Lyfta hovar - skräckexempel

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ysa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 139
  • Visningar Visningar 12 290
Sv: Lyfta hovar - skräckexempel

Det gick ganska bra senast. Vi har hittat en väldigt duktig kvinnlig hovis med MYCKET tålamod. Tyvärr tror hon att vi alltid kommer att ha problem med verkning men det går stadigt framåt (med små, små steg) så vi får se vad som händer.

MVH Ysa

Tack så mycket.

Han är ca 177 cm nu. På fotot som 1 år gammal är han 158 cm hög.
På gnägg finns där en tråd som heter stor häst, där finns nog någon bild till.

MVH Ysa

Okej. Jag tänkte bara eftersom du inte svarade på det jag skrev.

Och med tanke på att du hade tid att skriva ett "suck inlägg" så kunde du säkert ha skrivit att du kunde lasta din häst.
Tar ungefär lika många bokstäver, o lika lång tid :p

:rofl: Vad har ann80's hästs transportstatus med detta spörsmål att göra.

hade inte en tanke på att berätta huruvida mina hästar har varit o är att lasta då det inte har med detta att göra utan snarare är du som verkar vara hemskt nyfiken. Dessutom kom väl din förutfattade fråga efter min suck....

Men om du läser från början förstår du det.
Vi pratade om att man ska lära hästar saker från början.

Jag är chockad.
Inte över din okunniga hovslagare utan din okunskap.
INGEN häst ska behöva stå ut med det som din gjort. Det är vanvård på högsta nivå. Att hovslagaren är okunnig (dum) det håller jag med om men aldrig någonsin jag kan acceptera att man skyller på andra när hästen inte får hjälp på 1,5 år. Hur tänkte du? :cry:
Där håller jag med dom som skriver att du inte bör ha unghäst, du bör inte ha någon häst. Kan man inte se till att få hjälp så ska man inte ha häst. Hästar kan vara svåra att lasta, svåra att lyfta hovar osv men aldrig så svåra att de får lida. :eek: Du har ringt skriver du men uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag blir mörkrädd! (och har ändå sett en del hästhandlarhästar som farit illa men faktiskt aldrig med så hemska hovar)

Tar det dej 1,5 år att återfå förtroendet för ETT slag så kan man ana nya kommande problem spec om det är en hingst.

Till Ysa...

Måste bara fråga för jag kan inte låta bli, heter eller kallas din shire för Charlie??
Om inte så är han fruktansvärt lik en charlie i just Tomelilla!;)

Sen måste jag oxå bara få tillägga detta med hovslagare... Jag kan tycka det är mkt svårt att hitta en bra hovslagare.. en som ja har tyckt va ganska okej till en början verkade ner mitt dräktiga sto så pass hårt att hon inte kunde gå ordentligt på 8 Veckor!!! (sista gången han var hos mig) Hästen kunde alltså knappt gå ute på sitt sommarbete och hade svårt förr att följa med dom andra:cry:

det var sista gången han kom till mig!!:devil:

Nu har jag en ny som verkar vara väldigt bra,lugn snäll och trevlig.

Håller med dig. Och om en häst blir så rädd för ett slag så att den inte går att sko på 1,5 år så ska den absolut kastreras så att dens gener inte riskerar att spridas vidare till andra.Man ska aldrig avla på djur med så dåligt psyke, det för så mkt tråkigheter med sig.

mycket_irriterande skrev:
Jag är chockad.
Inte över din okunniga hovslagare utan din okunskap.
INGEN häst ska behöva stå ut med det som din gjort. Det är vanvård på högsta nivå. Att hovslagaren är okunnig (dum) det håller jag med om men aldrig någonsin jag kan acceptera att man skyller på andra när hästen inte får hjälp på 1,5 år. Hur tänkte du? :cry:
Där håller jag med dom som skriver att du inte bör ha unghäst, du bör inte ha någon häst. Kan man inte se till att få hjälp så ska man inte ha häst. Hästar kan vara svåra att lasta, svåra att lyfta hovar osv men aldrig så svåra att de får lida. :eek: Du har ringt skriver du men uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag blir mörkrädd! (och har ändå sett en del hästhandlarhästar som farit illa men faktiskt aldrig med så hemska hovar)

Tar det dej 1,5 år att återfå förtroendet för ETT slag så kan man ana nya kommande problem spec om det är en hingst.
´

Kan bara hålla med.. :bow:

Djurjouren skrev:
Håller med dig. Och om en häst blir så rädd för ett slag så att den inte går att sko på 1,5 år så ska den absolut kastreras så att dens gener inte riskerar att spridas vidare till andra.Man ska aldrig avla på djur med så dåligt psyke, det för så mkt tråkigheter med sig.

Amen. :bow:

:mad: Åh vad arg man blir på Hovslagare som gör så där :mad:

Jag har hört flera ex. på Hovslagare som löpt
amok på hästarna när ägarna inte har varit närvarande vid verkning/skoning.

Kan nämna en hovslagare som hade verkat och skott
hästar i ett stall en längre tid. Det fanns ca 7 st hästar i stallet.
Ägarna var inte hemma alla gånger och de litade
helt och fullt på hovslagaren.
...tills familjens tonårsbarn en gång var hemma från skolan.
Hovslagaren visste inte om att någon fanns kvar hemma på gården.

"Barnet" hörde skrik och rytningar och smög sig
ut i stallet :eek:
Där ven knytnävarna hej å hå.
Den hovslagaren fick ej komma mer.

De hinner förstöra så mycket av hästens tillit till
människor.
Jag lämnar aldrig min hovslagare ensam
med mina hästar.
Trots att jag "vet" att han är
världens gulligaste människa
och att mina hästar är världens snällaste
...förutom litet bus från en shettis.

Vem vet när hovslagarens inneboende :devil: tittar fram.
Vi får väl hoppas att de flesta har en inneboende :love: .

Senast ändrad av en moderator:

Min shire kallas oftast Lillen och vad jag vet så är han ensam som shire i detta området. Finns det en till? var? Hur länge har han varit här?

åå det minns inte ja nu, ja o min sambo bodde där för tre år sen nu och då var det tal om att jag skulle köpa denna charlie, men efter om och men så ansåg ja mig inte ha råd då så han såldes till någon annan i tomelilla.

Han var oxå brun,bläs,4 vita och vitt på magen!;) Jätte lik din faktiskt! Han var efter den vita berömda shirehingsten, det står precis still nu om vad han hette...typ Baron eller ngt kanske??:angel:

Djurjouren skrev:
:bow: :bow: :bow:
Det blir ju inte mindre viktigt med bra psyke när hästen (och dess eventuella avkommor) blir över 170....

hmm tycker jag känner igen den hovslagaren... Var bor han?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 495
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 666
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka