Mätning av för hårt åtdragna nosgrimmor vid tävling

Elo

Trådstartare
Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning av hur hårt nosgrimman sitter. Och hur det skall mätas (Svenska regler säger uppe på nosryggen, andra mäter vid sidan).

Om ni fick bestämma, hur skulle mätandet gå till och vilka regler skulle finnas?

Min idé är att man utgår från reglerna som finns i Sverige idag, 1,5cm som mäts på nosryggen. Detta bör mätas med ett instrument (och inte med fingrarna) men! Det behöver också finnas nån form av tryckkänslighet i instrumentet. Så man mäter till 1,5cm eller tills instrumentet säger att trycket är för hårt. Annars är risken att olika personer godtar olika mycket 'våld' för att få mätinstrumentet på plats.

Jag tycker att detta skall mätas på alla tävlingar (oavsett gren och nivå) samt att låg nosgrimma (oavsett sort) inte skall få kombineras med bett med hävstångs- eller hisseffekt.

Jag vill också gärna se att de 1,5cm som gäller idag utökas till en större marginal (2-2,5cm?) så småningom men förstår att människor (speciellt sådana som leker dressyr) är svåra och sega att få att ändra sig. Så att ändra en sak i taget kan göra förändringen mer acceptabel och 'lättsmält'. Bättre att ändra lite i taget än inget alls.

Hur tänker ni?
 
Jag tycker att man ska möta vid nosryggen med det instrument som finns framtaget när ryttaren kommer ut från banan i samband med bettkoll. För hårt åtdragen nosgrimma borde innebära uteslutning tycker jag. Och bort med de där paddarna vid nosryggen.
 
1.5 cm er jo veldig lite.
Man blir jo lært opp til 2 fingre, mine 2 fingre er 4 cm mellom markeringene på bildet.
 

Bifogade filer

  • 20230822_082113.jpg
    20230822_082113.jpg
    98,6 KB · Visningar: 81
Vad gäller dressyren så tycker jag att man ska mäta nosgrimman uppe på nosryggen med det instrument som ju faktiskt finns framtaget för det! Och diskvalificera de som har för hårt spänd nosgrimma.

I hoppningen ser jag så många avarter på bett, hack och nosgrimmor att det är svårt att veta var man ska börja rensa upp faktiskt... Men kanske börja med att mäta nosgrimmorna på samma sätt som jag föreslår för dressyren. Och förbjud de bett som är rena tortyrredskap!

Själv rider jag islandshäst. Det känns inte som om hårt spända nosgrimmor är det största problemet i vår sport (det finns andra!), kanske beror det på hur kontroller görs? Vi har det som kallas utrustningskontroll som utförs direkt efter ritten då man kollar nosgrimma, bett, hästens mun, skoning, skyddsutrustning mm. Det ska plockas ut ca 30% av de startande för den typen av kontroll (dels slumpmässigt, dels om en domare begär det), samt att alla som rider final kontrolleras innan resultatet blir officiellt (de högst 5 eller högst 10 placerade i uttagningen rider final, beroende på antal startande). Det slarvas en del med de där 30%, men det kontrolleras konsekvent i finalerna! Om något inte följer reglerna så blir man automatiskt diskvalificerad i klassen. Mer allvarliga fall kan göra att man blir avstängd från hela tävlingen.
 
Jag vill också gärna se att de 1,5cm som gäller idag utökas till en större marginal (2-2,5cm?) så småningom men förstår att människor (speciellt sådana som leker dressyr) är svåra och sega att få att ändra sig. Så att ändra en sak i taget kan göra förändringen mer acceptabel och 'lättsmält'. Bättre att ändra lite i taget än inget alls.
Det som är viktigt är ju inte att antalet centimeter är så stort som möjligt, utan att hästen kan slappna av i käkarna och helst också tugga. Hur många centimeter det ger är nog lite olika beroende på häst och utformning av nosgrimma.
 
Visa bifogad fil 126351
Såhär ser den tilltänkta kilen ut, jag tycker den ser utmärkt ut, blir objektivt och standardiserat när man mäter och väldigt lite rum för missar.

Och den har funnits i över 10 år!



Jag tycker egentligen alla ekipage ska kontrolleras men kan köpa att det blir resurskrävande och tycker förfarandet som verkar användas inom islandshäst som @Roheryn beskriver låter som något man borde införa direkt inom resterande grenar.
 
Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning av hur hårt nosgrimman sitter. Och hur det skall mätas (Svenska regler säger uppe på nosryggen, andra mäter vid sidan).

Om ni fick bestämma, hur skulle mätandet gå till och vilka regler skulle finnas?

Min idé är att man utgår från reglerna som finns i Sverige idag, 1,5cm som mäts på nosryggen. Detta bör mätas med ett instrument (och inte med fingrarna) men! Det behöver också finnas nån form av tryckkänslighet i instrumentet. Så man mäter till 1,5cm eller tills instrumentet säger att trycket är för hårt. Annars är risken att olika personer godtar olika mycket 'våld' för att få mätinstrumentet på plats.

Jag tycker att detta skall mätas på alla tävlingar (oavsett gren och nivå) samt att låg nosgrimma (oavsett sort) inte skall få kombineras med bett med hävstångs- eller hisseffekt.

Jag vill också gärna se att de 1,5cm som gäller idag utökas till en större marginal (2-2,5cm?) så småningom men förstår att människor (speciellt sådana som leker dressyr) är svåra och sega att få att ändra sig. Så att ändra en sak i taget kan göra förändringen mer acceptabel och 'lättsmält'. Bättre att ändra lite i taget än inget alls.

Hur tänker ni?
Tycker dina förslag är bra! Man kan väl använda det instrumentet som visas i tråden och alltid mäta uppepå nosryggen.

Fattar inte att det är tillåtet med låg nosgrimma i kombination med hävstångs- eller hissbett, galet.
 
Och den har funnits i över 10 år!



Jag tycker egentligen alla ekipage ska kontrolleras men kan köpa att det blir resurskrävande och tycker förfarandet som verkar användas inom islandshäst som @Roheryn beskriver låter som något man borde införa direkt inom resterande grenar.
Ja det vore ju önskvärt att den åtminstone blev inskriven som standard i TR! Sen får man väl se över vad som är rimligt att kräva i hur många som kollas, men just själva instrumentet finns ju och jag kan inte se vad de ska hitta på som vore bättre? Tycker den är utmärkt som den är.
 
Håller med om att mätinstrumentet borde användas som standard. I alla grenar, finns ingen anledning att det bara skulle gälla dressyr.
Skulle förövrigt också önska någon slags reglering kring bett och nosgrimmor i hoppning, tycker det är konstigt att de får ha typ vad som.
 
Jag tycker att man ska möta vid nosryggen med det instrument som finns framtaget när ryttaren kommer ut från banan i samband med bettkoll. För hårt åtdragen nosgrimma borde innebära uteslutning tycker jag. Och bort med de där paddarna vid nosryggen.
Ja det är tragiskt att det inte blir så, men när överdomarutbildare, när de går öd inte törs, eller har "annat att göra" när vissa ryttare är inne-hur ska andra våga?
 
Ja det är tragiskt att det inte blir så, men när överdomarutbildare, när de går öd inte törs, eller har "annat att göra" när vissa ryttare är inne-hur ska andra våga?
Av den anledningen vore det ju bra om TR faktiskt reglerade att ALLA ska kollas, men ja, jag fattar att det krävs mycket resurser. Men så skönt det skulle vara om det var en självklar rutin för samtliga starter
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp