Märkligt säljsystem

Nattfjäril

Trådstartare
Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9.

Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få det osv berättade personen om hur det gick till att köpa valp av denne.

Tydligen skulle alla som var intresserade ordnas i en lista och när valparna var över 8 veckor vaccinerade de, besiktigades och sedan bokades besök in där man fick träffa valpen och ta den med sig om tycke uppstod för alla parter. Ville man ha valp skulle man vara beredd att boka resa och komma på besök med 'mkt kort varsel, om de före på listan ångrade sig eller inte höll måttet'

Kullen jag var intresserad av var då drygt veckan gammal.

När jag frågade om det var möjligt att träffa valparna vid 4-5 veckors ålder och tinga en om allt kändes bra blev personen märkbart irriterad och tyckte nåt i stil med att ville man ha chansen på en valp från Hen fick man gott lyda systemet.

Behöver kanske inte säga att jag tackade för mig och letade vidare, men jag är ändå nyfiken på om det här är normalt överhuvudtaget.

Känns som det blir väldigt svårt som valpköpare att planera vettigt för valpens ankomst, ska man sitta och vänta i 6-7 veckor och egentligen inte ens få veta om man ens får komma på besök, och från uppfödarperspektivet måste det väl vara tryggare att få träffa eventuella köparen vid ett/flera möten innan själva köpet?
Och blir man utvald måste man ju styra upp resa, köp och allting med bara några dagars tid om inte besiktningsintyget ska gå ut.

Är det nån som har några tankar om på vilket sätt det här systemet är bra?

Just ja, uppfödaren är SKK-ansluten med hemsida, bilder på valparna tillsammans med modern, uppdateringar osv, så inget skriker iaf uppennarbara smuggelvalpar.
 
Jag har aldrig någonsin hört talas om något liknande (och det finns en hel drös uppfödare i min bekantskapskrets, dock ingen ur rasgrupp 9). Låter helt galet och jag tycker det var mycket klokt av dig att leta vidare. Troligen fungerar det för den där uppfödaren eftersom hen väljer att ha det där systemet, men just av de anledningar du nämner känns det fel för mig.

Jag är van vid att intresserade hör av sig till uppfödaren, ofta i god tid innan kullen föds. De som är bra får veta att om det finns tillräckligt många valpar så får de köpa valp (och uppfödarna har ju ofta ett hum om hur stora kullar det blir). När valparna sedan är födda så får de bäst lämpade köparna veta att det blev tillräckligt många för att de ska få köpa valp, och sedan när valparna är 5-6 veckor brukar det bestämmas vilken valp som flyttar vart. Ungefär då får även valpköparna komma på besök, om inget konstigt hindrar det.
 
Låter inte klokt. Hur ska man kunna planera ledighet mm. om man inte ens vet om man får en valp eller inte förrän samma dag som man tar hem den?

Jag har köpt tre valpar (samma ras) och vid alla tre tillfällen har jag fått veta samma dag som de fötts att det fanns en till mig. Nu ska de ju såklart överleva och klara besiktningen men det är ovanligt att det inte går vägen. Då har jag såklart träffat uppfödaren innan så denne vet om den tycker jag är en lämpligt valpköpare eller inte. Jag har även träffat tikarna och hanen om det varit möjligt. Vi har hälsat på valparna vid 5-6 veckors ålder och sen hämtat dem vid 8 veckor.
 
Jag har köpt två valpar och fått träffa valparna vid 4 veckor båda gångerna. Låter galet att om det är i samma land inte få träffa valparna innan.
 
Det låter ju märkligt om det är systemet de kört i flera år och så men jag tänker att i corona-tider kanske man vill undvika massa folk från olika delar av landet att komma hem till sig 🤷‍♀️
 
Låter helt vansinnigt. Då jag har köpt valp har gången varit följande:
1. Anmäla intresse.
2. Träffa uppfödaren och valpar när de är c:a 5 veckor. Uppfödaren kan då granska och godkänna/underkänna mig. Om godkänd kan jag lämna önskemål om viss valp. Om jag minns rätt har jag lagt handpenning då.
3. Hämta valpen när den är 8 veckor.
 
Vad skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det var hemskt märkligt.

Tidigare när jag köpt hund har det gått till precis som ni skriver med lite variationer om antal träffar innan hämtning och så (utom den där gången när jag var ung och dum och köpte en 5-vägskorsning över telefon. :p)

Det var en bra reflektion angående corona. Jag har absolut förståelse för att man vill ta åtgärder, speciellt om man är i riskgrupp, men det måste väl gå att lösa på ett smidigare sätt?

Typ zoom-call för att prata, titta på valparna och kanske bestämma att om allt känns fortsatt bra vid hämtning får ni köpa valpen.

Eller mötas utomhus och hålla avstånd?

Men man måste ju kunna planera sitt köp.
Och iaf jag skulle nog gå sönder av stress av att sitta i veckor och kolla bilder och uppdateringar och börja få en bild av valparna och sedan inte ens få komma på besök.
(Under tiden andra valpkullar hos folk med vettiga system blir tingade 😈)
 
Jag tog emot intresseanmälningar från konstaterad dräktighet, välkomnade besökare from 5 veckors ålder och valde själv ut vilka som fick köpa vilken valp.

Flera backade på att jag ville ses innan jag lovade dem en valp, alternativt ha referenser på köparen. Inte min förlust 🤷‍♀️

Kan se en poäng i att begränsa besöken - jösses vilka knepiga time wasters det finns...
 
Att begränsa besöken pga pandemi osv kan jag förstå, men i övrigt så låter det där jätteknepigt.

Jag tycker det är självklart att man ska få träffa valparna innan man tingar. Framstår inte som speciellt seriöst att hålla folk på halster tills valparna är flyttklara innan de bestämmer vem som får ynnesten att köpa och inte, och sedan ska man mer eller mindre bestämma sig på stört om man vill köpa eller inte.

Men det finns säkert folk som tycker att det är ett helt okej sätt att köpa hund på. Själv skulle jag dra öronen åt mig direkt, för jag vill träffa både valpar och uppfödare och gärna sova på saken innan jag lägger pengarna på bordet.
 
En uppfödare med ett sådant säljsystem hade jag inte heller känt något förtroende för och därmed inte heller velat köpa valp ifrån.

Besök innan köp ser jag som viktigt för både uppfödare och valpköpares skull, förtroendet ska ju vara ömsesidigt. Just nu i Coronatider förstår man ju om uppfödare vill begränsa antal besökare, (både för att minska sociala kontakter och för att det är sådan tryck på att få köpa valp) men då håller man väl rimligen en mail/telefonkontakt först och sedan kan ett begränsat antal komma på besök.
 
Märkligt system tycker jag också, men det kanske är pga corona? Sen har en av mina uppfödare berättat för mig att hon själv tröttnat på att ta emot besökare i sitt hem som egentligen inte är intresserade av att skaffa hund utan mest vill gosa med hennes hundar. Det har jag verkligen stor förståelse för. När jag köpte valp gick det till så här:

Vi besökte uppfödaren (som vi sedan köpte från) när tiken var dräktig och beräknad nedkomst var ca 1 månad bort för ett samtal/granskning. Uppfödaren var väldigt noggrann med att förklara hur processen går till samt att hon inte sålde till köpare som hon inte tyckte var lämpliga.

När besöket led mot sitt slut så tyckte hon att vi var lämpliga kandidater så vi fick sätta upp oss på en turordningslista där vi var "sista paret" och vi skulle få en valp om tiken nedkom med tillräckligt många valpar. Uppfödaren var också tydlig med att denne valde vem som fick vilken valp, man fick inte själv välja. För mig var det inte märkligt men jag vet att andra uppfödare själva låter kunden välja valp.

Vi fick bilder på valparna när de var födda och fick besöka kenneln när valparna var 5 veckor gamla.

När valpen var 9 veckor var det dags för köp. Då åkte vi till kennel, skrev alla papper, betalade och fick vår valp som uppfödaren valt ut till oss. Idag är han 3 år och världens bästa hund :love:

Hund nr 2 har jag på fodervärdsavtal och det är en helt annan process

Jag tycker du gjorde rätt som valde bort den uppfödaren. En god relation med sin uppfödare gör hundlivet betydligt enklare, både när man behöver ställa frågor, ev ha hjälp med hundpassning (vår ena uppfödare passar gärna när man ska på semester) och i framtiden när man ev är sugen på ytterligare en hund. Vi hade ex aldrig fått tag i hund nr 2 utan en god relation med uppfödaren av hund nr 1 som gick i god för oss
 
Märkligt system. För mig är uppfödaren och kemin där imellan otroligt viktig så hade aldrig kunnat tänka mig ett sånt system. Dessutom vill jag träffa iallafall tiken i ett tidigt skede så jag inte väntar på en valp och när jag träffar tiken så känns det nä :angel:

Med Betty träffade jag uppfödaren innan men inte tiken eller hanen. Vilket jag fått ångra många gånger om.

Står i kö nu på valp och ska träffa både tik, hane, hanens syster och valpar efter systern. Det finns möjlighet att träffa så pass "brett" och då ser jag det som en enorm fördel. Och uppfödaren pratar jag löpande med.
 
Märkligt system tycker jag också, men det kanske är pga corona? Sen har en av mina uppfödare berättat för mig att hon själv tröttnat på att ta emot besökare i sitt hem som egentligen inte är intresserade av att skaffa hund utan mest vill gosa med hennes hundar. Det har jag verkligen stor förståelse för. När jag köpte valp gick det till så här:
Jag har också full förståelse för att det kan vara jobbigt med de som bara vill gosa med hundarna. Vet att flera vill att valpköpare besöker dem när de inte har valpar, just för att lite lättare kunna avgöra om de är intresserade även av vuxna hundar eller bara vill pussa söta valpar...
 
Tycker med det låter lustigt, Även om jag köpt både omplacering och valp som redan var leveransklar då jag skulle titta första gången har jag aldrig tagit hem hunden direkt utan båda gångerna varit på besök innan och sen åkt hem och funderat och därefter meddelat att jag vill köpa och därefter kommit överens om datum för hämtning. Med valpen som redan var leveransklar fanns det flera att välja mellan även om den som uppfödaren tyckte passade mig också "valde" mig vid besöket, men hon fick vackert vänta någon vecka på att bli hämtad ändå.
 
Låter väldigt märkligt och inget sätt jag skulle vilja ha. Jag gillar dom som kommer när tiken är dräktig (eller före dess) och hälsar på, eller att vi haft kontakt länge före så jag kan känna mig för hur folk verkar. Sen besök när valparna är 5-6 veckor. Allt ska kännas rätt ju :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 384
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp