Sv: Lymfangit

späd jodopax o vatten och dränk i bomull o lägg ett omslag runt benen o lina med sån där flex linda.

Ställ hästen på lösdrift ett tag om du har möjlighet. En häst på lösdrift rör sig mycket mer och svullnaden blir mindre.

Cortison är väl ändå ingen bra långsiktig lösning?

Tänker på min allergihund som ibland måste ha cortison, men det märks ganska tydligt att hon inte mår bra av det... Jag körde ju lite cortisonsalva på Chili, men det gör ju egentligen huden skörare, så jag struntade i det ganska snabbt.

Jag vet att det är så mycket närmre till hands och man greppar efter alla halmstrån man kan, men åk och köp Djävulsklo och om du hittar Echinacaea så köp det också (Dodson & Horrell har båda) och ge henne det. Du kan säkerligen kombinera det med cortison om du vill, fråga din vet.

Djävulsklo och kortison bör inte kombineras.

Kortison kan ges som en behandling, inte som livslång medicinering. Då är kortison alldeles utmärkt.
Kortisonsalva hjälper inte mot lymfangit. Infektionen är mkt djupare och då fås ingen (eller iallafall inte tillräcklig) effekt av salva.

Senast ändrad:

om man sprutar cortison hur många dagar görs det då, eller kan det om man har tur räcka med en gång?
har iaf bestämt mig för att om det inte är bättre när veterinären kommer nu iveckan så får dom spruta henne med penicellin så får jag se om det blir bättre, det fungerade iaf bra när hon stod på klinik, då blev benet smalt och fint igen. vad jag har läst så ger egentligen inte penicellin som ges oralt någon direkt verkan.

Jag förstod att kortisonsalva inte skulle hjälpa denna hästen, men jag ser det mest som att om hästen nu har problem med immunförsvaret (vissa saker hintar ju om det) så kanske inte kortison hjälper det, är inte det hämmande för immunförsvaret?
Den infon jag har fått och läst mig till om djävulsklo är just att det är antiinflammatoriskt, hade det inte varit idé att testa? Kan användas under längre period och har mig veterligen inga biverkningar..?

Echinacaea är ju en ört som använts lääääänge för att höja immunförsvar, lär knappast skada? Har för mig att det dessutom är en av få naturläkemedel som ska ha bevisad effekt (har ej källa på det).

Tack för infon om att djävulsklo och kortison inte ska kombineras! Hur är det med lokal behandling av kortison och djävulsklo?

tack för infon om örterna ska kolla närmare på det
visst är det så att cortison sänker immunförsvaret, frågan är vad det mer kan ge för biverkningar:crazy:
ska se vad vet säger i veckan

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 335
Hästvård Hur ska en hov med lindrigt roterat hovben verkas?
Svar
3
· Visningar
450
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: Hellas
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka