Luftvärmepump som murrar

Wille

Trådstartare
Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så hör jag den inte, men när jag förflyttar mig en meter bort så låter den som fan. Särskilt när jag ligger på soffan och vilar. Det går inte att ligga kvar där en längre stund.

Men nyss så lät den förfärligt trots att jag sitter vid datorn där den inte brukar höras.

Nyligen så rengjorde jag filtren, men det avhjälpte inte problemet.

Vad gör jag åt problemet? Köper en ny luftvärmepump? Jag vet inte alls hur gammal min nuvarande luftvärmepump är, men minst 8 år.
 
Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så hör jag den inte, men när jag förflyttar mig en meter bort så låter den som fan. Särskilt när jag ligger på soffan och vilar. Det går inte att ligga kvar där en längre stund.

Men nyss så lät den förfärligt trots att jag sitter vid datorn där den inte brukar höras.

Nyligen så rengjorde jag filtren, men det avhjälpte inte problemet.

Vad gör jag åt problemet? Köper en ny luftvärmepump? Jag vet inte alls hur gammal min nuvarande luftvärmepump är, men minst 8 år.
Börja med någon som servar luftvärmepumpar. Prata med dem.
 
Med jämna mellanrum så frostar en luftvärmepump av utedelen.
Oftare och ljudligare ju kallare det är.
Och olika ljudligt beroende på värmepump.
I huset där jag bor så låter den mest som att den har slutat fungera.
I ett hus som jag hyr ut så låter det som att den tänker vända sig ut och i och kräkas upp sitt innehåll.
Så det är ju olika.
Det är också möjligt att lagren har skurit på motorn i värmepumpen.
Det hände två av mina värmepumpar, de som låter som att de skall kräkas vid avfrostning.
Jag har låtit byta ut motorerna i dem och då blev de tysta igen vid normalgång.
Men de låter fortfarande som att de skall totalhaverera vid avfrostning.
 
Med jämna mellanrum så frostar en luftvärmepump av utedelen.
Oftare och ljudligare ju kallare det är.
Och olika ljudligt beroende på värmepump.
I huset där jag bor så låter den mest som att den har slutat fungera.
I ett hus som jag hyr ut så låter det som att den tänker vända sig ut och i och kräkas upp sitt innehåll.
Så det är ju olika.
Det är också möjligt att lagren har skurit på motorn i värmepumpen.
Det hände två av mina värmepumpar, de som låter som att de skall kräkas vid avfrostning.
Jag har låtit byta ut motorerna i dem och då blev de tysta igen vid normalgång.
Men de låter fortfarande som att de skall totalhaverera vid avfrostning.
Min låter ju inte konstant. Rätt som det är så slutar den att murra, för att sen börja om en stund senare.
 
Min låter ju inte konstant. Rätt som det är så slutar den att murra, för att sen börja om en stund senare.
Min låter inte konstant utan från och till. Något fel på motorn men vet inte vad än då jag ännu 2 månader senare väntar på att dom skall komma ut och fixa felet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp