lydig hund?

Aliil

Trådstartare
mötte två personer som kommenterade över vilken lydig hund jag hade. hon gick brevid mig och struntade totalt i dom. jag tycket det var en konstig kommentar då jag inte tycker att hon e mer lydig än någon anna hund ska var enligt min uppfattning. jag menar att hunden ska ju komma när man kallar på den och den ska gå brevid en när man ber om det (speciellt löshund). hon vet dessutom att hon inte får hälsa utan mitt god kännande, så därför var det inte lönt att bry sig.

jag menar om man ska ha hunde lös måste ju detta sitta som ett klockspel. man kan ju inte ha en hund som gör som den vill och struntar i ägaren. det kan ju bli en farlig hund tillsist.

hur har in andra uppfostrat era hundar? var har ni som minimumkrav på hunden/arna?

dela gärna med er om era erfarenheter.

Sv: lydig hund?

Jag håller med om att en hund bör kunna det, men det är långt ifrån alla hundar som gör det och det är väl bara trevligt med beröm? :)

Jag har som mål att min hund ska bete sig som din verkar göra vid möten. Nu drar han gärna, vill hälsa osv. men så är han fortfarande valp/unghund. Vi jobbar på det! Att han kunde sitta lugnt med kontakt på mig när en cykel passerade imorse tyder på att vi kommit en bit på vägen i alla fall.

Jag har som krav att han ska göra det jag vet att han kan under rimliga omständigheter (han ska komma på inkallning. Han ska lyda enkla kommandon som han kan utan och innan). Är vi dock bland många hundar kan han inte koncentrera sig på mig och då får man sänka kraven (men målen är ju desamma).

Min hund går lös när vi är ensamma, men naturligtvis kopplad när vi möter folk eller hundar. Dels eftersom han beter sig som han gör, och dels av hänsyn till hundrädda etc.

Det är min första hund, men jag har tränat en hel del med en BC-korsning tidigare. Så småningom gick hon vid min sida utan att bry sig, och då kunde jag ha henne okopplad vid möten (med människor i alla fall, kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde vid hundmöten). Henne kunde jag lita på, hon gjorde i princip alltid sitt bästa och älskade att träna. Kravet var väl egentligen detsamma, hon ska lyda på kommandon hon kan under de omständigheter man kan räkna med. Sen kunde jag ju kräva mer av henne men så är hon äldre också.

Jag håller med om att en hund bör kunna det, men det är långt ifrån alla hundar som gör det och det är väl bara trevligt med beröm? :)

Instämmer.

Krav på hundarna här hemma: Lugn inne - bus ute. Gå fint i koppel oavsett vad som händer. Inte tigga om någon äter något. Ligga under stolarna och vila när vi åker pendeltåg och sitta där jag säger åt dem att sitta när vi åker buss. Sedan ska de inte heller hälsa på människor och hundar "åt höger och vänster hela tiden", men de har inget intresse av det, så jag tänker knappt på det. Jag försöker ha krav på att de ska komma när de är lösa.. men ja.. Det känns inte som om det går att kräva något, även om (även unghunden nu, tjohoo!) faktiskt oftast kommer när jag ropar, även med viss störning.

Det där är rätt intressant.

När jag hade min första allmänlydnadkurs så gjorde jag nybörjarmisstag nr1. Jag trodde alla ville ha en hund som du beskriver.

Jag flåsade runt som en skållad råtta i all min väljvilja så fort jag såg ett ekipage där föraren och hunden inte kommunicerade. Bland annat en dam vars borderterrier drog nåt hutlöst.

Jag la upp värsta planen för henne och förklarade att bara det fanns konsekvens så skulle problemet vara löst på vecka. Damen tittade mycket oförstående på mig och sa sen: "Ja,men hon måste ju få läsa sin tidning!" "Det tänker jag då inte hindra henne ifrån!"
Platt fall liksom.

Eller tjejen som sa till sin golden "sitt, sitt, sitt, sitt, sitt, sitt, sitt" Nånstans vid 17:e "sittet" så behagade hennes hund att parkera sin bak i backen.
Jag rusade dit och "hjälpte till" tjatade om förstärkning och att mena vad man säger och säga vad man menar. Hon tittade också oförståede på mig och replikerade "Men han sätter sig ju, vad menar du är problemet?"
Tja. vad säger man.

Det här är ju ändå mäniskor som sökt sig till klubben för att få hjälp med sin lydnad.

Har inte överdrivet mycket regler, bara de gör som de blir tillsagda;)

Vill kunna ha dem lösa när jag är ute, och vill kunna ha med dem dit jag ska utan att "de märks" för mycket.
De får markera att de kommer någon, men de får inte stå o skälla vid dörren, lite "sunt förnuft grejer".

Det viktigaste för mig är att de är på det klara med att jag är deras ledare och att de är trygga i vetskapen om vart gränserna går, sedan har de ganska fritt spelrum däremellan.

Brukar sitta och äta frukost på en filt på gräsmattan och vill kunna lämna filten utan att få smörgåsen uppäten lixom :)

Det där är rätt intressant.

När jag hade min första allmänlydnadkurs så gjorde jag nybörjarmisstag nr1. Jag trodde alla ville ha en hund som du beskriver.

Jag flåsade runt som en skållad råtta i all min väljvilja så fort jag såg ett ekipage där föraren och hunden inte kommunicerade. Bland annat en dam vars borderterrier drog nåt hutlöst.

Jag la upp värsta planen för henne och förklarade att bara det fanns konsekvens så skulle problemet vara löst på vecka. Damen tittade mycket oförstående på mig och sa sen: "Ja,men hon måste ju få läsa sin tidning!" "Det tänker jag då inte hindra henne ifrån!"
Platt fall liksom.

Eller tjejen som sa till sin golden "sitt, sitt, sitt, sitt, sitt, sitt, sitt" Nånstans vid 17:e "sittet" så behagade hennes hund att parkera sin bak i backen.
Jag rusade dit och "hjälpte till" tjatade om förstärkning och att mena vad man säger och säga vad man menar. Hon tittade också oförståede på mig och replikerade "Men han sätter sig ju, vad menar du är problemet?"
Tja. vad säger man.

Det här är ju ändå mäniskor som sökt sig till klubben för att få hjälp med sin lydnad.

jag håller till en vis del med tanten som ville låta sin hund "läsa tidningen". men jag tycker att det ska vara på ägarens komando och inte när den tycker och känner på det.

sen säger du till hunde att sitta ska den göra det direkt och inte efter tjat. jag kan erkänna att jag jobbar fortfarande med detta på min hund trots hon e två. det e farmför allt när jag vallar med henne då hon inte sitter/ligger direkt när jag ber om det (för fokoserad på sitt jobb tror jag). men när jag trännar henne gör hon direkt.

jag håller med om att hundar inte ska stå och skälla. jag tillåter ett skall från min hund. har en granne där hundarna stå dagarna i ända utan att hon gör något. hon går inte heller ut med sina hundar så dom e undrestimulerad om något!

Vår islänning blev kallad "campingens lydigaste hund" förra året av några andra långliggare. Orsaken? När vi är inne på området går han snyggt bredvid, nosar och kissar inte. För mig och hundarnas husse en självklarhet, men definitivt inte för alla hundägare. Därav kommentaren.;)

Jag skulle inte kalla våra hundar mer än hyfsat väluppfostrade.:devil: Man blir lätt lite lat när man bor på landet.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att vi har glädje in våra hundar på olika sätt. En pensionär köper kanske en hund som sällskap och störs inte mycket av att hunden är ouppfostrad.

Huvudsaken, tycker jag, är att den ouppfostrade hunden hålls på ett sätt som inte stör eller i värsta fall kan skada andra. Dvs har man inget intresse av att lära hunden inkallning osv får man ha hunden kopplad.

Jag har New Foundland, en ras som inte har lika mycket will to please som tex en schäfer. Därför lägger jag mina krav lite lägre, lite mer realistiskt.
Jag tycker att han ska vara lugn och lyssna på mig vid hundmöten. Han ska vara lugn inomhus och hålla sig lugn när vi får besök eller träffar folk eftersom hans storlek kan skrämma icke hundvana.
Vad gäller övrig lydnad är han betydligt mer lättlärd än vad jag förväntat mig så vi får se hur långt vi kommer, men allt över grunderna ser jag som en bonus.

Var glad över att folk ger dig och din hund komplimanger!
/C

Jag håller absolut med, var ute & gick med min mammas särbos hund för ett tag sen. Denna hunden är en salig blandning på & som jag tycker inte en försthund. Har mna aldrig haft hund tycker jag inte man köper en som man inte själv kan hantera. Att låta hunden sitta i soffan när den vill, få lägga upp nosen på matbordet & slita & slänga i kopplet samt hälsa på folk hur som helst är enligt min mening helt oacceptabelt. Hunden är 7 månader & stressar väldigt lätt upp sig. För övrigt är han en jättefin hund som kan bli en kanon hund om man är hans ledare. Till saken, Jag tog på hunden koppel & gick ut, varje gång han försökte dra iväg tog jag tillbaka honom & han fick sitta tills han lugnat sig. Hade med mig godis så han fick massa beröm när han lyssnade, tills slut förstod han precis. Mötte en granne till mammas "gubbe" & jag lät absolut inte hunden hälsa försen jag sa okej.

Fick ett samtal av mamma senare på kvällen, då hade grannan ringt & berömt mig jättemkt för hunden vart så duktig. Vilket gladde mig, men det tråkiga var att jag etfer några veckor tog hunden på ytterligare en promenad & ingenting hade förbättrats utan han var på samma nivå som första gången jag tog ut honom. Mammas ärbo tycker denna hunden är relativt uppfostrad iaf!

han har haft tankar på att sälja hunden för han inte har tid, då vet jag vart hunden hamnar iaf:D haha

Jag får nästan alltid kommentarer om hur lydiga mina hundar är, dom går alltid lösa och inte ens om folk försöker ropa på dom o går ner på huk går dom fram o hälsar, andra hundar bryr dom sig heller inte om och normalt lufsar dom omkring o nosar men kommer nån emot oss kommer dom självmant o går fot....

Jag har egentligen inte ens lärt dom att vara så lydiga, dom bara är det

Vi har alltid våran hund lös. Hon kommer när jag ropar och går brevid när jag ber henne. Tycker detta är ett måste om man vill ha sin hund lös. Det är lagom irreterande när man möter folk som har hundar som gör precis som dom vill. Typ attakerar en :crazy:

kl

Jag kan inte påstå att jag har så många regler heller, utan jag vill helt enkelt att min hund ska lyda mig när jag säger en viss sak. Exempelvis så väntar hon snällt och länge om så är, när hon får mat, om jag sagt åt henne. Ibland skippar jag dock det utan hon får den direkt. Ibland får hon gå fot när vi möter någon, ibland får hon gå mer "fritt". Hon är så jäkla folkglad bara tyvärr så här i stan får hon oftast gå fot eller ha kontakt med mig.

Enda gångerna hon är galet olydig är när hon ser bebisar eller mycket små barn, eller valpar :crazy:. Då är det bara AAAW och sen vägrar hon att komma utan ska bara haaa den söööta :love:. Synnerligen pinsamt vill jag påstå, som tur är så brukar folk bara le åt henne= liten söt hund.

Skulle personligen bli galen av att ha en hund som drog eller skällde. Senast idag såg jag en dam som var ute med sin dvärgschnauzer. De mötte en "kamphundsras" (jag är INTE haj på såna raser och vill inte trampa någon på tårna men ni förstår vad jag menar;)) och hunden i fråga skälle och drog som en galning :crazy:. Såg fruktansvärt illa ut och jag såg ungefär ut såhär :grin: när "kamphunden" såg oförstående ut bara.

Det är så jobbigt att se speciellt SMÅ raser som beter sig som svin. Okej om man har en stor hund och inte så mkt kunskap, då blir det jäkligt svårt. Men en liten hund? Ta hunden i nackskinnet och säg åt den. Hur svårt kan det vara liksom? :p:angel: (säger inte att min hund är perfekt, men allmänt vardsgshyfs har hon iallafall)

jag tycket det var en konstig kommentar då jag inte tycker att hon e mer lydig än någon anna hund ska var enligt min uppfattning.

Fast dom kan ju knappast veta att du anser deras uttryck vara konstigt. Dom kanske bara sett ouppfostrade hundar helt enkelt. Om någon skulle säga det till mig skule jag säga, tack så mycket och traska vidare. Knappast börja tänka: gud vad konstigt att dom sa så. Det är väl himla snällt att kommentera hur lydig din hund är ?

Det är så jobbigt att se speciellt SMÅ raser som beter sig som svin. Okej om man har en stor hund och inte så mkt kunskap, då blir det jäkligt svårt. Men en liten hund? Ta hunden i nackskinnet och säg åt den. Hur svårt kan det vara liksom? :p:angel: (säger inte att min hund är perfekt, men allmänt vardsgshyfs har hon iallafall)

Jag tycker det är värre när stora hundar håller på så. Eller ja, så länge de är kopplade och ändå under någon slags kontroll är det väl lika, men en stor hund kan ju göra mer skada om den inte är under kontroll.

Och nej, det är inte bara att ta tag i nackskinnet och säga åt den. Har man tur så lugnar sig hunden i några sekunder, eller till nästa hundmöte.

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Självklart möter jag hellre en liten ouppfostrad hund än en stor. Dock kan jag ha större förståelse mot den med den stora hunden, även om jag skulle gå en stor omväg.

Och självklart är det inte bara att ta hunden i nackskinnet, jag generaliserade självklart grovt. Vad jag menade var att även om du är ganska osäker som ägare, kan du säga åt hunden utan att det blir farligt för dig själv. Jag har enorm respekt mot större hundar som beter sig ouppfostrat/lynnigt/aggressivt men en liten hund som betedde sig så skulle jag inte vara rädd för. :)

/Sry för dåliga förklaringar, skallen är full av studier :crazy:

Fast dom kan ju knappast veta att du anser deras uttryck vara konstigt. Dom kanske bara sett ouppfostrade hundar helt enkelt. Om någon skulle säga det till mig skule jag säga, tack så mycket och traska vidare. Knappast börja tänka: gud vad konstigt att dom sa så. Det är väl himla snällt att kommentera hur lydig din hund är ?

jag tackade sälvklart för komplimangen och gick vidare. det var inte förren efteråt jag började funderade. hade jag för höga förväntningar på min hund eller om andra hade samma (eller liknade) förväntningar på sin/sina hund/hundar. här där jag bor finns det rätt många hundar och dom flesta gå kopplade (för utom dom som inte får komma ut:cry:).

man det verkar som om det e flera här som har liknade uppfattningar om hundlydnad:bow:

sen hur ser ni på det om eran hund skulle bita någon? låt oss säga att hunden hugger någon helt oprovoserat, hur skulle ni då reagera och vad skulle ni göra åt hunden.

sjävl har jag alltid sagt det att det dagen min hund biter någon (så länge det inte e i självförsvar eller försvar av mig) så finns inte hon mer. vis det låter kallt jag håller med, men det e den tragiska saningen:(

Om mina skulle bita nån människa så är det för att dom har ont nånstans eller är sjuka...jag skulle utreda det först innan jag skulle ta några beslut..för det finns inte på kartan att dom skulle göra det i friskt tillstånd

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 981
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka