Lyckad Join-up.

Skreppur

Trådstartare
Visst är känslan underbar när hästen valt att sammarbeta och lyssna?

Igår gjorde jag min första join-up, jag har tidigare varit lite tveksam till metoden men med en översittare till shettis så provade jag.
Han är världens goaste men är tuff och biter i allt och alla och klart att han vill tydligt markera att han är bossen, han är ju kungen :smirk: Jag känner även själv att jag inte kunnat "nå honom" sen vi köpte honom, jag har inte fått någon kontakt med honom.

Så igår delade jag av paddocken och skickade runt honom. Kom han för nära spände jag axlarna så höll han sig på lagomt avstånd. Trav, bytte varv, galopp, bytte varv, trav, trav.. osv.. tillslut efter ett bra tag började han rikta sitt inre öra mot mig och sänka huvudet.

Jag släppte det jag höll i, vände mig om, gick några steg och sen satte mig ner på huk med ögonen tittandes i backen. Det tog max 5sek, sen kände jag någon som flåste mig i nacken :love:

Jag gav honom en klapp, reste mig och gick några serpeniner, volter, halter i paddocken, men han i släp :love:

Där avbröt vi och jag ledde ner honom till stallet, åh, han försökte inte ens så mycket som naffsa åt mig under den biten! Makalöst!

Jag var tveksam till detta innan, men på min herre fungerade det. DOCK, skulle jag aldrig köra detta på Cornelia då vi redan har en sån fin kontakt. På Mixy behövdes det, och det fungerade!

En glaaaaad skreppur :love:

Senast ändrad:
Sv: Lyckad Join-up.

Vad kul att det funkade! Det är underbart när man knyter en band imellan sig och hästen, ett band som för hoppningsvis håller hela livet ut. :)

Precis mina ord! =D
Vi har ägt honom i ett halvår kanske, och jag har knappt "nått" honom under hela den tiden. Men nu känner jag hur vi börjar komma varandra närmre, inte pga join upen, men delvis ^^

Härligt, härligt:banana:

Det är verkligen roligt att man med så enkla medel fär sådan oerhörd kontakt.....
det är så härligt att man kan kommunicera med hästen på så ärligt och enkelt sätt.

Jag håller med om att på visa hästar behövs det inte alls, medan andra hästar känns det så tydligt att de behöver en klar ledare.

Trevligt för er =D

Nu blev jag ännu mer ivrig till att åka till Linköping den 1:a Maj :P
Ooo, det ska blir så spännande att åka och verkligen se hur det går till!

Åker du med full bil?
Jag funderar på att åka ner om det finns biljetter kvar men har ingen lust att åka ensam tänkte om det fanns någon/ra att samåka med?

Det låter som att du gör Join Up på ett "bra" sätt faktiskt :)
Jag har hittils fått dåliga uppfattningar ang detta, men nu ska jag nästa helg till Flyinge och kolla på denna berömda Monty, får se vad jag får för uppfattning sen då :D :p

Kanske blir jag helt förändrad vem vet ;)

mårran skrev:
Åker du med full bil?
Jag funderar på att åka ner om det finns biljetter kvar men har ingen lust att åka ensam tänkte om det fanns någon/ra att samåka med?
Vi åker X2000 ner till L-köping
Annars skulle vi behöva åka jättetidigt på morgonen..
Tyvärr :(

ÅH! ja ja vet hur d känns :banana:
ja gjorde min första join-up i torsdags....på min fina Lipton, funka asbra :smirk: men ja va ite otydlig ibland tror ja :confused:
aja, de gick bättre igår, å ida gick de asbra...när jag stanna i mitten efter en stunds Follow-up & skulle berömma honom ordentligt så såg det ut som om han kunde somna när som helst mot min axel, som om han stod på den säkraset platsen i hela världen :crazy:
Oh, I lööve that horse! :love:
me min andra tottis gick det faktiskt ännu bättre! andra gången me honom ida, å de tog inte mer än ca 10 min förens han var kompletely safe å bekväm by my side :bow:

får se hur de går me den tredje (fast de är mammas gullefjun, som ja sköter/rider varje dag oxå ;) )

hoppas fler upplever denna otroligt härliga känsla med sina hästar! :banana:
kjam//offa

Åh, grattis Offa! =D

Jag förstår att vissa är spektiska mot detta, jag skulle aaldrig göra detta på mitt shettissto, det skulle sabba våran relation totalt. Men vissa hästar fungerar det super på, varav min vallack :love:

Jag är ganska dålig på det här med join-up :angel:
men en fråga tror ni att det skulle hjälpa på ett shettis sto på 4 år som är väldigt envis och gjärna vill bestämma? :confused:

hihi, ah I't feels good :p grattis själv! ;)
men varför inte? va de henne du redan hade en så bra relation med??! då kan de säkert bli ÄNNU bättre me join-up :D
jag å lippen har allti vart ett bra team, men han blir alltid så nervös å stirrig i allt för många situationer, därför gjorde ja de me honom :idea: OCH inte minst för att jag tänker fortsätta att få honom att acceptera transporter igen!!! han e jätteduktig på å hoppa, han älskar de, å jag har alltid velat tävla, men de har inte blivit av de me honom :cry: EN gång, bara EN! de va 2 år sen nu....ett KM.. (hehe, vi vann :smirk: ) så vi får se hur de går.....ja la ner stårsta delan av sommarlovet på å transportträna flrra året, utan stora framgångar...får se hur de går nu :o
hur många gr har du gjort join-up nu?? i går tog de inte mer än 5 min för både lippen å nicki att samarbeta, å me lippen kunde ja gå fram,å han gick fram, backa, å han backa, UTAN lina alls :banana:
d går bättre å bättre :)
kjam//offa

Jag tror att man kan förstöra mycket om man inte har förstått metoden. Om man tror att det går ut på att jaga runt hästen och sedan gulla med den så blir relationen inte mycket bättre. Jag misstänker att det är felaktigt utförda join ups som gett metoden dåligt rykte.

Skreppur skrev:
Visst är känslan underbar när hästen valt att sammarbeta och lyssna?

Igår gjorde jag min första join-up, jag har tidigare varit lite tveksam till metoden men med en översittare till shettis så provade jag.
Han är världens goaste men är tuff och biter i allt och alla och klart att han vill tydligt markera att han är bossen, han är ju kungen :smirk: Jag känner även själv att jag inte kunnat "nå honom" sen vi köpte honom, jag har inte fått någon kontakt med honom.

Så igår delade jag av paddocken och skickade runt honom. Kom han för nära spände jag axlarna så höll han sig på lagomt avstånd. Trav, bytte varv, galopp, bytte varv, trav, trav.. osv.. tillslut efter ett bra tag började han rikta sitt inre öra mot mig och sänka huvudet.

Jag släppte det jag höll i, vände mig om, gick några steg och sen satte mig ner på huk med ögonen tittandes i backen. Det tog max 5sek, sen kände jag någon som flåste mig i nacken :love:

Jag gav honom en klapp, reste mig och gick några serpeniner, volter, halter i paddocken, men han i släp :love:

Där avbröt vi och jag ledde ner honom till stallet, åh, han försökte inte ens så mycket som naffsa åt mig under den biten! Makalöst!

Jag var tveksam till detta innan, men på min herre fungerade det. DOCK, skulle jag aldrig köra detta på Cornelia då vi redan har en sån fin kontakt. På Mixy behövdes det, och det fungerade!

En glaaaaad skreppur :love:
Hej!kul att det fungerar.jag gjorde samma sak med min tinker för några dagar sedan och han följde mig runt i hela ridhuset efter det!

Självklart ska man inte prova på det för skojjs skull om man inte vet exakt hur man ska bete sig.

Gjorde det med honom idag igen. Han joinade mig bara efter en liten stund ^^ Vet inte vadsom sker, men efter det här har vår kontakt blivit till tusen och han har slutat att dominansnaffsat och bitit!

Stoppard skrev:
Jag tror att man kan förstöra mycket om man inte har förstått metoden. Om man tror att det går ut på att jaga runt hästen och sedan gulla med den så blir relationen inte mycket bättre. Jag misstänker att det är felaktigt utförda join ups som gett metoden dåligt rykte.
Jag håller med!

Hallojs!
I fredags skulle ja pröva å lasta Lippen, "den olastbara galningen" :angel:
Efter en lyckad Join-up, så skulle ja börja "jojja" up honom för rampen, gå fram, en fot på rampen, backa, beröm, fram, 2 steg på rampen, backa, beröm osv..
te slut så ståg han me båda fötterna inne i transporten, men bakfötterna fortfarande framför rampen :( Låååång häst bidde de!!
sen kom vändpunkten, när ja bad honom gå fram mer, stod han emot å börja stegra å slänga sej.. men när ja rätta honom framåt igen, så kom bakhovarna me oxå ;)
sen (efter lite mer stret å stegringar brevid rampen så va teslut HELA Lippen inne i transporten! :)
Efter nåra gångers in och ut så bad ja honom stanna kvar framför rampen, sträckte linan å gick in allra längst in i transporten, sen bad ja honom(efter ett tag) följa efter.... han klampa på utan bekymmer å sen stod vi där inne en stund å gosa lite :D
när han hade gjort om de nåra gånger sluta ja... :banana:
NU vet ja hur de känndes för Niel Armstrong att ta första steget på månen!!!! :love:
de va ca 2 år sen han va på+ en transport....å då slängde han sej ner inne i den när vi skulle åka :cry:
REVANSCH!!!! :d
Love that horse<!! :love:

kjam//offa

Måste bara fråga hur en felaktig join up går till, vad gör man för fel då? Har svårt att se hur man misslyckas med det och varför är vissa skeptiska mot den metoden?

Eem- som tycker join up är bland det bästa som finns:)

Hoj! Jag är lika glad som du! Jag har haft jättemkt problem med mitt hbl som varit otroligt dryg, såpass att jag varit på väg att sälja han mer än en gång. Tillslut (tack och lov) tog jag mig iväg på en nh-kurs som var jätteinspirerande. Efter det testade jag detta (join up) på min häst (jag trodde absolut inte att det skulle funka på honom), men det gjorde det. När jag drivit honom, och senare bjudit in honom till mig, släppte jag longerpiskan, gick serpentiner osv, tom sprang och hoppade hinder o han var hack i häl, med respekt.avstånd. Jag är frälst!!!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka