Märkliga vänförfrågningar på fb.

Sevenofnine

Trådstartare
Det senaste året har det ramlat in ideliga, märkliga vänförfrågningar till mitt fb-konto. Förutom de uppenbara, med bild av snygg medelålders man, änkling, från USA (men av nån anledning bosatt i Somalia, oftast), får jag otaliga vänförfrågningar från män vars alla fb-inlägg är skrivna på arabiska språk och som är helt obegripliga för mig. Ingen hästanknytning, ingenting som kan peka på varför de vill bli "vän" med mig. Jag förstår ju att det inte är av uppriktigt intresse - men VAD tänker dessa män få ut av det hela? Vad skulle vår "vänskap" leda till, har de tänkt sig? Jag är uppriktigt nyfiken. Vill de söka kontakter i Sverige för en senare flytt? Finns det andra, mörkare, avsikter? Jag godkänner aldrig dessa vänförfrågningar, men undrar verkligen vad de egentligen handlar om.

Någon här som har en teori, eller rentav vet?
 
En del är fejkkonton som vill ha vänner för att deras profiler ska framstå som äkta.

Vad gäller de "amerikanska männen" kan jag tänka mig att de är ute efter offer att scamma.
Ja, de "amerikanska männen" är ju enkla att genomskåda. Jag funderar ibland på att spela med ett litet tag för att roas! Men de andra.... Jag begriper inte vad baktanken är hos dem? Varför vill man att ens konto ska se äkta ut?
 
När jag hade min häst som profilbild fick jag många förfrågningar från kvinnor som verkade erbjuda sex. Antar att mitt förnamn tros vara ett mansnamn. Nu har jag bytt till ett foto av mig själv och har inte fått några sen dess.

Under en period för några år sen fick jag förfrågningar från personer som jag uppfattade som nättroll varje gång jag deltagit i diskussioner på FB som uttalad antirasist.
 
Men vad skulle det leda till? För dem? Jag är mest nyfiken, detta händer så ofta, närmast varje dag just nu.
Det du drabbas av är botar som just nu bygger upp sina vänskapskretsar, och sina (fiktiva) liv. Verkar vara en helt meningslös sysselsättning. Och det är det - i ett kortare perspektiv.

Men. När de om ett-två-tre år ser ut som riktiga människor med riktiga liv, då kan de börja på att användas av sina ägare. Det finns flera användningsområden för dem, men ett av de tråkigare är när botar används inför val för att påverka opinionen i olika länder. Se USA och Brexit, båda 2016 - och jag vågar lova att det kommer visa sig under 2020 att Jeremy Corbyn var utsatt för dessa botar under valet nu i december.

Mina suspekta vänförfrågningar kommer i skov, och huvudinriktingen är bystiga kvinnor i sina tidiga tjugo.
Jag anmäler KONSEKVENT varje konto som jag inte förstår vad de vill mig. Resultatet blir att botarna lär sig att jag inte är snäll mot dem, och då slutar de med sina vänförfrågningar. Fram till nästa familj botar vaknar till i nån annan del av Internet, och inte läst sin läxa.
 
Det du drabbas av är botar som just nu bygger upp sina vänskapskretsar, och sina (fiktiva) liv. Verkar vara en helt meningslös sysselsättning. Och det är det - i ett kortare perspektiv.

Men. När de om ett-två-tre år ser ut som riktiga människor med riktiga liv, då kan de börja på att användas av sina ägare. Det finns flera användningsområden för dem, men ett av de tråkigare är när botar används inför val för att påverka opinionen i olika länder. Se USA och Brexit, båda 2016 - och jag vågar lova att det kommer visa sig under 2020 att Jeremy Corbyn var utsatt för dessa botar under valet nu i december.

Mina suspekta vänförfrågningar kommer i skov, och huvudinriktingen är bystiga kvinnor i sina tidiga tjugo.
Jag anmäler KONSEKVENT varje konto som jag inte förstår vad de vill mig. Resultatet blir att botarna lär sig att jag inte är snäll mot dem, och då slutar de med sina vänförfrågningar. Fram till nästa familj botar vaknar till i nån annan del av Internet, och inte läst sin läxa.
Aha! Intressant! Och skrämmande. Lite underligt att nästan samtliga förfrågningar till mig är skrivna på arabiska språk och kommer från män. Ibland från kvinnor som helt klart erbjuder sexuella tjänster men oftare från män vars inlägg är obegripliga för mig pga språket och skrivtecknen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp