapacitet och ranking.

Erik Karlsson utsågs till NHLs bäste back men det står inget om att han faktiskt vunnit något alls.

Övriga tycker jag nog förtjänar sin nominering med råge!
 
Jag gick igenom det SVT skrivit om de nominerade. Här är min åsikt i frågan:

Tja... damlandslaget i fotboll tog bara brons i VM. De var inte direkt underdogs som kämpade sig till ett brons utan ett av favoritlagen till guldet.

Erik Karlsson utsågs till NHLs bäste back men det står inget om att han faktiskt vunnit något alls.

Övriga tycker jag nog förtjänar sin nominering med råge!
Jag har noll koll på övrig sport så har egentligen ingen aning😅
 
Som del av hopplandslaget vann Henrik von Eckermann Jerringspriset 2021.
I år är han inte nominerad – felaktigt menar SVT:s expert Lotta Björe.
– Han skulle absolut ha varit med, säger hon.
Jag funderar inte riktigt på vad han vunnit utan snarare vad det betyder att göra 100 poäng i NHL på en säsong jämfört med spelare från andra länder. Någon som vet hur svårt det är? Hur många som lyckats med det?

Erik Karlsson, ishockey 099-321 06

Först genom tiderna att som europeisk back göra över 100 poäng i NHL under en säsong. Utsågs till ligans bäste back.


https://www.svt.se/sport/artikel/har-ar-de-nominerade-till-jerringpriset--ysx1vk
 
Jag funderar inte riktigt på vad han vunnit utan snarare vad det betyder att göra 100 poäng i NHL på en säsong jämfört med spelare från andra länder. Någon som vet hur svårt det är? Hur många som lyckats med det?

Erik Karlsson, ishockey 099-321 06

Först genom tiderna att som europeisk back göra över 100 poäng i NHL under en säsong. Utsågs till ligans bäste back.


https://www.svt.se/sport/artikel/har-ar-de-nominerade-till-jerringpriset--ysx1vk

Då kan man ju kontra med att HvE har haft den största marginalen till tvåan i världsrankingpoäng någonsin med 593 p till tvåan. Bara enstaka har lyckats ha mer än 500 p ner till tvåan.
 
Jag funderar inte riktigt på vad han vunnit utan snarare vad det betyder att göra 100 poäng i NHL på en säsong jämfört med spelare från andra länder. Någon som vet hur svårt det är? Hur många som lyckats med det?

Erik Karlsson, ishockey 099-321 06

Först genom tiderna att som europeisk back göra över 100 poäng i NHL under en säsong. Utsågs till ligans bäste back.


https://www.svt.se/sport/artikel/har-ar-de-nominerade-till-jerringpriset--ysx1vk
Sex stycken backar totalt i NHLs historia har nått över 100 poäng på en säsong. De är 124st totalt i NHLs historia från 1917 som nått 100 poäng på en säsong. Det händer inte ens att någon spelare alls når dit varje säsong.
Summa är väl att det ändå är hyffsat beundransvärt ändå.
 
Senast ändrad:
Sex stycken backar totalt i NHLs historia har nått över 100 poäng på en säsong. De är 124st totalt i NHLs historia från 1917 som nått 100 poäng på en säsong. Det händer inte ens att någon spelare alls når dit varje säsong.
Summa är väl att det ändå är hyffsat beundransvärt ändå.
Jag kan också flika in att Erik Karlsson har i sina tumblr-dagar rebloggat en bild på min hund Gretzky och sagt att hon var fin, så han får gärna vinna allt baserat på bara det.
 
Kanske också allt annat negativt som kommit fram om ridsporten senaste tiden bidrar till att man inte vill ha med ridsport alls
 
Men alltså, vad 17 har det med priset att göra?! Det är värdiga idrottspersoner det ska handla om, inget annat:mad: Och en som är bäst i välden så här länge är snudd på världsrekord!
Nej jag vet inte det var bara en tanke att allt negativt som kommer fram kan påverka folk omedvetet ibland
Att man halvt omedvetet tar lite avstånd från en sport som fått mycket negativ kritik på sista tiden
Det har ju stormat en del om det svenska förbundet också även om det lagt sig nu
Själv vill inte ens längre se på ridsport på TV faktiskt då jag tycker ridsporten verkar genomrutten överlag
Och hade faktiskt inte röstat men jag brukar i och för sig inte rösta på det där
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Peder Fredricson gjorde en favorit i repris under världscupfinalens andra omgång. Men SVT:s expertkommentator...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världsettan Henrik von Eckermann föll av hästen vid världscuptävlingen i Bordeaux. – Det var dramatiskt, säger SVT Sports expert Lotta...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev en svensk dubbel när hoppningen drog i gång i världscupfinalen i Riyadh. Henrik von Eckermann vann på den första tidshoppningen...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann på King Edvard försvarade titeln och vann världscupfinalen i hoppning i Riyadh. Han gick rent alla fem tävlingarna...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp