• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 234
S

SarahOlofsson

En hel del använder ju ludd på diverse ställen på hästen (utrustningen)... Hur många av er använder det för att det är snyggt/gulligt och hur många behöver det verkligen??? :confused:

Jag måste ha det på min häst eftersom har får fruktansvärda skav annars men nu börjar jag tröttna eftersom de blir så skitiga ute och sen fulla med spån när han rullar sig i boxen... Var bara tvungen att avreagera mig lite :angel:

Sv: Ludd...

Jag använder inte grimma på min häst men hade jag gjort det så hade jag behövt ludd för hon får lätt skav av grimman. Men nu går hon ju utan grimma så då behövs inget ludd och jag har inte ludd bara för syns skull.

jag har ludd på senskydden men kan inte ha bak för då blir bakskydden för små. (eskadron ponny skydd vilka passar han jättebra, men kan inte byta upp till full som är gigantiska bara för att kunna ha ludd :P).

sen har jag ludd på martingalen ibland, en fårskinnspad och fårskinn under nosplattan på pullarnosgrimman.
jag har det för att jag tycker det är fint.

Jag rider mer fårskinspadd.. en matttes men ryggkanal. gör det eftersom min häst är så "hålig" vid manken och använder det som lådsas muskler.. använder inge schabrak utan rider med endast padde. ( använder man schabrak nu får han ryck!!)

Jag har en fårskinnsvoljock nu när min häst har vinterpäls, han får väldigt lätt skav då. Sen har jag nos- och nackludd på hans transportgrimma. Jag tycker han är söt i ludd :angel: men håller med dig, det är ett jäkla meck att tvätta dem!

Fårskinnspadd för att "fylla ut" sadeln..
Ludd under pullarnosgrimma för att hon inte ska få skav
o ludd på transportgrimman för att hon inte ska få skav..

o så klart för att det är snyggast m fårskinnsprodukter!!

på sture har ja inte så mkt. nos- & nackludd på lädergrimman. sen en förskinnspad. å så på m&n (hemma) tränset ere ju ludd på pullargrimman..
på min förra ponny hade jag ludd överallt.. :D m&n tränset, eksadrin ludd senskydd runt om. ludd mellan frambenen på förbygeln, förskinnspad, grimman... hihi! jag tycker de e gulligt :)

Frigg har vinrött nosludd på sin grimma, han fick det av sin skötare i julklapp så givetvis ska han använda det då också ;)

Han behöver f.ö inte det, han går utan grimma i hage och box.

Får en fårskinnspad när jag fyller år nu, och så har jag ludd på transportgrimman. fast det är bara ett vanligt blått stort ludd, ska köpa fårskinn, lite finare ;)

Jag har bara ludd på hackamoret för läderplattan är lite hård tycker jag. Sen har jag fårskinnspadd under sadeln för att sadeln är lite vid igen

Tycker inte det är snyggt, förutom i form av pad och senskyddsilägg. Kan vara okej på grimman om hästen är känslig (vilket mina är) men då ska de vara ÄKTA fårskinn och inte syntetisk och färgade ludd!

Jag har ludd för att undvika skav och för det är snyggt :rofl: ....

Jag har ludd på;

Grimman, rosa nos och nackludd
Pullarträns, Fårskinsspadd under "plattan"
"Vanligt träns", Fårskinn på nosgrimman
Fårskinns padd under sadlen..
Fårskinn på martingalen, mellan frambenen

Ska köpa sadelgjordstunnel i fårskinn oxå....

;)

Lånar knapp..

Jag har fårskinnstunnel till sadelgjorden på vintern, och neoprenetunnel på sommaren. För att undvika skav, och på vintern är det ju mysigare för hästen med fårskinnet.

Har en fårskinnsvojlock med som jag gärna använder på vintern eftersom det ger mer värme för hästens rygg. Dock gäller det att sadeln passar både med och utan det. (Inte provat med nya sadeln).

Sen har han nosludd på fingrimman, där är det BARA för jag tycker det är snygg.

Grimskav får han om han har grimman i hagen, men det löser jag genom att ta AV grimman i hagen och inte med ludd.

Jag tycker ludd är snyggt och använder det gärna om jag vill förhindra skav. Däremot skulle jag aldrig ha ludd på benskydd eller träns - det är fult. Det ska vara med måtta.

Jag brukar ha ett fårskinnsludd på nosgrimman på tränset/grimman för att det är snyggt :angel:
På min förra foderponny var man tvungen att ha ludd "överallt", hon hade så tunn päls i ansiktet så hon fick skav av allting.

Min första foderhäst var en sån där häst som fick skav av allt, känslig fullblodshud. Det var till att ha sadelgjordstunnel i fårskinn, fårskinnsvojlock, ludd på grimman osv.

Nuvarande hästar får skavtendenser när de har vinterpäls, annars inte.

Nej använder inte ludd, jag hade en unghäst i mina yngre dagar som hade ludd på allt. Sen kom jag in i stadiet att inte ha ludd mer, varken på grimmor eller träns osv. När luddet togs bort fick jag en synnerligen egendomlig häst, han verkade bli markskygg. Efter ett tag insåg jag att han faktiskt var markskygg, och det var mitt eget fel med allt ludd han hade haft på alla sin grejor. När de togs bort blev stackarn alldeles förskräckt, det gick bort så småningom men jag skämdes allt lite grann. Behöver man ludd så använd där behovet finns.

Jisses, mitt stora halvblod har förvandlats till en b-ponny om man mäter i ludd.. =)

Har en mattes pad under sadeln eftersom den gör att sadeln ligger bättre, fårskinnspaddar under alla benskydd eftersom hon reagerar på neoprenet i, även en ludd på martingalen på manken eftersom den skaver.

Enda luddet jag har är på nosgrimman på "fingrimman", för att det är gulligt. Ett ganska tjockt som liknar fårskinn lite grann, men inte är det.
Förut när hon hade grimma på sig i hagen - för att hon var svårfångad, hade hon ludd på den då hon fick skav.

Jag :love: ludd.
Har massor med grimmor med fåskinn el annat ludd på. Både med fastsydd ludd och med nos/nack ludd som jag satt dit.

Har fårskinnsvojlock x 2, rumpvärmare i fårskinn x 2, sadelgjord med fårskinn, däckelunderlägg i fårskinn, fårskinnssadelpadd och benskydd med fårskinn. :D :D

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 251
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka