Luftrör på hästmänniskor

Cillaramsa

Trådstartare
Jag undrar hur det är med era luftrör?

Jag har i kanske 8-10 års tid haft lite problem med mina luftrör. Jag är alltid slemmig i halsen, kan nästan alltid hosta upp slemklompar, och harklig. För några år sedan pratade jag med husläkaren om detta som sa att håller man på med hästar får man skylla sig själv som vistas i en så dammig miljö. För några år sedan bytte jag till torvströ i mitt stall (har nu fem hästar hemma, har haft tre innan) och har hösilage. Detta då min gamla hingst hade dammhosta. Han finns inte kvar men jag behöll torv, då stallmiljön och luften är så fin, och vi har kvar silaget. Det är mao väldigt bra luft i stallet. Så min undran är, har ni stallfolk besvär med luftrören?
Undrar om någon har några tips? Jag lider väl inte något oerhört, men vill såklart ha så bra hälsa som möjligt. Barnläkaren jag talade med sist då vi gjorde pricktest på sonen (som f ö inte var allergisk :)) trodde det kunde vara någon allergi i botten om man har sådana problem. Har dock inte märkt något speciellt i någon situation. Har inga andra allergier.

Tips? Funderar på att prova alger. Vad tror ni?
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

jag har astma efter alla år i stall, byt läkare och be att få göra ett astmatest
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag tror helt klart att det är en släng av allergi/överkänslighet mot stallmiljön (vilket kan yttra sig i astma/luftvägsproblem)!

Prova att köpa receptfria preparat och duscha direkt efter du kommit in från stallet och förvara kläderna i ett pannrum etc.. Se om det blir någon skillnad!
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag har hypersensibla luftrör, svårt för starka dofter, och så får jag förkylingsastma och köldastma. Ingen läkare har kommenterat det faktum att jag hålls i stallmiljö. Har dock haft dåliga luftrör sedan jag var barn.

/Lizzie
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Ok, men borde man inte känna mer då när man är i stallet, bland foder osv?
Hur gör man ett astmatest?

CC: Vad för receptfria preparat, mot astma antar jag?
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Lizzie: Jag har också haft känsliga luftrör (lite iaf) sedan liten, men tror det lite beror på att min mamma rökte. Hon slutade iofs att röka inne eftersom jag tyckte så illa om det, men det har kanske påverkat?
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag har jobbat med hästar i över 40 år och det har de flesta av mina vänner också och jag tror inte att vi har onormalt mycket problem med våra andningsvägar. Vi har däremot många andra krämpor som vi gillar att gnälla över.:angel:
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Nej, tror inte det finns några direkta receptfria preparat mot astma.. jag tänkte på vanliga allergitabletter som Kestine eller något! OM det handlar om allergi så borde de hjälpa till så att du inte får lika mycket slemhosta..
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag har samma problem, och vet eftersom jag är testad för just astma att det inte handlar om det. Däremot har jag väldigt känsliga luftvägar, och damm från stall och annat gör med säkerhet sitt. För hur bra miljö man än har så är det omöjligt att få en helt dammfri miljö i stallet, och med lite känsliga luftvägar så slipper man nog inte undan.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Lizzie: Jag har också haft känsliga luftrör (lite iaf) sedan liten, men tror det lite beror på att min mamma rökte. Hon slutade iofs att röka inne eftersom jag tyckte så illa om det, men det har kanske påverkat?

Båda mina föräldrar rökte som skorstenar hela min uppväxt. Är helt övertygad om att det påverkat luftrören negativt. Att ta hänsyn till barnen fanns inte med på kartan när jag var liten...

/Lizzie
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag har inga problem alls, men då har jag ofta stått i väldigt luftiga stall eller på lösdrift!

Vet dock många som har problem. Har en kompis som som har en häst med bronkit. Han får isländska alger och mår väldigt bra av det! Så hon testade dem även hon då hon har känsliga luftvägar och mår mycket bättre.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag har hypersensibla luftrör, svårt för starka dofter, och så får jag förkylingsastma och köldastma. Ingen läkare har kommenterat det faktum att jag hålls i stallmiljö. Har dock haft dåliga luftrör sedan jag var barn.

/Lizzie

Samma här men jag har fått Bricanyl och Pulmicort på senare år och det gör verkligen skillnad.
Stallet däremot är bara besvärligt när det dammar, inte av hästarna. Så det är säkert från höt i så fall.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Det var intressant att höra! Har också haft alger till en häst, och tänkte faktiskt testa dem på mig. Hästalgerna luktar ju dock satan, så får se om man kan få ned nåt eller om man ska ta någon annan sort.
Kanske ska beställa tid hos läkaren och kolla luftrören iaf för astma.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Ja! Kommer inte ihåg vad det var hon använde nu, men det var någon ört och algblanding med bla isländska alger.

Har för mig att det var lakritsrot som också är bra för luftvägarna.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Har hållt på med hästar i 15 år och har inga problem alls :)
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Samma här men jag har fått Bricanyl och Pulmicort på senare år och det gör verkligen skillnad.
Stallet däremot är bara besvärligt när det dammar, inte av hästarna. Så det är säkert från höt i så fall.

Bricanyl, Pulmicort och Acetylcystein är ett måste för mig vid minsta lilla förkylningssymtom. I övrigt klarar jag mig bra från luftrören - om man inte kommer i kontakt med ett parfymmoln eller cigarettrök!

/Lizzie
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag tål inte att vara i dammiga eller fuktiga stall, då börjar det klia i ögonen och jag blir snuvig och slemmig. Jag är allergisk mot hö, katter och lite allergisk mot häst men i ett luftigt och "rent" stall är det inga som helst problem. Så jag tror mångas problem beror just på stallmiljön. I ett stall ska det inte stinka häst utan det ska lukta fräscht.
 
Sv: Luftrör på hästmänniskor

Jag undrar hur det är med era luftrör?

Jag har i kanske 8-10 års tid haft lite problem med mina luftrör. Jag är alltid slemmig i halsen, kan nästan alltid hosta upp slemklompar, och harklig.

Nu kanske jag blandar äpplen med päron, men jag vet att en del blir slemmiga i halsen om de dricker komjölk/äter komjölksprodukter. Det är någon slags överkänslighet eller allergi.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 115
Senast: Rosett
·
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 285
Senast: Aaricia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp