Luc Childeric?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 9 940
L

Lord Owen

Vad för typ av rygg passar de sadlarna?
Någon som har en sådan, vad tycker ni om dem?
Hur är sätet i dem, smal/bred midja, smal/bred sits,
djupaste punkten ligger var osv?

(Nu lär väl Breccia_ studsa hit misstänker jag :D )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Luc Childeric?

:p hur visste du det?
jag red Wille i en Childerique förra veckan! dock var en måttbeställd efter en tjej och hennes häst så min rumpa fick inte riktigt plats måste jag erkänna.
både wille och hästen som har Childeriquen är väldigt cylinderformade, fastän w inte har lika mycket massa (ännu ;)) samt något böjda i ryggen, inte som det andra öket jag har som är tokrak och spetsig.
http://i6.photobucket.com/albums/y204/Douville/ville2.jpg
syns inte så bra på den bilden, men det är ju ingen direkt rak rygg vi pratar om ändå.
dock är childeriquen något rakare än jaggan t.ex. och det låg mycket bättre på Willes rygg, den påminner lite om Butet i sin utformning.
så bra är jag på att förklara saker :D
har även provat en icke måttad childerique och den var för smal så den låg bara åt helvete, vägrade lägga sig på själva hästen kändes det som.
nu har jag dock planer på att överatala en tjej i stallet som har en sådan men en häst som bara får promenadridas byta sadel med mig :angel:

Ja, rätt rak tycker jag ju att Wille är (lite svängd rygg kanske det heter) men det är ju en lite tokig bild och jag vet inte hur han blir när han jobbar?

Hur menar du med cylinderformade?

Är det skillnad på Cilderic Luc och Cilderic DAC? :confused:
Så jäkla snygga sadlar..
Funderar på att ta hem den där DAC som jag visade dig på prov men orkar inte om den inte ens kan tänkas passa Powisens rygg..

Owes rygg är ju:
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Mtningavrygg006.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN1257.jpg

Lite ojämnt golv:
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Mtningavrygg007.jpg

Och mer såhär när den kommer upp men troligtvis mer svängd framtill (vid manken och främre delen av sadelläget) under ryttare då manken och allt ju ramlar ned på denna bild, här kommer ju bara bakre delen av ryggen upp om man säger så:
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/hstardecember2005020meoooa.jpg

alltså, tänk som kyra; en tunna med fyra ben :D
lägg på en manke och lite svagt uppåtsvängd rygg.
oj, jag har ingen aning om modeller på childerique måste jag erkänna :o har ju mest sett helmåttade sadlar och inte frågat så mycket om modeller.
wille har mycket sving i ryggen om man kan säga så, så ryggen blir ruggigt välvd under arbete. har ingen bra bild på det, ska försöka få mamma ta bilder någon dag på nära håll så kanske man kan förstora just ryggdelen så att säga.

kan lägga till att jag också tycker childerique-sadlarna är jättesnygga, vilket min tränare försöker få ur mitt huvud :p

Aha, du menar att revbensbågen är mer åt det platta hållet? För det är det på Owe också. :cool: Jag sitter som på en breeed tunna.

Är alla Cilderics sadlar måttbeställda? Vore ju lite svårt att köpa beg då kanske..

Tycker du Owes rygg liknar någon av de hästars (eller Willes) du sett du sett cilderic sadlar på? :angel:

Jag tycker de är jättesnygga. Fast jag stör mig på att de har enkelkåpa. :p

Det är jobbigt att inte ha sadel.

alltså i ärlighetens namn har jag inte förstått om alla är måttade eller inte :o jag kan fråga min tränare eller tjejen som har en, jag är ändå hennes gullunge :p
jag tycker faktiskt Owes rygg påminner om den som har den måttade jag ridit i, kanske inte riktigt lika lång men i formen på närbilderna.
men vad är det du säger? :eek: enkelkåpa måste vara den bästa uppfinningen någonsin! man kommer så nära och hästen blir känsligare, min butet har ju enkelkåpa och när ubble är mer riden så behöver jag knappt göra mer än att tänka och andas för att han ska göra allting fint och rätt.
jag tycker det är jobbigt att ha bra sadlar - som jag inte kan rida i.

Haha, men du får faktiskt ta reda på om alla är måttade eller ej!! :D

Jag funderar på att ta hem den där DAC på prov när jag har pengarna eftersom den finns så nära (kista) och man får ha den på öppet köp... Kan ju om inte annat se vad jag och hästen tycker om den.

Tycker du de är långa sadlar?
Den jag hittade hade en sits i 18" och det är ju rätt stort..
Vet inte hur stora de är i sitsen heller. :o

Jag tycker om enkelkåpa att RIDA men estetisk är det fult tycker jag. :angel:

Varför kan du inte rida i dem du har?

jag ska fråga nästa gång jag träffar henne! :)
den förra jag kollade var 17" och såg väl normal ut, dock har jag för mig att dom är lite som jaggan, att dom är kortare än vanliga.
min jagga är för stor så jag flyger om jag inte har mina långa chaps och butetsadeln är så liten att jag inte kan sitta bra på wille, på urban funkar det men wille är ju så... rörlig :p

Jobbigt att ha två så dyra sadlar som inte funkar. :crazy:

Haha, ja sadelkammaren är bra. ;) För du köpte väl båda därifrån?
De har alltid väldigt fina sadlar inne tycker jag, och inte till överdrivna priser heller. De har väl en liknande sadel som Cilderic inne nu?

Näe, Butetsadeln köpte jag privat! eller vad man ska säga!
Jag är förälskad i Biarritzen och Prestigen :d

Breccia_ skrev:
Näe, Butetsadeln köpte jag privat! eller vad man ska säga!
Jag är förälskad i Biarritzen och Prestigen :d

Är inte Biarritz ungefär som Childeric? Har du sett någon sådan IRL? :d

Nej jag har ju inte det och jag har mailat och frågat F lite om den sadeln men den är ju för smal för min häst tyvärr.
Frågade dock inte om den påminde om Childerique, men utseendemässigt gör den ju det.

Okej, vad frågade du F och vad svarade hon? :D

Hej!
Jag kikade runt på din sida lite och blev nyfiken på Biarritzen, så jag
har några frågor.
1) Är det någon skillnad i tumstorleken om man jämför med t.ex. en Jaguar i 17"? På bilderna ser den något kortare ut men ögat kan ju luras.
2) Från sidan och snett bakifrån ser knästöden helt okej ut, snett
framifrån
ser dom minimala ut - du råkar inte ha någon bild på sadeln rakt framifrån
så man får ett hum om hur stora knästöden är?
MVH Sara

och svaret ;)

Hejsan Sara!

Devoucouxen är måttsydd så det är svårt att jämföra tumstorlekarna men vi
har mätt den till 17", och det borde motsvara ungefär Jaguars 17".

Det är ganska små stöd för skänkeln så bilden snett framifrån gör stöden
mest rättvisa, dock är det är sadeln tillverkad av kanonfint kalvläder som
gör att man ändå sitter som ljuten =o).

Den här sadeln är just nu ute på öppet köp, vi får besked på måndag om den
är såld eller inte.
Jag kan höra av mig till Dig så snart vi vet, om Du vill.

jag känner mig grym på att formulera frågor :angel:

Buhä, varför ska alla sadlar som har enkelkåpa (typ) ha minimala knästöd? :mad: Fnys.

Tack för frågorna plus svaren! :)

det förstår inte jag heller :crazy:
jag behöver rejäla knästöd annars skulle jag aldrig kunna sitta på min häst.
tycker jaguars funkar prima, om det inte vore för sitsens storlek skulle jag aldrig vilja ha någon annan sadel.

Vad har du för sitsstorlek i Jaggan då, 17"?
Jag gillar också Jaguars knästöd men är rätt övertygad om att en så böjd sadel är ens något att fundera över till min häst. :crazy: Definitivt en sadel jag måste köpa häst till någon gång i alla fall. :d Men det skulle jag tänkt på innan.. Nu blev jag sur, jag som vill ha en Cobra. :(

För övrigt har jag bara sett just Childeric och Cobra med enkelkåpa som har knästöd jag är nöjd med (på bild då). Hittade en Cobra CC på Sadelmagasinet nyss.

Cobran är ju :love: Helt gudomlig.
Har suttit i en sådan en gång och det var underbart.
Ja precis, jaggan är 17" och sägs vara liten men jag åker runt som en vante ändå :p
Butet's nya har väl enkelkåpa? Eller var det det som skulle komma?
Har iofs sett Butet som är äldre och påminner om min fast med mer knästöd och enkelkåpa på t.ex. Ebay.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej Jag söker tips på (hopp)sadlar. Utgår från ryttaren och får därefter se vad som passar på respektive häst. Önskemål: Mycket framvalv...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Hopplan
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: poetin
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när... 2
Svar
33
· Visningar
2 668
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka