Lunchgrind

Tossan44

Trådstartare
Skriv alla era erfarenheter angående lunchgrindar! Funkar det för Shettis och C-ponny? Vilket märke har ni? Vänjer sig hästarna snabbt? Använder ni endast vintertid? 😊
 
Vi har grindar från feed x som vi använder året runt och är supernöjda. Vi har haft shettis och storhäst tillsammans, man kan ju välja vilken höjd man sätter grinden på. Våra modeller kan man även koppla på en extra tråd på så grinden blir dubbel.

Hästarna vande sig väldigt fort
 
Vi har grindar från feed x som vi använder året runt och är supernöjda. Vi har haft shettis och storhäst tillsammans, man kan ju välja vilken höjd man sätter grinden på. Våra modeller kan man även koppla på en extra tråd på så grinden blir dubbel.

Hästarna vande sig väldigt fort
Vi har också lunchgrind från freed-x men som jag skrev i en annan tråd så lärde sig islänningen vi hade inhyrd samt min shettis att krypa under eftersom att det inte går att sätta ström i trådarna till den del som öppnas.
Hur funkar det för er?
 
Har grind från feed-X men jag slutade använda eltråd till grinden ganska snart eftersom grindhandtagen hela tiden fastnade i marken. Har haft hemgjorda bommar, först i trä och nu i plåt. Har även el kopplat till bommarna så att mina smarta ponnyer inte kan öppna själva. Bommarna har tyngd i ena änden och öppnas alltså uppåt.
 
Hittade lite bilder om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
20160414_125256.jpg
 
Vi har också lunchgrind från freed-x men som jag skrev i en annan tråd så lärde sig islänningen vi hade inhyrd samt min shettis att krypa under eftersom att det inte går att sätta ström i trådarna till den del som öppnas.
Hur funkar det för er?

Det har faktiskt fungerat bra, i början gick två av hästarna igenom men då satte vi grinden i en fast isolator och kopplade på ström. Efter det har dom inte försökt igen. Shettisen försökte aldrig gå under heller, men hon hade ganska bra respekt för tråden generellt.
Var ju en balansgång med höjden dock, inte för lågt så det gick att kliva över för storhästarna och inte för högt så shettisen kom under 😁

Dock märker jag att grinden är lite för bred i stonas hage. I min hage är grinden smalare och då fastnar den aldrig i leran om det är blött. Det tenderar den att göra i tjejernas hage tyvärr
 
Jag har en Buffé Batteri och är på det stora hela nöjd. Tyvärr blev den lite trött redan andra vintern och släpper inte när det är under -10. Eftersom jag bor i södra norrland är det lite av ett issue. Mina hästar har varit snälla och aldrig försökt forcera den så en tråd funkar för mig. Den är elastisk så en smart ponny hade kunnat nå höet med tråden sträckt haha.

Första gången den släpptes. Numera är det nada drama :D.
 
Återupplivar den senaste tråden i ämnet!

Om andra personer ska ställa in eventuell grind, är feed x en smidig lösning då? Man kommer ju inte undan att de behöver sätta upp grindhandtagen och dra upp timern, men rätt placerat där man ändå släpper in hästen i hagen borde det ju funka. Tyvärr räcker ju inte timern om man är där på kvällen och kan ställa in den då.

Jag vill ha en lösning för flera fodringar men jag kan inte ha något som inte funkar när de andra släpper ut på helgerna.
 
Buffé Batteri har 24 timmars timer.
Jag stänger och lägger ut hö i hagen på kvällen när jag är i stallet så öppnar den till lunch dag efter.
Inget krångel med timern dagligen utan man ställer in den när man byter batterier så bara att haka fast grinden, enda tillfället jag har haft problem är när det regnat och sedan frusit strax efter. Men då är allt istäckt.
 
Kan man ha el i grindarna från feed- X?

Ja det kan man. Jag tog och böjde i hop kroken i grindhantaget till ett 0 så fastnade inte det när timern släppte grinden och den drar i hop sig.

Fungerade utmärkt och hade satt ett rep till under övre för att inte minsta shettisen skulle gå under.

Smörjde med 5-56 eller w-40 På taljor och repen i grindöppningen när det bar underkyld nederbörd.
 

Liknande trådar

Hästvård Vilket märke hyaluronsyra är bäst mot artros till häst? Berätta gärna av egna erfarenheter. Hur snabbt har ni fått resultat?
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp