luftrenare och luftfuktare

Tja, partikel och partikel... ånga är ju vattenmolekyler, dammpartiklar är i storleksordningen 100 000 gånger större. Jag ifrågasätter inte att deras luftrenare även torkar på något sätt, men jag är inte helt övertygad av förklaringsmodellen.

Jag har en sådan (elektrostatisk) luftrenare, har åtminstone aldrig märkt att den torkar luften i någon märkbar omfattning.
Det beror nog lite på vilken typ av luftfuktare det handlar om. En del sprutar snarare ut en fin dimma än ren ånga och även ånga kondenseras till viss del så det är nog snarare ofta mer eller mindre stora vattendroppar och inte molekyler det handlar om. Vattendroppar i luften lär vara fullt möjliga att rena bort med ett partikelfilter.
 
Det beror nog lite på vilken typ av luftfuktare det handlar om. En del sprutar snarare ut en fin dimma än ren ånga och även ånga kondenseras till viss del så det är nog snarare ofta mer eller mindre stora vattendroppar och inte molekyler det handlar om. Vattendroppar i luften lär vara fullt möjliga att rena bort med ett partikelfilter.

Ja så kan det nog vara. Vi hade först en billig variant som värmde upp vattnet och skapade varm ånga, då hade vi inte luftrenare så kan iofs inte jämföra. Den vi har nu skapar "dimma" från kallvatten och det är kall fukt som blåser ut.
 
Inspirerand av den här tråden har jag köpt en luftfuktare! Har kört den två dygn, vattnet har räckt mindre än ett dygn, ställt in den på 50%.
Frågor: kör ni den dygnet runt eller enbart på natten?
Vad har ni ställt in den på för relativ luftfuktighet?
Vi får problem med kondens på fönster, någon mer som har det problemet?

Vi provar köra den enbart nattetid kommande dygnet i alla fall. Vi har köpt en Philips, tror samma modell som nämnts tidigare i tråden .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp