Lucern till marsvin?

_Runaway_

Trådstartare
Kan man ge det? Bara fick den tanken när jag var ut till stallet och hämtade hö till smågrisarna. Hästen äter lucernhack, kan marsvinen göra det? Varför det skulle vara nödvändigt vet jag inte men jag undrar bara :D

Sv: Lucern till marsvin?

Min syster har marsvin och är höallergiker, så hon ger sina lusern istället för hö. Sen har hon halm till dom i stället för mysandets skull. Dom säljer tom lusern i kuber i zoo-affärer som dom rekommenderar till hökänsliga ägare. 45 kr dock för 500gram!!:eek::eek: Hutlöst!
Jag sa till min syrra att åka till Granngåden istället, 25 kg för 120:-, liiiite billigare. Å så har hon så dom klarar sig ett tag. Typ resten av livet!:D

Min första tanke är bara att den lucernen som är gjord för hästar borde väl vara för j´kraftig för så små djur.
Så det borde vara VÄLDIGT små mängder man kan ge....

Men jag vet inte, bara en tanke.

Jag tror nog inte heller att det är någon fara men man ska nog bara ge i små mängder ;)

Det är lucern i de flesta pellets och liknande för marsvin, så de borde de tåla. Vad jag vet är de inte överkänsliga mot socker heller, så då borde lucernhack gå bra att fodra med. Frågan är bara om det behövs att ge marsvinet detta och hur mycket man kan ge den innan den reagerar på proteinöverskott. OM de öht gör det.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
718
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka