escodobe

Trådstartare
Har bokat en tripp till Madeira i slutet på november! Planen är att få in minst tre vandringsdagar i naturen och lite snorkling på den dryga veckan. Det verkar ju finnas ett par intressanta museum i Funchal bland annat, men Har ni några andra bra tips? Mer åt det oväntade/nördiga hållet än party party (då hade vi inte åkt dit).
Köra bil på egen hand där avstår jag helst så buss eller taxi. Vad bör vi undvika?

Är det någon som gått på en guidad vandring till Pico do aiero - Pico ruivo? Hur tufft är det? Jag blir lite förvirrad över att den är märkt som svår på de flesta sidor och det har ju en rejäl höjd, men det verkar vara en riktig stig med trappor och ledstänger på delar av den? Vi har ju vandrat lite fjällen även om just jag bara tog mig halva vägen upp på Kebnekaise (östra leden). Vi är rätt långsamma men brukar räkna med att kunna traska runt 18 km med packning på en dag i alla fall. Men vi vill ju inte förstöra för en grupp genom att dra ned tempot för mycket.
Jag är ju annars förtjust i guidade turer men då är är det viktigt att det är kunniga guider. En bra guide som gillar det den gör kan ju få nästa vad som helst att bli intressant.
 
Är det verkligen ingen som varit där? :)
Så udda resmål är det inte.
Jag har varit där! Bilade runt hela ön och tittade på allt och lite till. Var nere i nån vulkan och vandrade, riktigt häftigt var det. Var även upp på den där högsta höjden med alla gamla trappor I FINSKOR och jag är då inte nån van fjällvandrare men upplevde inte att det var några problem.
Skulle gärna åka tillbaks, mycket vackert och speciellt landskap och mycket att se och uppleva.
 
Jag har också varit där, och tyckte det var jättevackert! Vill absolut åka igen. Tyvärr kan jag inte hjälpa med något tips om leder eller så, kommer inte ihåg några namn eller så, det var minst sex år sedan jag var där. Jag kommer ihåg att vi började gå en led uppe på ett berg, men att vi var tvungna att vända då stigen ledde till ett antal tunnlar där man behövde speciella skor, hjälm och ficklampa. Kanske var det den du tänkte på? Om det var det så är den lätt fram till tunnlarna börjar, jag tror det är därifrån den fått svårighetsgraden "svår". Vad jag förstår kan tunnlarna vara rätt tuffa. Det var i alla fall fantastisk vandring det lilla vi gick!

Vi hyrde bil, mor min körde med spricka i armen, vilket inte var att rekommendera... Dock föredrar jag alltid att hyra bil, större frihet, men måste dock säga att vägarna var i en klass för sig. Verkligen en utmaning. Tajta kurvor, mardrömslika backar och skyltning som lämnade mycket att önska. Men jag vill göra det igen, definitivt.
 
Jag har varit där men det var länge sedan. En fantastiskt vacker och grön ö. Det kändes inte turistigt alls. Vi gick en bit längs en bevattningskanal (levada), åkte buss i bergen, åt god fisk, espada, och drack te i en botanisk trädgård med mängder av ovanliga växter, som man kunde köpa med hem. Jag köpte också en fin teservis och annat porslin. Madeiravin dracks of course. Stränderna var av svart lavasand. Det var lugnt, tryggt och trivsamt överallt. Skulle gärna åka tillbaka.

Edit: Just det, det fanns goda, gröna fänkålskarameller.
 
Jag har varit där! Ska skramla fram lite gamla kunskaper, återkommer! Vi hade i alla fall mycket hjälp av en guidebok där de olika levadorna var jätteväl beskrivna. Vi tog oss helt fram med kollektivtrafik också.
 
Jag har också varit där flera gånger men det är länge sedan. Madeira är mycket vackert, grönt och frodigt. Har gjort två levadavandringar och tyckte inte det var speciellt jobbigt minns jag. Vi åt mycket och god mat, espetados, caldeirada, en fiskgryta, linguado com bananas, sjötunga med stekta bananer och citron. Botaniska trädgården var fin och frodig. Vi köpte alltid strelizia med oss hem. Go'tur!
 
Har också varit där, underbar ö. Heldagsutflykt med buss och vandring till Nunnornas dal, det bästa jag någonsin varit med om. Var dock där 1999 och då var det fortfarande en dal som helt nyligen fått väg dig, tidigare var den helt avskild, var lång vandring kanske på någon dag för att komma till civiliserade trakter. Helt underbart ställe. Vandra efter levador, finns överallt vissa lätta andra svåra att gå efter. Om jag får möjlighet att åka tillbaka så vill jag se mer av norra och västra delen av ön. Sen måste ni äta espada, en inhemsk fisk som är helt underbar om man gillar fisk.

Ha så trevligt
 
Fänkålskarameller är just ett sådant tips jag var ute efter! Jag lusläser ju guideböcker och sidor på nätet, så jag har rätt bra koll på det övergripande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp