Lymgfangit?

Iaraphel

Trådstartare
Hut stavas det för det första?

Det ända jag vet är att hästar som har (har haft, fasst det är väl kroniskt) får stora svullnader så frot de fått ett litet sår...

skulle vilja veta så mycket som möjligt om detta1!!

Tacksam för svar

/joiz
 
Min ponny hade mugg som utvecklade sig till lymfangit på ett bakben. Det svullnade upp väldigt mycket. Veterinären fick komma och jag fick spruta pållen med antibiotika i halsen i 3 eller 4 dagar.

Detta hände efter att jag bytt stall. Tidigare hade han stått i väldigt leriga hagar och fick då mugg. När han bytte bakterieflora (tror att de var så) så blev de infekterat.
 
Jag har fått för mig att lymfangit är blodförgiftning runt ett sår... :crazy: :confused:
Som i sin tur gör att benen svullnar upp och blir STORA.
 
:crazy:
Förra vintern fick min polle krafftig mugg på höger bak, detta kom i samband med att hagarna var leriga, de gick i en hage med gödselstack, spånet var tillfälligt slut och mitt i mellandagarna vilket resulterade i att alla "sågar" hade stängt, han var i aklla fall den häst som var rebligast av sig och hade bäst bädd, men muggen var där... vi behandlade muggen ocg det blev mycket bättee, veterinär var ute och sa att det var på fin läkarväg.

i sommras flytta vi pollarna till vår egna nya gård (innan stod de i annackoeringsstall).
Nu när kylan kom och pappa fick mycket på jobbet så blev inte stallet klart i tid så vi hur in dem i det förra inackoeringsstallet, hagen de få gå i är jättefin (eller typ en liten plan plätt me gräs och ett träd...)
men spånet är ngt fuktig.. plötsligt utan att jag visste ordet av så var muggen tillbaks, tillsammans med ett riktigt svullet ben, vi tänkte först att det var muggen som spridit sig upp så vi börja behandla muggen som blev bättre redan nån dag efter, men benet är lika svullet, vi misstänkte lymfangit och veterinären kom idag...

ska behandla med liniment + jodopaxomslag.

Han höll med om att det påminde om lymfangit...

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av det...
familjens förra pålle hade det, svullnade vid minsta lilla sår, avlivades för nårra år sedan... kanske för att han va gallam.. jag vet inte riktigt..

Sedan så jhar en kompis häst haft det... de ville behandla gång på gång inne på kliniken, tillslut sa veterimärena att de inte gick mer.. s¨å de skulle koma upp efter helgen och skriva på o låt ahan somna in.. dock tillfrisknade han opå söndagen.. nåra månader efter fick han ett litet, litet sår på benet, men hela benet svullnade upp.. dock blev han bättre...

Hur stpr chans är det att de klarar sej???

om det inte blir bättre innom når adar ska jag ring aigen så de får spruta me antibiotika i min polle me???

shit va jobbit de här blev.. har ju haft han sen ja va 3... i 13 år... han har nästan aldrig varit skadad eller nåt...
 
När sår på benen leder till en infektion aktiveras lymfknutan som dränerar området. Ökad aktivitet ger en förstorad lymfknuta. På exempelvis bakbenen ligger den i en relativt trång kanal tillsammans med artären och venen.
Blir lymfknutan tillräckligt stor så blir utrymmet för de två kärlen mindre. Detta drabbar då venen (som inte har en lika tjock och muskulös vägg som artären) som då stasas.
Blodet fortsätter således att transporteras ned i benet men kan inte passera den stasade venen som tidigare. Vätska trycks då ut i vävnaden.
Jag har för mig att den kroniska lymfangiten beror på att lymfknutan inte återgår till sin ursprungliga storlek.
Då vener inte aktivt transporterar tillbaka blodet utan får hjälp av yttre tryck går svullnaden ner efter en stunds rörelse.
 
Lymfangit behöver inte bli kroniskt.

Mina båda hästar har haft det flera ggr vid olika småsår som av okänd anledning blivit lite infekterade. Jag har bara behövt ge penicillin vid ett tillfälle, och det var efter en operation.
Annars är det bara, om hästen inte fått feber av det, att skritta hästen varje dag så svullnaden går ner. Sköt om såret noggrannt, Först jodopaxomslag, sedan ha på t.ex. socatylsalva, och om det inte går över, konsultera veterinär.
Jag har aldrig sett kronisk lymfangit, det måste vara sällsynt...? :confused:
 
så fick jag de förklarat för mig av vetrinären när ponnyklnaten fastnade i elrepet och skavde bort skinnet i karleded
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Fazeem
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 715
Senast: peperoni2
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 115
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp