Lurad på min sadel av norsk bedragerska som även säljer "falska" hästar?

Liselott76

Trådstartare
Jag behöver råd.. Jag sålde min sadel(trodde jag) till en tjej i Norge, hon mailade kvitto på insättningen och jag skickade sadeln (korkat, jag vet..nu..). Sadeln blev uthämtad men inga pengar kom (antagligen hade hon stoppat betalningen), i början svarade hon på mail och lovade kolla med banken, men sen jag började ifrågasätta hennes trovärdighet så får jag inga svar.

Jag började snoka lite på nätet och hittade ett telefonnr som jag försökt ringa utan resultat. Hittade också flera annonser där hon (eller hennes namn och mailadress iallafall) säljer svenska hästar på norska sajter, och samma annonser finns på svenska annonssajter med andra kontaktpersoner - det enda som skiljer är att hon översatt till norska på sina annonser och satt ett högre pris. Jag har mailat till två av de svenska annonsörerna och fått svar av en - som absolut inte gett någon tillstånd att annonsera ut deras häst i norge, dom har ingen aning om vem denna människa är.

Vad ska jag göra? Mina pengar har jag redan gett upp hoppet om - men hur gör jag för att fler inte ska bli blåsta? Ska hon polisanmälas? Ska jag kontakta alla de svenska annonsörerna vars annonser hon kopierat?

Tacksam för alla råd jag kan få.

Sv: Lurad på min sadel av norsk bedragerska som även säljer "falska" hästar?

Vilka j****a människor det finns! :mad:

Ta kontakt med polisen och anmäl henne! Polisen kan kontakta sina norska kollegor....
Herregud...vet inte riktigt vad jagska säga....

Jag skulle polisanmäla, din sadel är ju stulen...Sen verkar det som om hon försöker med lite bedrägeri, tror att polisen skulle vilja veta det. Lycka till och hoppas ändå att du får ersättning för din sadel :)

Anmäl till polisen, det tas mycket seriöst. Och anmäl även de annonserna som finns på de sidor dom finns. Det räknas som ett större brott att hålla på så här.

Tack för era svar! Jag har fått ett nytt svar av henne nu, att det blivit nåt fel och att hon försöker betala igen.. jag avvaktar några dar men sen kanske det är lika bra att anmäla. Usch, så trist att det finns såna här människor.

Usch så besviken jag blir på sånt här.
De förstör för oss pålitliga att göra affärer via nätet.
Hoppas det löser sig för dig.

/Gg

Svara henne då att om pengarna inte finns tillgängliga på onsdag, så går du till polis. Så vet hon deadline. Låt dig inte luras att skjuta mer på det - är hon oärlig så försöker hon bara vinna tid.

Såklart har du redan insett att man alltid ska se pengarna på kontot innan man skickar, ett kvitto säger inte mycket och kan t om vara förfalskat.

Tack för era svar! Jag har fått ett nytt svar av henne nu, att det blivit nåt fel och att hon försöker betala igen.. jag avvaktar några dar men sen kanske det är lika bra att anmäla. Usch, så trist att det finns såna här människor.

Anmäl med en gång, får du pengarna kan du dra tillbaka anmälan.

Blev också lurad på nästan exakt samma sätt för en sådär 7-8 år sedan av just en norgeboende tjej...

Och det jag tog mest illa åt mej var att hon då var mycket aktiv här på Buke, plus att jag hade rekomenderat henne åt flera av mina vänner :mad:

Gjorde aldrig någon polisanmälan, vilket jag ångrar i dagsläget...

Så mitt råd är att du ger henne en deadline och sen polisanmäler du om du inte fått några pengar när deadlinen gått ut ! ! !

Jag har kommit i kontakt med en norsk tjej via mail. Hon har svarat på en hästannons jag lagt ut, men jag tycker hon verkar väldigt skum... Hon skriver på norska och skriver mycket om pengar och att hon litar på mig - I FÖRSTA MAILET. :confused:

Med detta sagt undrar jag om det kanske är samma tjej? Kan du pm:a hennes mailadress, eller jag kan pm:a dig hennes mailadress, så kan du säga om det är samma. Vill inte sälja en häst till någon som lurar och bedrar så att säga...

Du har PM!

& tack för alla era tips, jag hoppas det löser sej. I mitt fall är det iallafall "bara" materiella saker, känns nästan värre med hästannonserna som hon plagierat, undrar vad hon vill med det? Vad gör människan om nån svarar på hennes annonser där hon skrivit att hon har film på hästen etc..?

Spännande! Jag hade en norska som var spekulant på min sadel. Hon ville pruta och ha med allt möjligt, men jag var stenhård. Blev inget köp för hennes del, hon "försvann". Undrar om det kan vara samma?

Kan säkert vara samma, hon försökte pruta med mej också men jag sa nej. Tyvärr så accepterade hon det högre priset, men det hjälpte ju inte när jag inte fick pengarna..

Hur som helst så har alla hennes hästannonser försvunnit nu, hoppas hon håller sej borta i fortsättningen också, för allas skull.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka