Lusern eller betfiber

Siggan

Trådstartare
Behöver ha era synspunkter på detta. :) Min häst får idag 10-12 kg hö/ 1 kg lusernmix/ vitaminpellets/ 3 nävar fullfoder (bara för att få något i krubban). Samt avbetat gräs i hagen 9 - 17 dagligen. Han är frisk och glad, fin päls, fint energinivå, dock känslig och spooky ridmässigt, så allt i allt fungerar fodringen fint.

Våra hästar får krubbfoder morgon och kväll, och grovfoder morgon, middag och kväll. Normalt ger jag lusern till middag tillsammans med hans vitaminer/mineraler. Nu är han inte helförtjust i lusern, det glider ner under kvällen/natten men ingen favorit. Betfiber är däremot toppen :p

Så min fråga är nu, ska jag byta ut lusernen mot betfiber? Han har en känslig mage, tål inte ensilage, för mycket äpplen och morötter är också no-go. Så fibrer är jätteviktiga i hans foderstat. Vill betfiber ha samma funktion som lusern?? :confused::confused:
 
Kort svar. Nej.

Långt svar: Har du analys på höet? Endast genom analysen kan du se om det behöver tillsättas något, och i så fall vad. Lusern innehåller moderata halter av energi och ganska mycket protein. Betfiber innehåller en större andel energi och en mindre mängd protein (än lusernen).
 
Alltså, nej, det är inte "nästan samma sak" så det går inte att byta och tänka så.

Däremot, om du bara ger lite krubbskrammel för att få i mineraler etc. och den i övrigt får sina behov tillgodosedda av grovfodret, då kan du ju ge någon näve av vad som helst.
 
Tror vi behåller lusernen och piffar upp den lite med mash et par gånger i veckan till vinter. För det är ju bara för att ge lite krubbskrammel :p (härligt ord :D)
 
Tror vi behåller lusernen och piffar upp den lite med mash et par gånger i veckan till vinter. För det är ju bara för att ge lite krubbskrammel :p (härligt ord :D)
Låter mycket för att vara krubbskrammel.. jag ger mina en näve lusern hack för att blanda mineralerna med. Inte ens då jag behövt ge kraftfoder har jag gett så mycket. Och då är ser bara en gång om dagen de får kraftfoder.
Är hästen sen känslig för stärkelse så är nog betfor inte ngn bra idé.
 
Tror vi behåller lusernen och piffar upp den lite med mash et par gånger i veckan till vinter. För det är ju bara för att ge lite krubbskrammel :p (härligt ord :D)
Låter mycket för att vara krubbskrammel.. jag ger mina en näve lusern hack för att blanda mineralerna med. Inte ens då jag behövt ge kraftfoder har jag gett så mycket. Och då är ser bara en gång om dagen de får kraftfoder.
Är hästen sen känslig för stärkelse så är nog betfor inte ngn bra idé.
 
Han får 1 liter ;) och inte ett kilo lusern, så det tycker jag inte är särkilt mycket till en stor häst. 1 liter er ca 200 gram, så det är enbart krubbskrammel. Men du har rätt med betfiber/betfor, för mycket stärkelse är ingen bra ide till honom.
 
Låter mycket för att vara krubbskrammel.. jag ger mina en näve lusern hack för att blanda mineralerna med. Inte ens då jag behövt ge kraftfoder har jag gett så mycket. Och då är ser bara en gång om dagen de får kraftfoder.
Är hästen sen känslig för stärkelse så är nog betfor inte ngn bra idé.

Varför skulle det vara en dålig idé att ge betfor om hästen är känslig för stärkelse? Betfor innehåller ingen stärkelse.
 
Varför skulle det vara en dålig idé att ge betfor om hästen är känslig för stärkelse? Betfor innehåller ingen stärkelse.
Jag har inte kollat innehåll förteckningen på ett bra tag nu men då jag som reagerar på potatis också reagerar på betfor så har jag misstänkt att det var stärkelse I betan. Men efter en snabb googling så ser jag att det inte är ngn stärkelse. Man lär sig ngt nytt alltid tydligen.
 
Jag har inte kollat innehåll förteckningen på ett bra tag nu men då jag som reagerar på potatis också reagerar på betfor så har jag misstänkt att det var stärkelse I betan. Men efter en snabb googling så ser jag att det inte är ngn stärkelse. Man lär sig ngt nytt alltid tydligen.

Det är nog annat du reagerar på i betforn då. Visst gör man! Det är det som gör hästvärlden så rolig :)

Det är just att betfiber är stärkelsefritt som gör det till ett så bra foder. Väljer man melassfritt så är dessutom sockerhalten 5% vilket gör det till ett utmärkt foder även till sockerkänsliga hästar. Betfiber kan vid behov ersätta vallfoder som grovfoder efter sedvanlig invänjning. Betfiber räknas alltså som grovfoder precis som lucern.
 
Hej!

Om du bara ger nån näve kvittar det nog lika vad du ger. Värt att fundera på är att vissa hästar inte tål betfor, tex min. Hon blir galet lös i magen av betfor så hon får inte ens krubbskrammel.

/Lavinia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp