Lunch på språng

Masqueradee

Trådstartare
I sommar kommer jag jobba som guide vilket betyder att jag kommer att spendera mina dagar "på språng". Jag kommer därför inte ha tillgång till någon form av lunchrum, kylskåp etc utan kommer behöva bära med mig lunchen i en väska. Personerna som jag guidar kommer att ha möjlighet att köpa sig lunch på caféer och liknande inrättningar men ur en ekonomisk synvinkel kommer jag verkligen inte ha råd att göra samma sak varje lunch.
Därför skulle jag vilja ha lite tips på både lunch och snacks som jag kan ha med mig, framförallt från er som kanske idag sitter i samma situation där man är på resande fot och därför inte kan slänga in lunchen i kylskåpet på arbetsplatsen. Ni andra är självfallet även välkomna med era förslag!
Just nu sitter jag på Pinterest och "pinnar" förslag på mackor och wraps av olika slag, men jag känner att det kanske blir lite träligt att äta mackor till lunch under hela sommaren :)
 
Soppa i termos? Sallad i kylväska? Båda alternativen går ju att variera i det oändliga :) Som mellanmål/snacks kan du ha bars tex (köpta eller hemmagjorda) nötter eller smoothies (som då förstås ligger i kylväskan så länge).
 
Mattermos är mitt tips. Fungerar bra både till soppa, pasta med valfri sås mm. Kan dock vara lite jobbig att äta ur, bra ifall det är färdigskuret eller i sådan mat där det inte behövs. Jag har använt min ofta dels för att ta med sig lunch till skolan men framförallt när man ska ut på exkursioner och studiebesök men ändå vill ha med sig varm mat.

Annars klarar man sig långt med kylväska med kylklamp om man har mat som man kan äta kall typ sallad, paj ect.
 
På mitt universitet så har man matlådan i väskan hela morgonen/fm då det inte finns kylskåp, utan problem. Är du ute mycket så kan det förstås bli lite väl varmt eftersom det är sommar - jag hade satsat på en sån där matlåda med inbyggd "kylklamp" i locket. Borde räcka för att hålla maten fräsch fram till lunch och betydligt smidigare än en kylväska.

Finns massa mat som kan ätas kall. Sallader går ju att variera i oändlighet med pasta, bulgur och olika typer av protein och salladstillbehör. Potatissallad/bulgursallad med något protein till. Pannkakor.

Som förmiddagsmellis gillar jag att ta med overnight oats. Kanske blir lite snuskig mot eftermiddagen om det inte går att kyla dock. Annars brukar jag alltid gå runt med en liten burk med en blandning av mandlar och tranbär. Tycker det är bra och enkel mellis där man inte behöver oroa sig för hållbarheten.
 
Omeletter som bade wraps och tillbehör. Tex stek många tuna omletter och låt ost/kyckling/lök mm smälta ihop emellan som quesedillas. Gör en tjockare variant och ha i en burk och ät som de är till en salad.

Bönor/linser, lägg in dem/gör salad av dem med vinäger/citron/olja och tomat mm. Mycket mättande och håller länge i värmen.

Brieost, blir nästa bara bättre i lite värme... Lägg på en omelet, med paprika och ruccola. Så gott!
 
@Masqueradee Grattis till sommarjobbet! Jag minns din tråd (var det väl?) där du var orolig för din försörjning till sommaren så grymt bra verkligen att fixat ett jobb :).
 
I sommar kommer jag jobba som guide vilket betyder att jag kommer att spendera mina dagar "på språng". Jag kommer därför inte ha tillgång till någon form av lunchrum, kylskåp etc utan kommer behöva bära med mig lunchen i en väska. Personerna som jag guidar kommer att ha möjlighet att köpa sig lunch på caféer och liknande inrättningar men ur en ekonomisk synvinkel kommer jag verkligen inte ha råd att göra samma sak varje lunch.
Därför skulle jag vilja ha lite tips på både lunch och snacks som jag kan ha med mig, framförallt från er som kanske idag sitter i samma situation där man är på resande fot och därför inte kan slänga in lunchen i kylskåpet på arbetsplatsen. Ni andra är självfallet även välkomna med era förslag!
Just nu sitter jag på Pinterest och "pinnar" förslag på mackor och wraps av olika slag, men jag känner att det kanske blir lite träligt att äta mackor till lunch under hela sommaren :)

Kommer du att behöva sitta på caféer och äta medhavd mat? Jag förstår inte riktigt var/när du ska äta?
 
@As_Vegas Vi har en abonnerad buss under dagarna så jag antar att jag kommer hänga med busscaufförerna som kör turerna, alltså äta på bussen eller liknande. Jag kommer hämta upp en grupp människor på morgonen med buss och sedan kör vi med den hela dagen. Gästerna kommer att ha möjlighet att köpa sin lunch på caféer och restauranger, men jag känner inte att det är ekonomiskt försvarbart att jag gör samma sak varje dag :)
 
Som biologstudent har jag spenderat otaliga luncher ute i fält. Tror jag testat hela sveriges sortiment av köp-wraps och mackor :angel:
Ska även informera om att man inte blir så kräsen efter ett tag utan upptäcker att det går fint att äta köttfärssås, lax och köttgryta kall också :D

Men förutom mattermos som många nämnt så är jag ett fan av pasta/bulgursallad, pajer, meze (kan varieras i det oändliga), och... pizzzabullar!! Det är jättegott och smidigt :)
http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/klassiska-pizzabullar/
 
@As_Vegas Vi har en abonnerad buss under dagarna så jag antar att jag kommer hänga med busscaufförerna som kör turerna, alltså äta på bussen eller liknande. Jag kommer hämta upp en grupp människor på morgonen med buss och sedan kör vi med den hela dagen. Gästerna kommer att ha möjlighet att köpa sin lunch på caféer och restauranger, men jag känner inte att det är ekonomiskt försvarbart att jag gör samma sak varje dag :)

Har du tur finns det någon slags kyl på bussen. En del turistbussar har det. Se till att bli tjenis med chaufförerna så får du säkert ställa din lunchlåda där!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp