Mac-hjälp tack!

H2SO4

Trådstartare
Jag behöver akut hjälp av nån som är mer haj på Mac än vad jag är (dvs alla:angel:) och inne i dator-forumet är det ganska dött, så kanske nån flink äu:are kan hjälpa?

Frågan är ganska enkel; hur öppnar jag ett nytt textdokument? Typ som ett word-dokument alltså. Jag har försökt läsa i instruktioner och där står det "välj Nytt i Arkiv" men jag har bara "Ny mapp" :confused:

Sv: Mac-hjälp tack!

Jag är absolut inget proffs.. men jag tror inte att Word ingår i mac-datorer. Jag har iallafall köpt till mitt. Tror även att man kan ladda ner från internet, men inget som är installerat från början

Nej just word finns nog inte. Grejen är att jag fått datorn av en kompis, och hon hade installerat typ allt man behöver på datorn, dock inte word. Men finns det inga andra ordbehandlingsprogram till Mac? Min kompis befinner sig tyvärr i Japan för tillfället, så jag kan inte prata med henne:(
Jag behöver bara skriva en text.

(...och eftersom tråden blev flyttad kommer jag knappast få fler svar.. Alla datormänniskor är nog ute och gör snöänglar eller nåt annat roligt ikväll. Jag får nog skriva mitt pm med papper och penna istället:angel:)

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra, har du inte något program öppet öht? vill jag bara öppna ett till nytt textdokument så högerklickar jag på NeoOffice ikonen nere i Docken och klickar på Textdokument
32876597.jpg

Jag rekommenderar dig att börja med att öppna lämpligt program, "Textredigerare" heter det enkla program som ingår, funkar ungefär som WordPad på Windows.

Alternativt får du ladda hem något Office-paket, exempelvis Libreoffice.

Apples egna ordbehandlare heter Pages och det, eller Word måste du i de flesta fall köpa till.
Sen finns det gratis ordbehandlare, tex OpenOffice.

Ja det var skönt:D
Jag har alltid sån nedrans otur så fort jag ska göra något viktigt på datorn, så jag tänkte att det var ju just my luck att det inte ens ska gå att skriva ett simpelt textdokument.. Men för en gångs skull så gick det som jag ville;)

Jag kan ju dock passa på att ställa fler mac-relaterade frågor:p

Varför "finns" inte vissa saker när man stoppar in dem med USB-sladd? På den vanliga pc:n kommer det ju alltid upp nån sån där "utforskaren" eller vad det heter, men på mac:en finns de liksom inte:confused:?

Och hotmail, går det inte att öppna det med Safari? Jag kommer så långt att jag kan logga in och se förstasidan, men jag kommer inte in på inkorgen?

Mycket är bra med mac, men som den bakåtsträvare jag är tycker jag nog att allt är lite lättare med pc:p Kan ju ha med ovana att göra iofs, men ändå:angel:

Varför "finns" inte vissa saker när man stoppar in dem med USB-sladd? På den vanliga pc:n kommer det ju alltid upp nån sån där "utforskaren" eller vad det heter, men på mac:en finns de liksom inte:confused:?

Klicka in dig på Finder och där till vänster ska du se alla USB/servrar du är anslutna till.

Och hotmail, går det inte att öppna det med Safari? Jag kommer så långt att jag kan logga in och se förstasidan, men jag kommer inte in på inkorgen?

Prova att ladda hem firefox eller något annan. Allt är inte komprimerat med Safari. Jag kommer dock in galant på Hotmail via Safari.

Mycket är bra med mac, men som den bakåtsträvare jag är tycker jag nog att allt är lite lättare med pc:p Kan ju ha med ovana att göra iofs, men ändå:angel:

Jag tycker allt är så mycket enklare med min Mac. Har blivit het frälst och sitter i princip aldrig vid min PC längre. :love:

tiotiotiotio

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka