Sv: Lusern

jo det är klart, men det skulle betyda att dom kan bli heta av för mkt hö också? har nämligen aldrig hört talas om det...

har en som har blivit superpigg men han får knapt nåt kraftfoder. dock nästan 3 kilo lusern, blandat hack o pellets, eftersom han är alldeles kantig över höfter, kors och skuldrar (precis fått honom).

kan ju vara så att ha är yr och glad av andra orsaker också men.... tror du det kan bero på lusernet??

vad kan man isf ge istället som är proteinrikt men har mindre energi? soja vill jag helst inte ge..

Jag har svårt att tro att det skulle vara lusernet. Jag har två mycket pigga hästar, men jag ser ingen skillnad med lusern. Just nu får de inte så mycket, men även då de ätit mycket har det inte varit någon skillnad. Men visst kan det vara olika från häst till häst, också naturligtvis beroende på vad de får mer.

Senast ändrad:

Visst kan de bli pigga av hö också, det har ju med överskottsenergi att göra, inte främst var överskottet kommer ifrån (undantaget havre ./. havreheta hästar)

Min häst blev helt plötsligt överpigg när hon började få lusern i pelletsform. Enligt en foderrådgivare (som en annan hästägare ringde och pratade med) så kan lusernpellets liknas med kraftfoder och stråhack mer med hö sas. När jag böt till stråhack vart hon sitt lugna jag igen.

(Sorry om det blev luddigt..)

okej, intressant. :idea:

kan det vara för att det blir mer koncentrerat tro? får testa att gå ner lite på pelletsen och heller ge lite mer hack och se om det gör någon skillnad. och kanske minska ned totalmängden lite?

han får nu ca 8 kg hö, knappa 3 kg lusern och 0,5 kg senior müsli. d-ponny (arab), 17 år. är liiite tunn så behöver lite mer hull men främst fylla ut överlinjen.

Senast ändrad:

Jag önskar att min kunde bli liiiite piggare, men tyvärr...

Hon får 1 1/2 kg lusernpellets / dag för att få upp proteinet (lite taskigt värde på hösilaget). Tål inte havre eller annat spannmål pga korsförlamning, så det finns inte jättemycket att välja på att ge, men hon får lite linfröpellets, olja och solrosfrön också.

Men hon är som hon är - lugn som en filbunke, speciellt på dressyrbanan. Anstränger sig inte i onödan. I skogen däremot kan det blir väldigt skojigt!

Efter vad jag har hört, och vad min erfarenhet visar, är det svårt att påverka det här med fodret (så länge de får vad de behöver såklart!). De är individer, precis som vi - en del är lugna och sävliga av sig, andra inte.

Så, nej, jag tror inte de blir pigga av lusernpellets.

som du skrev så kan du ju prova minska lite på pelletsen, skulle vara kul att veta om din häst lugnar ner sig lite pga det precis som min gjorde.

Vet inte varför pelletsen hade den effekten men tydligen va det inte ovanligt enligt foderrådgivaren. Tyvärr vet jag inte mkt mer än så då det tyvärr inte va jag som pratade med henne och sen var det rätt så länge sen nu.. Men prova för all del! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 092
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
827
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka