Lurad av stallägare gällande boxstorlek

3 månader, det står inget om boxstorlek i avtalet men hästarnas mankhöjd står med och jag har på mail de storlekar som de uppgav boxarna hade från innan jag skrev på avtalet
Vill inte ägarna ge med sig är det bara att betala eller bestrida och hoppas de inte drar det vidare.

Och ingår ingen service så kan de hävda att uppsäninstiden är 9 månader, det är det som gäller för lokaler.

Det är kontraktet som gäller, du fpr förmodligen extrem svårt att får rätt om det går till tingsrätten.
 
Vill inte ägarna ge med sig är det bara att betala eller bestrida och hoppas de inte drar det vidare.

Och ingår ingen service så kan de hävda att uppsäninstiden är 9 månader, det är det som gäller för lokaler.

Det är kontraktet som gäller, du fpr förmodligen extrem svårt att får rätt om det går till tingsrätten.
Risken är ju faktiskt att det blir 9 månader hyra om det dras vidare om det räknas som lokal. Så jag skulle inte våga gå vidare eftersom det kan slå rejält tillbaka på en själv.
 
Risken är ju faktiskt att det blir 9 månader hyra om det dras vidare om det räknas som lokal. Så jag skulle inte våga gå vidare eftersom det kan slå rejält tillbaka på en själv.
Nja, det har jag svårt att tro. Avtalet heter till och med ”avtal för hyra av tjänst” och det står om tilläggstjänster mot extra kostnad i avtalet
 
I vilken ordning skadade sig din häst, upptäckte du att boxarna var små och sa upp avtalet? Vilket hände först och vilket hände sist?
Vill inte ge någon exakt tidslinje med risk för ”igenkänning”, men skadan kom någon månad innan jag gjorde upptäckten och sedan sa upp avtalet
 
Vill inte ge någon exakt tidslinje med risk för ”igenkänning”, men skadan kom någon månad innan jag gjorde upptäckten och sedan sa upp avtalet
Verkar ju nästan lite som att du efter skadan letar efter ett sätt att få in pengar från stallägaren. Du har själv stått där i 9 månader utan anmärkningar på boxarna, när du också hade möjlighet att mäta. Du drar lite olika argument om LS (säger dels att det är stallägaren som är ansvarig och gör något olagligt, sen säger du att det vore olagligt för dig att ha dina hästar där). Du har hyrt alla boxarna i ett stall så ev kan man räkna det som hyra av lokal. Hade du skrivit på kontrakt och inom kort tid hade insett att boxarna var små hade det troligen varit en annan sak. Men som någon annan sagt, om du vill får du väl bestrida. Men så fort jurister blir inblandade kostar det ofta mer än det smakar.
 
Jag är mer intresserad av hur boxgallret ser ut och om det är godkänt m.t.p. att din häst skadade sig rejält. Jag har t.ex. sett stall som har öppet ut mot stallgången och sen en täckeshängare som hästen kan komma åt. Då är det underkäken som går sönder om man har otur och hästen är av den pilligare sorten.
Rätt intressant det där. Så var Mälarkliniken på Staby byggt (boxarna inne vid löpargången) när det var nytt. Vet ej om de hänger kvar där men reagerade direkt på det. De kanske ville ha fler kunder.
 
Nja, det har jag svårt att tro. Avtalet heter till och med ”avtal för hyra av tjänst” och det står om tilläggstjänster mot extra kostnad i avtalet
Det är bara du som kan välja, det billigaste är förmodligen att betala, eventuellt vänta och se om de verkar vilja dra iväg det till kronofogden. I så fall tillkommer ränta och indrivningsavgift. Har du tur så ger stallägaren upp.

Om fallet dras i tingsrätten förlorar du troligen oavsett om du vinner eller inte - ofta får man betala minst sina rättegångskostnader. Du har dessutom ett svagt case.
 
Boxväggar är inte heller helt säkra, ändå har folk såna.
Staket är inte heller helt säkra ... och inte lösdrifter ... osv.
Fast galler är det minst säkra. Det finns inga som klarar en hästspark. Att folk struntar i det (finns ju i en majoritet av stallen och är fortfarande vanligast vid nybyggen) förändrar fortfarande inte faktum.

Kollar man på skadefrekvens är den också högre på box än i hage/lösdrift.
 
Fast galler är det minst säkra. Det finns inga som klarar en hästspark. Att folk struntar i det (finns ju i en majoritet av stallen och är fortfarande vanligast vid nybyggen) förändrar fortfarande inte faktum.

Kollar man på skadefrekvens är den också högre på box än i hage/lösdrift.
Är den? Förs det en statistik på det?
 
Vill inte ägarna ge med sig är det bara att betala eller bestrida och hoppas de inte drar det vidare.

Och ingår ingen service så kan de hävda att uppsäninstiden är 9 månader, det är det som gäller för lokaler.

Det är kontraktet som gäller, du fpr förmodligen extrem svårt att får rätt om det går till tingsrätten.
Men är det skrivet 3 månader i avtalet så har hyresgästen endast 3 månaders uppsägningstid, men hyresvärden har 9 månader om besittningsskyddet har trädit i kraft.
 
Stallägaren bråkar (såklart) och minst så vill jag slippa betala för dubbla stallhyror under uppsägningstiden men det tycker de inte är okej heller. De kallar också skillnaden mellan påstådd storlek och verklig storlek för ”mindre avvikelser”.

Men du har stått i boxarna i nio månader utan att reagera på storleken själv, hästarna har inte mått dåligt (uppenbarligen).

Klart att stallägaren 'bråkar'?
Dubbla stallhyror är inte deras problem?
 
Nej, det gäller uppsägningstiden som jag inte vill betala. Stallägaren vägrar dock ta något ansvar alls för sina lämnade uppgifter och tycker inte att det är en stor sak alls att hästarna har stått i för små boxar och tänker kräva in pengarna för uppsägningstiden också (vad de säger i alla fall). Hade de åtminstone bett om ursäkt eller liknande hade det varit en sak men de har betett sig fruktansvärt illa ända sedan jag upptäckten och nu vill de att jag ska betala för uppsägningstiden när det är olagligt för mig att ha kvar hästarna där.
Tråkigt med sådana stallägare. Men faktum kvarstår ju trots allt att dom har inte talat sanning när det gäller boxarna och vad som står i avtalet så det tycker jag bör räcka.
 
Enligt min erfarenhet beror allt på hur avtalet är utformat och vad som står i avtalet. Är det mycket pengar det rör sig om och om du vill veta om du har rätt så vänd dig till en advokat. Personligen anser jag att skadan inte är hyresvärdens fel men också att de har lämnat oriktiga uppgifter ang boxarna.
 
Har man undersökningsplikt när man hyr stallplats? Jag kunde inte tänka mig att de (som har det juridiska ansvaret) skulle vilja ha hästar i olagligt små boxar, det är ju ett djurskyddsbrott…

Nej det är inte djurskyddsbrott per se att ha hästar i boxar 1 kvm under minimimått

Jag instämmer med övriga, juridiskt har du inget att hämta ang storleken då du själv kunde/borde se att boxarna var för små, hästarna stod där i 9 månader osv samt att skadan på käken måhända kan ha att göra med fel avstånd mellan gallret men inte för liten box. Men om gallret avviker skulle du rent teoretiskt kunna ställa stallägaren till svars. Kostar antagligen mer än det ger dock då det är ganska öppet utfall i rätten. Dvs väldigt mycket beror på-bedömning

Boxarna i mitt förra stall var mindre än utlovat, istället för 9 kvm var de knapp 8.5 kvm. Det syntes direkt att de såg "små ut för att vara 9 kvm" och en kontrollmätning konstaterade det. Jag tog aldrig ens upp det med stalläg dock då de fortfarande var lagliga för mina hästar. Men 1 kvm för små bör du ha sett direkt, inte efter 9 månader?
 
Så du menar att ts vars hästar stått i boxarna i 9 månader inte nåt ansvar alls att kontrollera att de håller rätt storlek?
Det stämmer lingon. Hyresgäst har ingen undersökningsplikt. Däremot har innan avtalet skrevs på en undersökning "fråga" till stallägarna gjorts om boxarna och dem ljög om storlekarna. Som jag skrev i mitt första inlägg så måste man ha rätt bra ögonmått för att se skillnad på 5 cm ena hållet och 33 cm andra. På en längd som ska vara 3x3 meter.

Varför vi mätte upp boxarna 9 mån senare är för att andra saker dykt upp mot dessa stallägare och det var då det uppmärksammades att boxarna också var för små.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 022
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp