Luftstoppade sadlar

Victovie

Trådstartare
Har precis hört talas om luftstoppade sadlar och blev väldigt nyfiken... :)

Hur länge har det funnits?
Hur vanligt är det?
Hur trivs hästarna med det?
Hur ligger den på hästarna?
Är det billigare än vanlig stoppning?
Vad finns det för luftstoppade sadlar (märken)?
Kan man luftstoppa en vanlig sadel?

Sv: Luftstoppade sadlar

-Vet ej

Hur vanligt är det?
- Inte alltför ovanligt.. ;)

-Snackade med en utprovare om det, och han sa att det var väldigt individuellt. Min häst gillar det skarpt!

-De ligger olika, det är precis som med vaniga sadlar..

- Ja det är väl billigare att stoppa om i alla fall.. Men det kostar lite att installera.

-Wintec, isabell werth har jag för mig. Eller heter det crown?

-Japp, man kan de med de flesta

hoppas jag givit dig korrekt information nu, någon annan får rätta om jag har fel :D.

hade en sån en gång i tiden.....
var den enda typ av sadel som låg bra på min dåvarande pålle, och för övrigt den enda som som han kunde ha.....

men då la vi in "flair" i en stubben tristan, fungerade kanon!:)
kunde anpassa den till hur hästen såg ut under olika perioder osv.

hästarna blir musklade å fina över ryggen!!!

inte alla hästar som gillar det tyvärr....

Victovie skrev:

Hur vanligt är det?

Jag har provat det en gång för att känna hur det kändes och det var mycket annorlunda. Sadeln i sig var inte så bra i sätet för mej, för bred, men känslan var verkligen att det borde vara skönare för hästen. OCh hästen, ja den studsade fram, (på ett positivt sätt)
verkade tycka att det kändes lätt och härligt. Särslilt känsliganhästar borde tycka om dem. Just nu funderar jag allvarligt på om jag borde unna pållen en sån. Men då måste jag hitta en som passar mej också. Att göra om vanliga till luftstoppade rekommenderas inte har jag hört, de måste kollas med jämna mlelenarum och "stoppningen" kan ändra sig med väderleken. Jag vet inte om det stämmer så insatt är jag inte.

Sadelmakaren jag pratat med har sagt just det, att lufttrycket kan förändras med tempraturen.
Han var desutom negativ till luftstoppade sadlar då det enligt honom blev ett statiskt tryck, och att luften kan bli rätt hård för hästen.
Han hade någon mer super anledning som var väldigt logisk och bra, men jag kan inte komma på vad det var bara därför..

jag rider mest i en wintec cair dressyr på min kuse. Den funkar jättebra på honom. Har ridit i en vanlig ullstoppad i två veckor nu och kusen har aldrig gått så dåligt.

Igår red jag honom i en wintec igen och vad fantastisk den är, bland annat blir vikthjälperna så mycket tydligare.

Det är nog olika hur hästarna gillar luftstoppat men jag har bara positiva erfarenheter.
Ska man ha en luftstoppad tror jag man ska satsta på en som är gjord för det från början. Wintecen ligger på 5000 ny.

Vi har en häst i stallet som just kom hem från sadelutprovaren med två Jeremy Rugde (?) luftstoppade sadlar, en dressyr och en hopp och hon var jättenöjd med båda, hästen var jättenöjd och allting verkar prima.
Jag tycker det verkar lite... vad ska man säga, ja men nästan lite läskigt att ha en luftstoppad sadel, skulle vara livrädd för att luften skulle gå ur sadlarna o.s.v.

det ska ju väldigt mycket till för att det ska "gå hål" men jag tror att efter ett visst antal år kan man behöva "pumpa" vissa av dem.

Du lär ju märka om luften går ut, då blir den ju helt platt undertill...

Victovie skrev:

Ingen aning
Hur vanligt är det?
Jag tror att det blir mer och mer vanligt
det är väl olika, men våra hästar trivs välldigt bra med de. Och jag får en så mycket bättre sits måste jag säga.
Samma där, det är väl beroende vilken sadel du väljer också.
njae det tror jag inte, det kostar ju extra att lägga in, men det blir ju betydligt billigare att "stoppa om" eftersom man pumpar in mer luft. Sen får du ju (där vi köpte sadeln) testrida i den i ridhuset på stället, och sen fyller dom på mer och tar ut tills du känner att sadeln känns perfekt för dig, sen får du faktist sadelutprovningen gratis om du bestämmer dig för att köpa sadeln;) .
Kentaur dressyrsadlar vet jag har.
Ja
Vi har haft vår i över 3 år och den är fortfarande som ny i sin "stoppning".

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka