Lurad av stallägare gällande boxstorlek

Ex: en lag går inte att drippla bort. Spelar ingen roll om hästen verkar må bra i en för liten box. Boxen är för liten enligt lag för denna storlek av häst bla.
Det finns ingen lag som reglerar storleken på boxar, det är jordbruksverkets föreskrifter som styr. Djurskyddslagen talar om tillräcklig plats, det finns aldrig den här typen av detaljer i våra lagar.

Bryter man mot föreskriften och det upptäcks exempelvis på en rutinkontroll så får man en anmodan att fixa problemen och är det inget drastiskt fel så får man tid på sig att fixa. Ingen skulle blivit åtalad i fallet, åtgärden kunde varit att utöka boxstorleken, flytta om hästar eller säga upp hästar, det blir svårt att då hävda att man ska ha skadestånd för att man måste avflytta omedelbart. Man kan även konstatera att den yttersta ansvarige, dvs hästägaren, är delaktig i att hästarna står i för små boxar, och att kräva skadestånd av sig själv funkar dåligt.

Oavsett vem som gjort fel så hade hästarna med stor sannolikhet inte blivit utkastade direkt. Det blir då lite konstigt att hävda att man efter ha trivts i 9 månader måste flytta omedelbart och få uppsägningstiden efterskänkt. Det hade liksom räckt att säga upp platsen och flyttat efter uppsägningstiden.

Menar man att det är djurplågeri att stå kvar under uppsägningstiden, så har man utövat djurplågeri i 9 månader tidigare hästarna har ju trivts och det funkat enligt TS.

---

I min värld blir det liten chans om någon att få skadestånd om någon.
Om man kommer rundan med att vägra betala stallhyra beror på om stallägaren tar det vidare eller inte. Tar stallägaren det vidare så kan det bli dyrt.
 
Nej, inte typ av lag utan typ av rättsläget som myndighet utfärdar.

Mitt råd skulle vara att skriftligt häva avtalet (om sdey gjorts muntligt skriva ett komplrment) med hänvisning till författningen och att detta är minimimått som n dessutom underskridits med mer än 10 % alltså ingen mindre avvikelse samt att måtten har avtalats i skriftlig överenskommelse. Det finns inget formkrav på detta avtal. Belägg skärmdump.

Kommer faktura bestrid skriftligt. Kommer brev från advokat, bestrid. Kommer stämning, förlika omedelbart, ej värt att strida om, erbjud halva.
Tack snälla för ett vettigt svar! Så med skriftlig överenskommelse menar du själva avtalet för boxplatserna eller uppgifterna de lämnade på boxstorlek? De lämnade måtten skriftligt innan avtalet skrevs på. I avtalet står inte boxstorlek utan endast ”uppställningsplats av häst i box” samt mankhöjden på hästarna.
 
Tack snälla för ett vettigt svar! Så med skriftlig överenskommelse menar du själva avtalet för boxplatserna eller uppgifterna de lämnade på boxstorlek? De lämnade måtten skriftligt innan avtalet skrevs på. I avtalet står inte boxstorlek utan endast ”uppställningsplats av häst i box” samt mankhöjden på hästarna.
Allt som ni kommit överens om är att betrakta som avtal även hästnet kommunikation och även muntligt men det senare är svårare att bevisa
 
Hästarna har inte stått där sedan maj… så vi har inte ”stått nöjda i 9 månader”. Och nej, från och med nu dubbelkollar jag alltid måtten och undviker även boxgaller, man lär så länge man lever!
Fast ni har stått där i nio månader utan att ens ha märkt att något skulle fela.

Förrän det blir annat trubbel och nu l e t a r ni fler fel.

Det är så det låter och så ni skriver.

Ta lärdom och gör inte om det bara. Räcker inte det?
 
Fast ni har stått där i nio månader utan att ens ha märkt att något skulle fela.

Förrän det blir annat trubbel och nu l e t a r ni fler fel.

Det är så det låter och så ni skriver.

Ta lärdom och gör inte om det bara. Räcker inte det?
Absolut vi tar lärdom. Men man undrar om du ens kan läsa inläggen ordentligt innan du svarar?
 
Allt som ni kommit överens om är att betrakta som avtal även hästnet kommunikation och även muntligt men det senare är svårare att bevisa
Äntligen en vettig människa som svarar sakligt på inläggen. Det är exakt detta som kommer ske. Tack för ditt svar.
 
Det stämmer lingon. Hyresgäst har ingen undersökningsplikt. Däremot har innan avtalet skrevs på en undersökning "fråga" till stallägarna gjorts om boxarna och dem ljög om storlekarna. Som jag skrev i mitt första inlägg så måste man ha rätt bra ögonmått för att se skillnad på 5 cm ena hållet och 33 cm andra. På en längd som ska vara 3x3 meter.

Varför vi mätte upp boxarna 9 mån senare är för att andra saker dykt upp mot dessa stallägare och det var då det uppmärksammades att boxarna också var för små.

Men man måste ju ha lidit någon skada för att det juridiskt ska kunna innebära någon ersättningsskyldighet för avtalsbrott. Det är där det blir svårt då det fungerat i 9 månader och det heller inte finns någon klar ekonomisk skada utifrån det som skrivs?
 
Men man måste ju ha lidit någon skada för att det juridiskt ska kunna innebära någon ersättningsskyldighet för avtalsbrott. Det är där det blir svårt då det fungerat i 9 månader och det heller inte finns någon klar ekonomisk skada utifrån det som skrivs?
Man kan väl lida av att man inte fått det man trott sig betala för?

Det har ju varit ett högre kvadratmeterpris, trots allt?
 
Man kan väl lida av att man inte fått det man trott sig betala för?

Det har ju varit ett högre kvadratmeterpris, trots allt?

Man kan absolut lida av att inte fått det man trott, men det är nödvändigtvis inte en ekonomisk skada rent juridiskt.

Vet du anläggningar där man betalar boxhyra per kvm? Jag vet några där ponny betalar mindre men då inte kopplat till storlek på box utan till mängd foder och/eller strö som ingår.

Men ja om priset styrts av storleken, då hade man ev kunnat hävda ekonomisk skada. Men jag utgår iskallt från att om så varit fallet hade TS tagit upp det.
 
Man kan absolut lida av att inte fått det man trott, men det är nödvändigtvis inte en ekonomisk skada rent juridiskt.

Vet du anläggningar där man betalar boxhyra per kvm? Jag vet några där ponny betalar mindre men då inte kopplat till storlek på box utan till mängd foder och/eller strö som ingår.

Men ja om priset styrts av storleken, då hade man ev kunnat hävda ekonomisk skada. Men jag utgår iskallt från att om så varit fallet hade TS tagit upp det.
Du har ju en poäng. Jag ville nog bara pröva tanken? Om man hårddrar det.

:p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 022
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp