Mätning av för hårt åtdragna nosgrimmor vid tävling

Jag har inte varit med om den situationen, men ekipage har ju absolut blivit uteslutna efter kontroll, även i dressyr, men det har väl oftast handlat om skador/blod. I WE görs dessutom en flygande kontroll före start, förhoppningsvis uppmärksammas ev hårt åtdragna nosgrimmor (vilket iofs jag inte upplever som ett stort problem i grenen) då och det kan åtgärdas innan start.
Men så kan du ju inte skriva eftersom det verkligen inte görs överallt. Dessutom är problemet med att säga till före framridningen att nosgrimman faktiskt kan dras åt i smyg senare.
 
Men så kan du ju inte skriva eftersom det verkligen inte görs överallt. Dessutom är problemet med att säga till före framridningen att nosgrimman faktiskt kan dras åt i smyg senare.
Vad görs inte överallt?
Den flygande kontrollen görs precis innan ekipaget går in på banan, ofta i collecting ring, och den ingår i instruktionen till hästkontrollant. Jag förutsätter givetvis att instruktionen följs.
 
Varför skulle de inte bli uteslutna om det är så illa som du beskriver?
Jag undrar om de blir det? fråga öd här i tråden. Jag vet att flera storstjärnor blivit tillsagda efter sina ritter o nosgrimman varit stenhårt åtdragen , men typ blivit tillsagda, hej hur är det tänk va kul det va senast , jag ska kolla lite utrustning , oj din nosgrimma är lite spänd, du lätta lite på den sen va? varav ryttaren säger javisst, vi ses senare. Urk.
 
Vad görs inte överallt?
Den flygande kontrollen görs precis innan ekipaget går in på banan, ofta i collecting ring, och den ingår i instruktionen till hästkontrollant. Jag förutsätter givetvis att instruktionen följs.

Men du det är ju två banor igång samtidigt ibland, dessutom skulle jag inte våga skriva att flygande kontroller alltid görs om det inte är 100.
 
Men du det är ju två banor igång samtidigt ibland, dessutom skulle jag inte våga skriva att flygande kontroller alltid görs om det inte är 100.
Jag skriver vad som står i instruktionen. Jag kan inte ta ansvar för att alla alltid gör rätt.
 
Vad gäller dressyren så tycker jag att man ska mäta nosgrimman uppe på nosryggen med det instrument som ju faktiskt finns framtaget för det! Och diskvalificera de som har för hårt spänd nosgrimma.

I hoppningen ser jag så många avarter på bett, hack och nosgrimmor att det är svårt att veta var man ska börja rensa upp faktiskt... Men kanske börja med att mäta nosgrimmorna på samma sätt som jag föreslår för dressyren. Och förbjud de bett som är rena tortyrredskap!

Själv rider jag islandshäst. Det känns inte som om hårt spända nosgrimmor är det största problemet i vår sport (det finns andra!), kanske beror det på hur kontroller görs? Vi har det som kallas utrustningskontroll som utförs direkt efter ritten då man kollar nosgrimma, bett, hästens mun, skoning, skyddsutrustning mm. Det ska plockas ut ca 30% av de startande för den typen av kontroll (dels slumpmässigt, dels om en domare begär det), samt att alla som rider final kontrolleras innan resultatet blir officiellt (de högst 5 eller högst 10 placerade i uttagningen rider final, beroende på antal startande). Det slarvas en del med de där 30%, men det kontrolleras konsekvent i finalerna! Om något inte följer reglerna så blir man automatiskt diskvalificerad i klassen. Mer allvarliga fall kan göra att man blir avstängd från hela tävlingen.
Kan det inte vara en kulturfråga med Islandshästarna? När jag var tonåring (innan nosgrimmeproblemet uppkom, det var två fingrar bredvid varandra under nosgrimman och nosgrimman verkade inte vara ett "verktyg" i sig.) och red islandshäst nu och då verkade nosgrimmor överhuvudtaget inte förekomma i speciellt stor omfattning.
 
Jag undrar om de blir det? fråga öd här i tråden. Jag vet att flera storstjärnor blivit tillsagda efter sina ritter o nosgrimman varit stenhårt åtdragen , men typ blivit tillsagda, hej hur är det tänk va kul det va senast , jag ska kolla lite utrustning , oj din nosgrimma är lite spänd, du lätta lite på den sen va? varav ryttaren säger javisst, vi ses senare. Urk.
I WE? Då behöver det rapporteras.
 
Kan det inte vara en kulturfråga med Islandshästarna? När jag var tonåring (innan nosgrimmeproblemet uppkom, det var två fingrar bredvid varandra under nosgrimman och nosgrimman verkade inte vara ett "verktyg" i sig.) och red islandshäst nu och då verkade nosgrimmor överhuvudtaget inte förekomma i speciellt stor omfattning.

Delvis, kanske. Jag har också upplevt att "i vanliga livet" (dvs inte tävling) med islandshäst så är det rätt vanligt med låga nosgrimmor som man inte alltid ens knäpper upp mellan gångerna utan "trär på". Och den måste ju vara ganska löst spänd för att det ska funka! :D (de allra flesta islandsträns har alltså helt lösa nosgrimmor som inte sitter ihop med övriga tränset). Såg också flera nu på SM som red med stångbett och utan nosgrimma. Skulle säga att det var de hästarna som såg allra nöjdast ut med sitt bett och sitt träns - inga gapande munnar alls på dem!
 
Delvis, kanske. Jag har också upplevt att "i vanliga livet" (dvs inte tävling) med islandshäst så är det rätt vanligt med låga nosgrimmor som man inte alltid ens knäpper upp mellan gångerna utan "trär på". Och den måste ju vara ganska löst spänd för att det ska funka! :D (de allra flesta islandsträns har alltså helt lösa nosgrimmor som inte sitter ihop med övriga tränset). Såg också flera nu på SM som red med stångbett och utan nosgrimma. Skulle säga att det var de hästarna som såg allra nöjdast ut med sitt bett och sitt träns - inga gapande munnar alls på dem!
Ja på stångbett eller pelham förstår jag inte nosgrimman alls. Det kan bero på att jag är dålig på bett. Kindkedjan finns ju och ska väl räcka så att hästen inte råkar gapa så att de kan plöja uderkäken i sanden så den går av om de snubblar och faller.

Har ridit mycket på pelham, annan ridsport, på en hand, där det används mycket och där var nosgrimmorna så stora att man kunde få in två knytnävar om de fanns alls. Blev jätteförvånad när en häst på ridskola fick kandar och en tjock nosgrimma som knappt fick plats mellan sjänklar och kind (ridläraren och jag fick bygga om lite). De verkar vara sålda på det viset.

När det gäller tränsbett så ger nosgrimman ju stöd om ryttaren i panik drar allt hen har så att mycket stor belastning går på underkäken (vilket såklart inte folk ska, men panik är panik o militären hade väl lite högre press på ryttaren) vilket väl var nyttan förutom att ha ngt att binda hästen i. Förutom för remonter att ha en låg "dra på" nosgrimma, som du säger på islandshästar för att stabilisera bettet bara så det inte irriterar.
 
Ja på stångbett eller pelham förstår jag inte nosgrimman alls. Det kan bero på att jag är dålig på bett. Kindkedjan finns ju och ska väl räcka så att hästen inte råkar gapa så att de kan plöja uderkäken i sanden så den går av om de snubblar och faller.

Har ridit mycket på pelham, annan ridsport, på en hand, där det används mycket och där var nosgrimmorna så stora att man kunde få in två knytnävar om de fanns alls. Blev jätteförvånad när en häst på ridskola fick kandar och en tjock nosgrimma som knappt fick plats mellan sjänklar och kind (ridläraren och jag fick bygga om lite). De verkar vara sålda på det viset.

När det gäller tränsbett så ger nosgrimman ju stöd om ryttaren i panik drar allt hen har så att mycket stor belastning går på underkäken (vilket såklart inte folk ska, men panik är panik) vilket väl var nyttan förutom att ha ngt att binda hästen i. Förutom för remonter att ha en låg "dra på" nosgrimma, som du säger på islandshästar för att stabilisera bettet bara så det inte irriterar.

En nosgrimma, oavsett hög eller låg, förhindrar ju hästen att gapa MYCKET, vilket jag kan tycka är i sin ordning. Jag får också en större känsla av stabilitet med någon form av nosgrimma. Rider sällan på stångbett, men kedjan förhindrar ju inte alls att hästen gapar, så kan förstå en löst eller måttligt spänd hög nosgrimma utan snokrem om man tycker att det behövs.

De där väldigt vadderade, tjocka och breda nosgrimmorna som jag uteslutande sett inom dressyren förstår jag inte alls - de verkar vara gjorda för att man ska dra åt för kung och fosterland.

När jag tränsar min häst brukar han få en godis samtidigt som han tar bettet. Så då tuggar han ju när jag sätter fast nosgrimman och kan han fortsätta tugga då tycker jag att den är lagom. Den finns, den förhindrar extremt gapande (så bettet inte kan dras genom munnen om något skulle hända), men den stör inte hästen onödigt mycket.
 
Kan det inte vara en kulturfråga med Islandshästarna? När jag var tonåring (innan nosgrimmeproblemet uppkom, det var två fingrar bredvid varandra under nosgrimman och nosgrimman verkade inte vara ett "verktyg" i sig.) och red islandshäst nu och då verkade nosgrimmor överhuvudtaget inte förekomma i speciellt stor omfattning.

Men det måste varit ett tag sen va?
För typ 10 år sen hade många korrigeringsnosgrimma med byglar på sidorna. Såg inte trevlig ut. Hur många stora mästerskap har man suttit och tittat på där remonten är stenhårt åtdragen?
Tror till och med vi hade ett ekipage på förstasidan på islandshäst tidiningen med en inzoomad bild från sm på ett hästhuvud med hårt åtdragen nosgrimma, lödder runt hela munnen och en stenhårt knuten näve hos ryttaren.
 
Men det måste varit ett tag sen va?
För typ 10 år sen hade många korrigeringsnosgrimma med byglar på sidorna. Såg inte trevlig ut. Hur många stora mästerskap har man suttit och tittat på där remonten är stenhårt åtdragen?
Tror till och med vi hade ett ekipage på förstasidan på islandshäst tidiningen med en inzoomad bild från sm på ett hästhuvud med hårt åtdragen nosgrimma, lödder runt hela munnen och en stenhårt knuten näve hos ryttaren.
Det intressanta är att bygelnosgrimmorna nu verkar ha försvunnit helt - jag har inte sett någon på flera år och hade nästan glömt att de fanns! :)
 
En nosgrimma, oavsett hög eller låg, förhindrar ju hästen att gapa MYCKET, vilket jag kan tycka är i sin ordning. Jag får också en större känsla av stabilitet med någon form av nosgrimma. Rider sällan på stångbett, men kedjan förhindrar ju inte alls att hästen gapar, så kan förstå en löst eller måttligt spänd hög nosgrimma utan snokrem om man tycker att det behövs.

De där väldigt vadderade, tjocka och breda nosgrimmorna som jag uteslutande sett inom dressyren förstår jag inte alls - de verkar vara gjorda för att man ska dra åt för kung och fosterland.

När jag tränsar min häst brukar han få en godis samtidigt som han tar bettet. Så då tuggar han ju när jag sätter fast nosgrimman och kan han fortsätta tugga då tycker jag att den är lagom. Den finns, den förhindrar extremt gapande (så bettet inte kan dras genom munnen om något skulle hända), men den stör inte hästen onödigt mycket.
Exakt, det känns som att många vill kasta ut barnet med badvattnet lite.

Dvs det är egentligen inget större fel på nosgrimman och dess stabiliserande funktion så som man använde den förr (innan vanan blev att dra åt den allt man hade) eller i vissa fall inte använde den.

Tänker att det rimligen räcker alldeles utmärkt att göra "som alltid" två fingrar under, man behöver inte slänga ut dem helt.

Själv upptäckte jag hela kontroversen stegvis för typ tio? år sedan när plötsligt ngn ridinstruktör kom och drog åt nosgrimman och man bara, eh va? jag hade ju två fingrar. :confused: Varpå det sedan dök upp Aachengrimmor och efter det kom Aachengrimmor med ett slags pulley/hävstångssystem där det var supersvårt att behålla två fingrar under. För att inte tala om att om man fick två fingrar under när man spänt stora nosgrimman och sedan provade igen efter tvärsgående remmen så hade man inte längre det utrymmet kvar...

Sedan efter något år när ens förvåning och irritation långsamt höjts började det trilla in bilder och diskurser från dressyrtävlingar och man fick en Aha! upplevelse om varifrån i helskotta detta kommit. (För diskussionen från dressyren innan dess hade mest gällt rollkur (varvid man nästan blev mördad av någon ung entusiastisk vikarie som hävdade att hästarna skulle gå bakom hand för de orkade inget annat, om man råkade fråga varför.).

Men att nosgrimmediskussionen har fungerat är uppenbart för alla Aachen är borta ur ridskolor jag stött på sedan många år tillbaka (utom på ngn enstaka häst) och likadant med pulley/hävstångsnosgrimmor. Helt klart en het modefluga som verkar vara på väg bort. Och ridlärarna blir inte längre vansinniga om man låter det ta sin tid och skaffar styrfart innan man ska ha nosen in (skriver inte på tygeln för det var det ju inte med bakom hand, bara nosen in) (Det är som den där gummiband/halsförlängar smittan som härjade för 18 år sedan).
 
Senast ändrad:
Både angående spända nosgrimmor och dokumentären om Helgstrand.
Den här filmen fastnade hos mig för flera år sedan när jag såg den. I slutet på filmen ska en kontrollant kontrollera bett etc och hästen som varit stencool hela tiden börjar helt plötsligt fara runt och upplevs som väldigt stressad så kontrollanten har svårt att göra sitt jobb.. Om man tittar riktigt noga så ser man faktiskt att ryttaren ( som var anställd av Helgstrand) faktiskt skänklar hästen.. Helt sjukt om folk ska komma undan ev mätningar genom att hästen far runt!!
 
Både angående spända nosgrimmor och dokumentären om Helgstrand.
Den här filmen fastnade hos mig för flera år sedan när jag såg den. I slutet på filmen ska en kontrollant kontrollera bett etc och hästen som varit stencool hela tiden börjar helt plötsligt fara runt och upplevs som väldigt stressad så kontrollanten har svårt att göra sitt jobb.. Om man tittar riktigt noga så ser man faktiskt att ryttaren ( som var anställd av Helgstrand) faktiskt skänklar hästen.. Helt sjukt om folk ska komma undan ev mätningar genom att hästen far runt!!
Det är verkligen illa! Min häst som kan ha lite issues med sånt han anser är privat har jag tränat på koll, så han ska vara så trygg som möjligt med det.
 
Både angående spända nosgrimmor och dokumentären om Helgstrand.
Den här filmen fastnade hos mig för flera år sedan när jag såg den. I slutet på filmen ska en kontrollant kontrollera bett etc och hästen som varit stencool hela tiden börjar helt plötsligt fara runt och upplevs som väldigt stressad så kontrollanten har svårt att göra sitt jobb.. Om man tittar riktigt noga så ser man faktiskt att ryttaren ( som var anställd av Helgstrand) faktiskt skänklar hästen.. Helt sjukt om folk ska komma undan ev mätningar genom att hästen far runt!!
Inom islandshästtävlingar så blir man diskad om hästen inte kan fås att acceptera utrustningskontroll. Det är alltså helt omöjligt att "komma undan" genom att hästen far runt. (en svensk ryttare blev diskad på VM 2019 av den anledningen, så det händer ju verkligen också)
 
Inom islandshästtävlingar så blir man diskad om hästen inte kan fås att acceptera utrustningskontroll. Det är alltså helt omöjligt att "komma undan" genom att hästen far runt. (en svensk ryttare blev diskad på VM 2019 av den anledningen, så det händer ju verkligen också)
Så är det i dressyren också. En gång har det varit så illa att jag sa att jag skulle kolla i trailern. Och mycket riktigt så hade hästen sår. Avstängd och startförbud 21 dagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp