Bukefalos 28 år!

Lys De Darmen

M

Midi

Hur är avkommorna ni stött på både exteriört och psykiskt? Hopphästar eller dressyrhästar?
 
Sv: Lys De Darmen

Det finns nog inte så många som har avkommor efter honom i Sverige? Jag har ett sto f 1986 efter honom. Stor, ädel och som gått internationell 150-hoppning. Hon har bra gång också, 170 cm. Vi har fått 2 föl efter henne som varit mycket fina. Fjolårets fick väldigt bra poäng. Hon är väldigt speciell i humöret, men det kan lika gärna bero på miljö som arv.
 
Sv: Lys De Darmen

verkar inte som det, vilket är lite underligt då han producerade många avkommor. Hon dog väl för några år sedan om jag inte minns fel?

Jag vet att Henrik Lanner tävlade Lysco.
Hade en häst på ridskolan som var efter Lys De Darmen och helbror med Lysco och även dressyrhingsten Lysander.

Han var "söndertävlad", alltså ridskolehästen, tyvärr men jag är nyfiken på hur avkommorna såg ut/ser ut.
Vad har ni lagt på för hingst på ert sto?
Vem är mamma till ditt sto?
 
Sv: Lys De Darmen

Lys de Darmen var ju belgisk, därifrån har inte importerats så mycket till Sverige som från tex Tyskland och Holland.
Morfar till Jamina är Flügel van la Roche.
Här är en bild på henne. hon är väldigt lik sin far.
Jaminajumping.jpg

Förra årets föl är e Watzmann-sonen Waldeck. Fick 10 på typ och 10för sin gång
wildthing2.JPG
 
Sv: Lys De Darmen

jag har en valack undan Lys de Darmen och han är helt underbar psykiskt och hur go som helst. dock har jag hört att många av hans avkommor har fel på psyket och är väldigt stirriga utav sig, men de är bara som jag har hört.

Bebbo:laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 280
Senast: hundtant
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Cheraderama
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp