Boerperd

Trådstartare
JAg och min sambo är i tagen attt köpa en mindre gård. handpenningen är lagd och vi överlyckliga. Iom försäljningen skulle två hektar styckas av från vår gård till grannhuset. Efter avstyckningen återstår ca 16ha varav ca 4,5ha åker, bete ca 2ha.
Nu har vi fått information om att ca 2ha av vår mark är parkmark, alltså vi får inte hägna in (inte ha hage), grannarna som har servituten har rätt att, även om vi odlar, att beträda och vistas på marken, så som för att spela fotboll, picknicka och tälta....
Värdefull mark!?!?!?
Detta servitut står inte upptaget i köpekontraktet.
Gissa om vi är ledsna och förbannade:devil: :cry:
Till råga på allt så står vi bostadslösa i slutet på maj och har inte rätt beträda vårt hus som nu står tomt!(huset är inte belåningsbart innan avstyckningen är klar) Avstyckningen dröjer pga det här servitutet som vi inte visste existerade. Vi hade överlåtelsedatum den 2a april.
Måste bara skriva av mig och få era ideer och tankar runt detta!


:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: lurad!!!

JAg och min sambo är i tagen attt köpa en mindre gård. handpenningen är lagd och vi överlyckliga. Iom försäljningen skulle två hektar styckas av från vår gård till grannhuset. Efter avstyckningen återstår ca 16ha varav ca 4,5ha åker, bete ca 2ha.
Nu har vi fått information om att ca 2ha av vår mark är parkmark, alltså vi får inte hägna in (inte ha hage), grannarna som har servituten har rätt att, även om vi odlar, att beträda och vistas på marken, så som för att spela fotboll, picknicka och tälta....
Värdefull mark!?!?!?
Detta servitut står inte upptaget i köpekontraktet.
Gissa om vi är ledsna och förbannade:devil: :cry:
Till råga på allt så står vi bostadslösa i slutet på maj och har inte rätt beträda vårt hus som nu står tomt!(huset är inte belåningsbart innan avstyckningen är klar) Avstyckningen dröjer pga det här servitutet som vi inte visste existerade. Vi hade överlåtelsedatum den 2a april.
Måste bara skriva av mig och få era ideer och tankar runt detta!


:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:


Ta kontakt med en duktig advokat. Ni kommer nog troligen behöva den.
 
Sv: lurad!!!

Kan bara säga att vi råkat ut för något liknande på vår nya gård, om än inte i samma skala.

När avstyckningen var klar- vi fick flytta in på gården efter att vi lagt handpenning- efter ett halvår (!) fick vi veta att den gamla ägaren hade ett fem meter brett servitut längs hela vår mark där han skulle köra traktor till sin mark som ligger nedanför vår. Där kan vi inte hägna in eller göra något, bara mark vi får se förstörd av ständigt traktorkörande. Okej när det är torrt, men med vätan som var i höstas/vintras blev mycket förstört. Lite trist!

Men, vi har en bra säljare, så jag ska höra med honom om vi inte kan göra något slags byte så jag kan antingen få motsvarande höskörd av honom eller annan mark att nyttja.
Mycket värre för er!!!

Hoppas förresten att er avstyckning går snabbare än vår, vi fick ju inte heller belåna innan, men fick som sagt flytta in ändå, avgiftsfritt. Gillar vår säljare/granne :D
 
Sv: lurad!!!

Blev ni inte informerade om servitutet innan köpet så ska köpet hävas om ni så önskar. Finns det ett servitut så ska det tas med i köpekontaktet över berörda delar i egendomen. Kontakta en advokat på en gång.

/Kicki :)
 
Sv: lurad!!!

Jo vi ska ta kontakt med advokat imorgon...
Inte kul, gården har allt det vi vill ha! Men inte till vilket pris som helst!
Man kan bara be till dom goda gudarna!!!

TACK!
 
Sv: lurad!!!

Detta är frågor som mäklaren ska klargöra innan affären görs upp. Vore intressant att höra vad mäklaren har att säga........detta belyser vikten av att välja kompetent mäklare för att dessa situationer inte ska ske. När det gäller belåningen borde det vara en förhandlingssak med banken som borde gå att lösa. Kan iofs vara svårt om det är högt belånat och små marginaler för banken.
Numera är det minst 2 år högskola (80-120p) och en hel del juridik (20-25p) för fastighetsmäklare med inriktning på fastighetsrätt och skatterätt, så inom det bör kompetensen vara i nivå med jurister.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: lurad!!!

låter som ni köper privat??

ta kontakt med en advokat som kan se över affären.
 
Sv: lurad!!!

Detta är frågor som mäklaren ska klargöra innan affären görs upp. Vore intressant att höra vad mäklaren har att säga........detta belyser vikten av att välja kompetent mäklare för att dessa situationer inte ska ske. När det gäller belåningen borde det vara en förhandlingssak med banken som borde gå att lösa. Kan iofs vara svårt om det är högt belånat och små marginaler för banken.
Numera är det minst 2 år högskola (80-120p) och en hel del juridik (20-25p) för fastighetsmäklare med inriktning på fastighetsrätt och skatterätt, så inom det bör kompetensen vara i nivå med jurister.
Jurist kan vem som helst kalla sig. Eftersom det inte är en skyddad titel behöver man inte heller ha någon utbildning bakom sig för att kalla sig jurist.

KL Vad gäller avstyckning och belåning så är det ett relativt välkänt faktum att man inte kan belåna något som inte är färdigstyckat. Avstyckningar är dessutom något som kan väldigt lång tid.
 
Sv: lurad!!!

Vad gäller avstyckning och belåning så är det ett relativt välkänt faktum att man inte kan belåna något som inte är färdigstyckat.

Det där stämmer inte alltid. Jag köpte en gård i somras, avstyckningen av en hel del skogsmark som gick till en annan köpare är fortfarande inte klar. Men jag har lånat pengar till att köpa detta utan problem! De blivande gränserna ritades in i köpekontrakt och min bank har uppenbarligen godtagit detta... Kanske underlättade det att det fanns två pantbrev på fastigheten, där jag och den andra köparen fick varsitt?

Vad har banken sagt för något? Beror det på de där servituten på något sätt, är det oklart var marken ska styckas nånstans, eller är det "bara" för att avstyckningen inte är klar? Har ni pratat med någon annan bank? Om ni nu är intresserade av att köpa förstås...
 
Sv: lurad!!!

KL
När vi köpte vår fastighet kunde den inte belånas innan avstyckningen var klar. Dock, så var ju vår bit en ny fastighet, som fick en ny fastighetsbeteckning, och det var det som banken måste ha för att kunna göra pantbrev.

Men detta är ju en redan färdig fastighet, som man ska stycka av en bit till en annan köpare... Så, det borde ju gå att låna till "grundfastigheten"?

För övrigt tycker jag det låter väldigt oseriöst av mäklaren. Detta köp torde gå att hävas om det inte står i kontraktet. VAR finns servituten någonstans? Om ni inte skrivit på något servitut... undrar jag verkligen om de är giltiga, även om köpet blir klart, om inte något är skrivet?

En fastighetsjurist hade jag kontaktat omedelbums. Och även ringt någon mäklare som "kunde sin sak".
//Jezz
 
Sv: lurad!!!

Hej alla!!


Jag har inte talat med banket om det nya servitutet som har dykt upp, vill veta fortsättningen först...
Skickade mail till mäklaren idag med de punkter som vi vill kompletera köpekontraktet med, eller lägga till det gamla med när det nya skrivs.
Jag vill gärna bo där men inte till vilket pris som helst, flytta in och känna sig lurad gör nog att man aldrig kan känna sig tillfreds med köpet och sitt hem...
Jag har pratat med mäklaren och han verkar inte förstå vad jag pratar om, när jag sa att jag har varit i kontakt med jurist och den tyckte att jag definitivt borde ha rätt att häva köpet om det jag berättade över telefon stämmer, antigen spelar han dum eller så är han det!?!?!


Ja ja livet går vidare, återkommer och berättar hur det går!

Tack för alla tankar och ideer!
 
Sv: lurad!!!

Servituten fanns tydligen i något gamalt register i öregrund eller nåt. Våra servitutspapper eller gravationspapper som det så vackert heter har jag lärt mig som finns med i kontraktet är inte fullständigt enl kunniga som har tittat på dom, saknas det en sida i slutet på det andra bladet ska det stå typ: andra anm. eller så. Så att man vet att man ska forska vidare.
Lantmätaren trodde först inte heller att det här servitutet var giltigt men efter efterforskningar kom han fram till att så var fallet.
Vi fick inte veta direkt på mötet att vår mark var berörd, utan det var en av grannarna som påpekade det när lantmätaren visade en karta över området där dom ha som ska stycka av var markerade... Kul, så om inte grannen inte hade varit där hade vi än idag inte vetat om det här servitutet!

Spännande att se vad som kan stå där!

Håll tummarna!
 
Sv: lurad!!!

Åh, jag håller också tummarna!

Var det nu precis lantmäteriet var ute hos er och mätte? Om det går lika sakta som här har ni fyra månaders väntan, vilken bl.a. innefattar tid för invändningar från "allmänheten" ( grannar och dylikt ). Tror den delen var två månader... men det låter jag vara osagt, eftersom jag inte har våra papper framme att titta i.

Lycka till i alla fall!!! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp