Lymfangit & feber- hur akut är det?

Intejag

Trådstartare
Lymfangit & feber- hur akut är det?

Hej
Min lilla åring har lyckats fått lymfangit på ett bakben som upptäcktes nu ikväll när hon togs in från hagen. :crazy:
Hon har ett sår på utsidan benet och är jämntjock hela vägen från kota och upp över knät.
Hon har även lite feber( 38, 5°C, normalt ligger hon runt 37,8°C)
Jag har tvättat och lagt om bandage+ stallbandage och så har jag sökt den vet jag brukar anlita, som tyvärr är bortrest! Hon hänvisar till distriktsveterinären för akuta fall, men den är det ju ingen idé att ringa då han är totalt värdelös på hästar( vet sen tidigare att det ÄR så)
Imorgon bitti kan jag ringa ATG-kliniken i Karlstad och få råd & recept på pencillin vilket jag antar att de vill sätta in på henne, men är det dumt att vänta tills imorgon då hon ju faktiskt har feber? Kanske bättre att ringa ut jourhavande vet fast han är helt borta vad det gäller hästar? vad tycker ni?
Hon hade i alla fall ätit upp kraftfodret så så hängig är hon inte.
tacksam för råd från er som har erfarenhet av detta, jag har själv aldrig haft en lymfangit -häst trots snart 30 år som hästägare
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

RING veterinär nu!

Hade samma på mitt föl för 25 år sedan, han fick ett skavsår på benet på kvällen, morgonen efter svullet jämntjockt längs hela bakbenet och feber. Vi ringde veterinär som kom omgående. Blodförgiftning! Hade vi ringt ett par timmar senare hade han enligt veterinären antagligen ej gått att rädda!!!!!

RING!

/KT
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

hej och tack för ditt svar!
Jag har redan ringt jourhavande i annat distrikt än mitt( för att slippa den vi har här) och hon tyckte att det inte skulle vara någon fara att vänta till imorgon bitti....
Jag kommer kolla lillan under natten så jag kan se om febern ökar i så fall får de komma på stört!!
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

Min unghäst har blivit sparkad (med brodd) i fredags på bakbenet och tyvärr på knäet. Han var klockren i skritt o trav under helgen så jag gjorde rent såret noggrant och avvaktade. Igår em kunde han nästan inte gå in från hagen! Vet var här idag och konstaterade Lymfangit. Han har 38.0 i feber (normalt för honom) och fick Cronyxin 50mg iv, och i maten får han Finadyne (antiinflammatoriskt) som dessutom är febernedsättande - och något smärtlindrande har jag förstått. Ikväll var han så pigg att han tog några glädjeskutt och bocksprång på promenaden! Måste vara pga smärtstillande.... ;)
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

Oj! Hoppas att det hela ger med sig!
Med min åring är det bättre!
Febern var nere redan morgonen därpå och svullnaden blir mycket bättre med bandage.
Så jag åkte aldrig till kliniken med henne efter att ha samrått med veterinär på telefonen.
För allmän kännedom som jag fått som råd från 2 olika veterinärer nu ,är att INTE använda jodopaxomslag, utan istället tvätta med asolsprit och sedan linda! Jag såg ju när jag sökte på lymfangit i detta forum att det är många som gör jodopaxomslag.....
Vet tyckte att då hon dels har fått de 2 första stelkrampsvaccinationerna och dels att svullnaden går ner av sig själv, att hon inte heller behöver medicinering i detta läget. Jag skulle höra av mig om det hela inte klingat av inom en vecka.

Huvudsaken är ju att lillan blir bättre!!
:)
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

Hästen behöver antiniotika NU!!!!!!!!!! Spelar ingen roll att distr. vet inte är så hästkunnig, han ska spruta, inte göra böjprov.. :smirk: Ring ring ring!!
 
Re: Lymfangit & feber- hur akut är det?

hej!
Den veterinären jag hade ut igår är duktig på hästar! Och hon tyckte att ingen antibiotika behövdes, då lillan ej har feber och svullnaden har börjat gå ner, däremot om den är kvar efter helgen skulle det kunna bli aktuellt!

Och den distriktaren jag nämnde i första inlägget skulle aldrig i livet få spruta min höst, han klarar inte att göra det bra helt enkelt, han är hästrädd!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick lymfangit på söndagen. HELA v. bak var uppsvullet och hon var blockhalt, skulle tippa på en 4,5-5 gradig hälta. ringde...
Svar
7
· Visningar
4 535
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 314
Senast: Nethril
·
Hästvård Min häst behandlades i frambenet i måndags. Tisdag kväll lite svullen över knät. Veterinärkonsultation, kan vara reaktion på sticken...
Svar
5
· Visningar
1 616
Senast: TantEster
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 491
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp