Lymfangit!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 118
N

nettanbabe

min häst fick diagnosen lymfangit dock ingen feber och svullnaden går bort när man rider..(hon är inte halt, hade inte ridit isåfall)

har vätskande småsår på benen och mest en massa ruvor i karlederna..vet. sa att jag skulle ha våtvarmt omslag av jodopaxsom byts en gång om dagen..dessutom får hon pencillin..Ethacillin är på 6 dagen imorgon o var det inte bättre så skulle hon ha det några dagar till..

finns det någon som vet vad denna pencillin kostar på apoteket?? om jag skulle behöva ge några dagar till..

kan det verkligen va bra att ha det varmt och blött på hennes ben när såren vätskar sig borde man inte ha något som torkar ut det istället..??

första gången hon har mugg har troligen kommit innefrån eftersom hagarna va torra så marken sprack...tvätta o hade mig men inte F-A-N hjälpte det..
tacksom för svar...

Sv: Lymfangit!!!

Hej!

Jag kan inte det här med lymfangit så bra men just det här med våtvarmt omslag (som jag har hört och läst ska göras med alsolsprit) är väl till för att dra ut vad det nu är för "skit" som sitter i benet och orsakar inflamationen. Just alsolsprit och alsollösning har ju denna effekten. Det är, vad jag antar , den utdrivande effekten som man är ute efter. Det torkar även ut sår och dylikt. Om detsamma gäller för jodopax vet jag inte men om din veterinär ordinerat detta så antar jag at det är så.

Senast ändrad av en moderator:

suisyola skrev:
samma sak med jodpax

har haft jodopaxbandage på henne nu några dagar som har blivit bytt varje dag....svullnaden har lagt sig nu men det e bara såren som ska bort...
i karlederna ser det bättre ut ruvorna börjar försvinna har haft helosan på den i tre dagar nu..

men såren ovanför kotan ser däremot ut som blää vätskar sig o det har inte blivit bättre av jodopax...
har nu lagt på en bandage med alsollösning för att det inte ska svida alsolspriten känns nog inte så skön på benen när man redan har ont..

nettanbabe skrev:
har haft jodopaxbandage på henne nu några dagar som har blivit bytt varje dag....svullnaden har lagt sig nu men det e bara såren som ska bort...
i karlederna ser det bättre ut ruvorna börjar försvinna har haft helosan på den i tre dagar nu..

men såren ovanför kotan ser däremot ut som blää vätskar sig o det har inte blivit bättre av jodopax...
har nu lagt på en bandage med alsollösning för att det inte ska svida alsolspriten känns nog inte så skön på benen när man redan har ont..

Jag tror iofs bara att det svider med alsolspriten precis när du lägger på det. Det gör det i alla fall på mig när jag använder det, sen avtar det. La själv ett sådant bandage på min häst idag och hon reagerade inte alls. Tvättade även av ett annat sår med det utan reaktion. Sen är det ju givetvis från häst till häst :p .

Min pålla fick det förra sommaren. Hon fick ett litet sår och dagen därpå var det svullet enda upp ovanför hasspetsen och såret satt på skenbenet.
Man känner igen lymfangiten på att det känns som svampigt där det är "svullet". Alltså är det inte svullet som vid vilken skada som helst.
Det är bakterier och enda sättet att få bort dem är att ge antibiotika.
Penecillin är receptbelagt och går därför inte att köpa på apoteket utan att din veterinär skrivit ut ett recept. Veterinären menade väl i så fall att det som finns kvar i flaskan med pencillin kan du ta.
Såren försvinner så småningom, bäst är senare att låta de luftas och torka. Då läker de snabbast.
Lycka till och hoppas pållen din kryar på sig! :)

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Efter 6 timmar med jodopaxbandage var min häst bränd i benen och fick fullt med små rugor och var efter 2 veckor i princip hårlös på benen. Första distriktaren rekommenderade, andra tyckte inte det var någon bra idé då såren vätskade (och det hade blivit avsevärt fler sådana under dessa två timmar). Har tidigare provat alsolbandage och inte fått denna effekt.

Är du säker på att jodopaxen var ordentligt utspädd?
Det ska jag vara 1 ml till 1 liter. Faktiskt är det så att om man tar starkare än så, är det inte lika effektivt.

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Har själv haft en lymfangithäst så jag vet hur jobbigt det är. Kan dock bara avråda från jodopax. Alsolsprit är MYCKET bättre (och mycket dyrare...). Jag tror också bara att det svider precis när man applicerar det. Ett tips är att lägga på bomullen på benet först, linda fast med en gasbinda och sen efter det hälla på alsolspriten. För övrigt är det skritta, skritta, skritta som gäller. Tjugo-trettio minuter räcker inte utan det skall vara helst flera timmar, har man skrittmaskin underlättar det enormt (har inte det själv). Lugn trav samt longering funkar också! Om inte pencillinet hjälper kan man bli tvungen att kombinera det med tex finadyne eller cortizon.

När min pålle hade lymfangit (inte halt och feber bara svullen) första gången så fick jag rådet att motionera honom mycket, han fick även en spruta med kortison. Vet rekommenderade också att jag skulle lägga våtvarmt omslag med väldigt utspädd jodopax under nattetid och sedan under dagtid skulle jag ha på socatylsalva på såret.

Efter denna gång så har min pålle haft lymfangit några gånger till och det har försvunnit på några dagar med ordentlig motion, jodopaxomslag och socatylsalva.

Har också använt Socatyl på såren! Hjälper alldeles utmärkt! Även Klorhexidin för att göra rent.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 227
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 309
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 817
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka