Lucky Point HE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 073
Sv: Lucky Point HE

coj skrev:
En hingst som säkert kommer att uppskattas i den svenska aveln framförallt till lite mindre, ädlare ston.

Öhh... ja, det må hända men är det inte just det som saknas i svensk avel. Våra ston är ofta stora och ganska kralliga! Vi behöver ju tvärt om få in hingstar som är just mindre och framförallt ädlare! Tänk att få in en hingst, modell Quick Star, i vår avel!! Vore suveränt!

Vi dras med massor av Robin och Cortez ston med svenska stammar bakom. Stora hästar som sällan kan betraktas som ädla. Listan på hingstar som kan användas till små ädla ston är ju jättelång, men tvärt om, de som kan användas till stora kraftiga ston den listan är tyvärr alldeles för kort och håller för dålig kvalitet i Sverige. Det är i a f min uppfattning.

Vad det gäller Lucky Point har jag ingen uppfattning då jag ej sett honom.

Att de flesta hästar av landgraf blod som jag ridit, då främst landlordavkommor, har varit fega och tittiga.

Nu har mitt sto 4 avkommor e Landlord, 1 e Leuthen (också e Landgraf I) och 2 e Lasandos och ingen av dem är särskilt fega eller tittiga... Så jag tror iaf i kombination med henne att det blir helt galet. Hon är prem ELIT och hennes äldsta (Lemag) har seger i 1,50.

Gillar oxå stammen på Lucky Point! Är det ingen som har ett kort på honom att klistra in här??

Jag kan bara tala utifrån min erfarenhet och det är att många hästar med landgraf blod är lite nervösa utav sig. Där jag arbetar har vi haft flera landlord hästar som varit lite fega och tittiga. Vissa utav dem har tagit sig när de blivit äldre, men det har inte varit några nybörjarhästar precis...

Men det var Landlord, där är det ju mer än Landgraf.

Jag har då aldrig hört att Landgraf skulle ge tittiga och nervösa hästar. I så fall borde hela hoppeliten vara tittiga eftersom Landgraf finns "nästan" i varje.

Många elithästar har nog inte varit så lätta att tas med...
Praktiserade hos väldigt erfarna uppfödare för några år sedan och hittade ungefär samtidigt ett sto som var väldigt linjeavlat på landgraf. Jag blev avrådd från att köpa stoet då de trodde att flera gånger landgraf i samma häst skulle ge ett väldigt besvärligt psyke. Det var ju deras personliga åsikt, som jag lyssnade på, jag säger inte att jag kommer med någon absolut sanning, men baserat på min erfarenhet så nöjer jag nog mig med en gång landgraf i härstammningen och kanske inte gärna tillsammans med pilot. Andra får göra precis hur de vill.

Besvärliga och tittig är absolut inte samma sak i mina ögon. Jag har då aldrig mött speciellt besvärliga Landgraf avkommer varken med honom i första eller i andra ledet.

Men för mycket Landgraf är ju inte samma sak som om de har Landgraf en eller max två gånger och det tror jag nog man skall skilja på och inte säga att Landgraf avkommerna i sig är "skärrade" hästar.

Inavlar man eller vad man kallar linjeavlar :angel: är ju ngt helt annat och visst det kan ju slå fel men det är nog inte signifikant med just Landgraf.

Men den lär väl inte finnas i Sverige så det var knappast en relevant jämförelse, eller?

Jag kan som jag har sagt tidigare bara gå på mina egna erfarenheter, jag är inte emot landgraf, absolut inte, men min bild utav hans avkommor bygger på det intrycket jag har fått av de hästar jag har ridit och de personer jag har pratat med. Jag är absolut berred att ändra uppfattning om jag får anledning till det.

Men du baserar det på Landlords avkommor och även om han är e. Landgraf så är det ju en hingst med ett möderne också. Jag har också mött skarpa och tittiga Landlord avk, men dock har jag mött betydligt fler med Landgraf som inte är på det sättet tex Leuthen's avkommor.

Har själv två avkommor som är e. Lesotho (Landgraf-Cor dela Bryere) och Lesotho's avkommer är kända för att vara lugna och stabila.

Jag bara reagerade på ditt uttalande att Landgraf skulle ge "skärrade" avkommor vilket inte är signifikant med världens mesta hoppförärvare.

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: Laahra
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 800
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka